Hej! Jag rodnar nästan när jag läser mitt tidigare inlägg...låter nästan som om jag fått betalt för att göra reklam för det!
Jag har i alla fall fortsatt ge min schäfer RC's schäfer-foder, av den enkla anledningen att hon gillar det och äter upp! Hon har fått bra hull och muskler och avföringen är liten och fast.
Min hund har aldrig haft problem med vare sig hud eller hårrem, det är inte därför jag ger det fodret, jag vill poängtera detta! Men t.o.m. JAG tycker det luktar gott när jag öppnar påsen och det kan man verkligen inte säga om alla sorter, hihi.
Själv tror jag, så här med lite distans, att det mest är en marknadsföringsploj från RC med speciellt schäfer- och labradorfoder. Jag tror inte att de tagit fram det till sjuka eller undermåliga individer, det är inget dietfoder som jag har förstått det. Men vilket foder gör inte högtravande reklam för sina produkter? Alla säger sig ha samma verkan (ungefär) oavsett sort eller hundras.
Däremot tror jag att de hittat ett lyckat recept! Fodret är uppenbarligen både smakligt och lättsmält. Men hemskt dyrt!
Jag tänker iofs inte byta för den sakens skull, hunden gillar uppenbarligen det hon får. Och jag ger fortfarande annat med då och då: rått malet (nöt, get eller vilt), äggulor, smör, råa ben och kycklingvingar, potatismos mm.
Jag tror fortfarande det är ett bra foder med hög kvalitet. Och jag ser inget fel i att vända sig till speciella raser, det kommer säkerligen mer och mer och till fler raser!