Schäferaveln gör mig förvirrad!

Berin

Trådstartare
Jag letar lite smått efter en hund och vill ha någon som liknar Mirage som nu vaktar över oss från hundhimlen. Hon var en blandning mellan Schäfer och Hovawart. Hittade nu en annons på blocket från den här uppfödaren: http://www.sandvretens.se/hund/forsta_hund.html
I mitt tycke så verkar dom prestationsavla, vilket jag gillar. Men nu undrar jag hur kan hanen till valparna vara godkänd att avla på?

Han ser ju helt klart ut som en långhårig schäfer och valparna är SKK-registrerade.

Hittade det här på rasstandarden som direkt diskvalificerande:
Långhårspäls (långt, mjukt, icke tätt åtliggande täckhår med underull,
behäng på öron och ben, yviga byxor och buskig svans med behäng nertill)

Hmmm, valparna var allt fina,:love: undrar om det finns nån långhårstik? Kanske skulle ta och ringa...;)

Sv: Schäferaveln gör mig förvirrad!

Diskvalificerande på utställning ja. Men kan fortfarande registreras och få stamtavla. Vad står pappan som för hårlag på Hunddata då? Det är ju inte säkert att han reggats som långhår. Sen har jag för mig att de ska ha tofsar på öronen för att kallas långhår, men jag kan minnas fel.

Men han har ju behäng på baksidan av frambenen. Och det får dom ju inte ha, eller?
Och för att användas i aveln måste de väl vara godkända på utställning?

Finns mig veterligen inga sådana krav på någon ras.

Däremot finns det andra saker som ska vara gjorda för att valpar ska kunna registreras.

Tillägg:

Hanen är utställd med en 3:a i kv. Förmodligen har han fått 3:an pga pälsen, men han har ju fått gk på exteriören både på utställning och via korningen.

Finns mig veterligen inga sådana krav på någon ras.

Däremot finns det andra saker som ska vara gjorda för att valpar ska kunna registreras.

Vad är det för andra saker?

Det är alltså ok att använda föräldrar som har diskvalificerande fel i aveln och valparna går att registrera efter dessa föräldrar?

Tillägg:

Hanen är utställd med en 3:a i kv. Förmodligen har han fått 3:an pga pälsen, men han har ju fått gk på exteriören både på utställning och via korningen.

Med andra ord är det ok att avla på hans päls när andra saker väger upp?

Det här gör mig ännu mer förvirrad:confused:

En hund är mer än sin päls, det finns andra egenskaper som bör överväga än just pälsfärg eller pälslängd.

En hund är mer än sin päls, det finns andra egenskaper som bör överväga än just pälsfärg eller pälslängd.

Ja, det tycker jag med. Men när det finns egenskaper som är direkt diskvalifierande så trodde jag att hundar med dessa fel inte fick användas i rasaveln.

Fast just schäfer är ju inte en ras med liten avelsbas och då kan man ju ifrågasätta beslutet att avla på en hund som har fått en 3:a på utställning.

Ok, ursäkta min oinsatthet. Jag bara antog att avelsbasen inte var speciellt liten med tanke på registreringsstatistiken.

1:a pris
Typisk och i huvudsak korrekt byggd hund
med påtagliga förtjänster och vars exteriöra
fel inte är mer framträdande än att den kan
sägas vara ett mycket gott avelsresultat.

2:a pris
En i typ och byggnad god hund, vars exteriöra
fel inte är mer framträdande än att den kan
sägas vara ett gott avelsresultat.

3:e pris
En i typ godtagbar hund, vars exteriöra fel
inte är av mer allvarlig art än att den kan sägas
vara ett godtagbart avelsresultat.

0 pris

Ska tilldelas hund som:
a) är exteriört otypisk eller har fel som anges
som diskvalificerande i rasens standard.
b) har sådana anatomiska defekter att de
väsentligt påverkar hundens hälsa och
sundhet, med särskilt beaktande av rasens
ursprung/funktion/användningsområde.
c) hanhund som inte har normalt utvecklade
och normalt belägna testiklar
d) i ringen visar aggressivitet eller tydligt
flyktbeteende, dvs då hund kastar sig paniskt
iväg från domaren och det inte finns
någon möjlighet att närma sig hunden på
naturlig väg.

Så hur man kan få en 3:a till att den inte är inom ramen för rastypisk begriper inte jag..

Ok, ursäkta min oinsatthet. Jag bara antog att avelsbasen inte var speciellt liten med tanke på registreringsstatistiken.

Tittar man på på bruks schäfern så ser man ju mer eller mindre i alla stammar 3 hanar som används. inte helt sällan att alla 3 eller vå av dom är med.Sen finns det undantag med andra linjer men det är ganska sällan dom är lika bra.

Sen är ju Schäfern en hyffsat ny ras beskrevs ju 1899.

Utställning är lika smalt dock dåligt insatt i hur det ser ut där med vidheten

Tänk då på jämthund, som inte blev erkänd och började stambokföras förrän 1946.. Alla stammar från ren inavel på i princip samma hundar från början vilket ledde till en hel del problem i begynnelsen, men nu räknas de ju till de friskaste och sundaste raserna.

Detta genom avel på prestation och exteriör som håller för arbetet!

Synd att inte alla arbetande raser avlats på samma vis, även om vissa gör det.

Med andra ord är det ok att avla på hans päls när andra saker väger upp?

Det här gör mig ännu mer förvirrad:confused:

I avelsarbetet måste man väga för- och nackdelar mot varandra. Hunden på min avatar har en mamma med 3:a på utstälning, men mycket bra arbetsegenskaper. Barn och barnbarn till den tiken har både mycket bra arbetsegenskaper och CK på utställning. Så vet man bara vad man gör kan en "ful" hund vara oerhört värdefull i aveln - även extriört.

Jag har medvetet gjort en parning där jag har stor risk att få feltecknat (=3:a i utställningsringen). Det har jag gjort för att kombinationen har så stora fördelar mentalt, arbetsmässigt och extiört i övrigt. En eller annan valp med vitt på fel ställe är då en världslig sak enligt mitt sätt att se på det hela.

Nu blev det bara en valp, som jag dessutom behöll själv, och hon är inte speciellt feltecknad. Skulle de vända upp & ner på henne skulle de hitta vita strån annat än på bröstet (vilket rasstandarden föreskriver på enfärgade hundar). En petig domare skulle alltså kunna ge henne en trea, istället har hon redan som junior CK och bästa tikplacering. Vilket visar att hon är bra extriört om man bortser från några vita hår på fel ställe. Hade håren suttit synligt på utsidan av låret, istället för på insidan, skulle en utställningskarriär vara omöjlig.

I fallet med schäfern antar jag att långhår är reccesivt så att det krävs 2 anlag för att det skall framträda. Då får ju minst hälften av kullen rätt päls statisktiskt sett, även om tiken är bärare av långhårsanlag. Är hon inte bärare får hela kullen rätt päls. Alla valpar kommer dock att vara anlagsbärare för lång päls, vilket är bra att veta för framtida avel. Har hanen bidragit med positiva mentala och extriöra egenskaper i övrigt är långhåret inget att förfasa sig över. Även de valpar som ev. blir långhåriga kommer att må bra och förgylla sina ägares vardag. Så länge ägarna redan från början är införstådda med att utställning inte kommer att vara paradgrenen...

Det är ju inte ovanligt att långhåriga schäfrar "friseras lite" när de ska ställas ut......

Om det är Q-kullen på den kennel du länkat till som du funderar på valp ur så är fadern MYCKET högt meriterad:

SBCH KORAD (+227p) Waagendorfs Mister Gere
SM Guld i skydds 2006 och 2007 samt årets skyddshund 2006 och 2007
NM silver i skydds 2006
HD A AD ua

För att bli bruks champion så krävs det även utst merit minst 2:a i kvalitè.
går man in på hunddata och kollar så har han fått just det, en 2:a i Bkl (bruksklass) på den enda utst han deltagit på.
Nu tror jag inte ägaren till en sådan stjärna på bruks är så intresserad av att åka land och rike runt på utst, han är troligen rätt nöjd med tvåan.

Även på Korning krävs godkänd extriör Han har dessutom höga poäng på korningens mental del.
Sedan är det ju en hund med imponerade bruks meriter, en av de högst meriterade till och med!!!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka