schampo om man ska duscha ofta?

lady_vip

Trådstartare
Finns det något schampo som är lämpligare om hunden ska duschas ca varannan vecka? Egentligen är deras pälsar inte gjorda för att duschas öht så något som inte torkar ut pälsen hade varit bra.

Egentligen är jag ingen vän av att hålla på att bada hundarna men Loka mår bättre om hon duschas regelbundet. Dessutom hade det varit skönt att reducera häst/hunddoften lite. Att min PV är allergiker (fattar inte varför jag bara hittar såna!) och reagerar nästan inte alls när de är relativt nyduschade har vi kommit på.

Vad använder ni?

Sv: schampo om man ska duscha ofta?

Mina nakenhundar badas ju en gång i veckan och jag använder vanligt hundschampo och balsam. Finns ju dock specialschampon på t.ex. Apoteket eller hos veterinären bla. såna som är återfuktande, finns även nån återfuktningsspray som man kan spraya i pälsen.

Jag duschar min allergihund med allergischampo 2 ggr i veckan typ. Har ju inte kunnat undgå att det finns massor med bra schampon på djursjukhuset som ska vara bra för både hud och hår, återfuktningsspray osv. :) annars är det säkert inte direkt farligt att ha vanligt hundschampo, du får fråga dig fram!

/ Bobbo

Och för att vara lite kontroversiell så använder jag vanligtvis Lactacyd-tvål för människa när jag badar hundarna (och katterna).

/Swat

Det är väl inte så kontroversiellt;) förr använde vi alltid apotekets oparfymerade till jyckarna. Kanske borde köra med lactacyd, billigt och bra, dock lite rinnigt...

Övriga:
Eftersom jag själv är noggrann med vilka produkter jag använder går ju vissa bort, dvs allt med parabener, SLS osv. Har använt ett allergi-schampo som luktar kokos som jag var ganska nöjd med, men kan ju gärna testa nåt annat.

Har inget svar om schampo etc..
Tänkte bara påpeka att det snart är vår :idea: o då kan hundens päls bli besvärlig för PV. Inte pälsen i sig, utan allt pollen den drar in, då kan man duscha av den ofta, utan schampo.

mvh

Jag blev rekommendearad att köpa återfuktningsspray när jag skulle schamponera Loke 2 ggr i veckan med Malaseb som ju är ganska uttorkande (men operationen kom ivägen så den behandlingen avbröts).

Köp återfuktningsspray eller gör som jag - gör eget av en bad/duscholja du köper på apoteket (typ ACO, Eucerin, Decubal).
1 kork på 400 ml vatten som du blandar i en blomspruta. När du badat hunden och torkat av den med handduck så spreja bara på huden och låt torka in (veterinärens rekommendation). Är dessutom ofta billigare att göra eget och du har fler produkter (parfymerade, oparfymerade etc) att välja på.
Viktigt också att inte föna hunden för det torkar ut huden ännu mer!

Våran badas cirka 2-3 ggr i vecka pga allergi och oljesprayen hjälper verkligen mot torr hud.

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka