Scharf hjälm, tillåten?

Petraan

Trådstartare
Hej!
Min dotter letar efter en hjälm att tävla dressyr i... Vet ni några bra och såklart godkända hjälmar? Vi har kollat lite på "Scharf" hjälmarna men jag har faktiskt, helt ärligt, ingen koll på om dem är godkända..
Har ni någon aning om det?
Mvh Petra

Kul fråga. Svenska Ridsportförbundet beslutat att hjälm som uppfyller aktuella krav, ska bäras vid uppsutten ridning och körning inom förbundets verksamhet. Så svaret på din fråga är nej om ni bor i Sverige.
Sen finns det ju ridskolor/anläggningar med hjälmkrav. Men egentligen finns ingen lag på hjälm vid privat ridning.

Tex Hööks säljer bara godkända hjälmar, tror även de flesta välsorterade butiker håller sig till enbart godkända. Vad som sen passar din dotter och den plånbok som betalar är ju en annan fråga.

Senast ändrad:
Hej!
Min dotter letar efter en hjälm att tävla dressyr i... Vet ni några bra och såklart godkända hjälmar? Vi har kollat lite på "Scharf" hjälmarna men jag har faktiskt, helt ärligt, ingen koll på om dem är godkända..
Har ni någon aning om det?
Mvh Petra

De nya Scharf-hjälmarna är VG1-märkta, det är det ni måste titta efter att den aktuella hjälmen är

Kul fråga. Svenska Ridsportförbundet beslutat att hjälm som uppfyller aktuella krav, ska bäras vid uppsutten ridning och körning inom förbundets verksamhet. Så svaret på din fråga är nej om ni bor i Sverige.

I körning är det enbart i LB och LA hjälm måste bäras, MSV och svårklass får hatt användas istället.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: Emiro
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 221
Senast: JennyLz
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka