Schäfer --- foder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 237
F

Francess

Hej! Är det någon av er med schäfrar här inne som använder/har använt Royal Canines German Sheperd 24?? Eller är det väldigt nytt? Jag fick upp ögonen för det i lördags och köpte en liten säck (3kg) för att testa. Min hund älskar det!!! Och hon är inte nån torrfoderfantast direkt. Jag tycker själv det luktar smaskigt, men har inte vågat provsmaka :D

Det är nytt.
Leo äter Nordic färskfoder, men vi har köpt en säck
med german S 24, som komplement till färskfodret,
även om man ska resa bort med han är det bra att slippa
släpa med sig en massa fryst mat :D

Han tyckte att det smakade ok, han gillar annars inte torrfoder, men detta verkar vara ok. ;)

Vad är det med det här nya fodret som är speciellt bra för schäfrar?
*nyfiken*

Vi kör med samma taktik. Dvs torrfoder då man behöver åka bort. Vi ger dem mixat i normala fall, men kan då öka mängden torrfoder om vi skall åka bort.

Vi kör med Fodax och Axess Premium. Funkar kanonbra på våra hundar. Det här nya fodret har jag inte hört talas om och än mindre sett.

Kul att vi ger ungefär samma till våra små! Jag lagar ju eget till min, hon gillar inte det frysta färskfodret och det går fort att laga till för några dagar åt gången. Har ett par recept ur Hundmatboken som är till för (vuxen) hund i 30-kg-klassen, om du är intresserad?

Till dig som undrade vad det är för ett foder: Det ska vara skräddarsytt för schäfrar. Eftersom större hundar har känsligare matsmältningssystem o lösare avföring än mindre hundar (som äter samma foder) har RC tagit fram ett lättsmält foder som är snällt mot mage/tarm o är anpassat till schäferns näringsbehov.

Schäfrar har tydligen dessutom ofta lågt antal antikroppar som skyddar slemhinnor o hud mot bakterier. Huden är mer basisk än hos andra raser vilket gör att bakterier trivs bättre o schäfern är därför mer utsatt för hudproblem o eksem.

Det här fodret ska stärka hudens försvar o stärka immunförsvaret. Och så har det annorlunda formade bitar som ska uppmuntra hunden att tugga.

Jaja, så här låter det ju om de flesta foder! Men jag är beredd att testa, spec om min svårfodrade hund gillar det. Hon lägger inte på hullet så lätt o har aldrig varit mer än måttligt intresserad av torrfoder.

Det innehåller 24% protein, 19% fett, 33.3% kolhydrater. Proteinkällor av mkt hög kvalitet (kyckling o hydrolyserat sojaproteinisolat), ris, kopraolja, betfibrer mm som jag inte orkar skriva upp (främst fettsyror o mineralsalter).

Tycker det är bra att innehållslistan är relativt kort. Vissa foder har innehållsförteckningar som är "flera meter" långa! Då undrar man ju över kvaliteten...

Har gett min tik sen i lördags, så det är lite tidigt att säga nåt om resultatet. Men jag gav halva dagsransonen torrt i morse (ca 200gr) och hon slök allt!

jag har börjat ge det fodret till min schäfertik för 3-4 veckor sen eftersom hon har så pass känslig hud å mage.. å hon älskar verkligen fodret.. pälsen har blivit glansigare.. magen har hon inga problem med.. så det är verkligen något som jag rekomenderar!

Har hört om fodret men har ej bytt över till det. Jag kör på mitt foder som heter MeraDog till mina schäfrar och de fungerar jättebra på alla punkter.

Min egna åsikt är att om en schäfer behöver specialfoder för sin hud och mage så är man snett ute i uppfödningen. Detta gäller inte endast just schäfer, men det börjar komma mer och mer specialfoder för vissa raser. bla schäfer och labbe.

Min uppfödare har 3 mål med sin uppfödning. Nr 1 är hundarnas mentalitet, nr 2 bra hud och nr 3 höfter.

Hon har uppnått alla sina mål. Hundarna är mkt bra mentalt, har inga hudproblem och får bra resultat på höfterna.

Om alla uppfödare tänkte på hur man kan förbättra en ras, så skulle det inte vara lika många problem.

Hej! Jag rodnar nästan när jag läser mitt tidigare inlägg...låter nästan som om jag fått betalt för att göra reklam för det! :o

Jag har i alla fall fortsatt ge min schäfer RC's schäfer-foder, av den enkla anledningen att hon gillar det och äter upp! Hon har fått bra hull och muskler och avföringen är liten och fast.

Min hund har aldrig haft problem med vare sig hud eller hårrem, det är inte därför jag ger det fodret, jag vill poängtera detta! Men t.o.m. JAG tycker det luktar gott när jag öppnar påsen och det kan man verkligen inte säga om alla sorter, hihi.

Själv tror jag, så här med lite distans, att det mest är en marknadsföringsploj från RC med speciellt schäfer- och labradorfoder. Jag tror inte att de tagit fram det till sjuka eller undermåliga individer, det är inget dietfoder som jag har förstått det. Men vilket foder gör inte högtravande reklam för sina produkter? Alla säger sig ha samma verkan (ungefär) oavsett sort eller hundras.

Däremot tror jag att de hittat ett lyckat recept! Fodret är uppenbarligen både smakligt och lättsmält. Men hemskt dyrt!

Jag tänker iofs inte byta för den sakens skull, hunden gillar uppenbarligen det hon får. Och jag ger fortfarande annat med då och då: rått malet (nöt, get eller vilt), äggulor, smör, råa ben och kycklingvingar, potatismos mm.

Jag tror fortfarande det är ett bra foder med hög kvalitet. Och jag ser inget fel i att vända sig till speciella raser, det kommer säkerligen mer och mer och till fler raser!

Ha ha :D Så farligt var väl inte ditt inlägg om fodret! :D :angel:

Det är ju jättebra om de hittat ett foder som är av hög kvalite och välsmakligt. Men gillar ändå inte riktigt tanken på att schäfer och labbe ska behöva specialfoder. Då är det bättre som typ Hills har. De skriver bara att det är foder för hundar med känslig mage, hud eller annat. Men men...å andra sidan...äsch jag vet inte :D :angel: :o

Jag tror det till stor del är en ren marknadsföringsgrej. De har upptäckt (hehe) att just schäfer och labrador är två mycket stora raser = mycket pengar att tjäna! Varför tror du det var just de raserna som fick egna foder? :D

jag måste nog säga att idén är ganska bra ändå, en labbe är ju som regel ganska lättfödd medan en schäfer inte är det. och att det finns för dessa stora raser beror nog också på att det inte lönar sig att göra specialfoder till mindra raser/hundtyper. men å andra sidan har jag just en labbe och en schäfer och ingen av dom får specialfoder.

Fast jag opponerar mig mot att det är så mycket fett i fodret. Mer än vad den vanliga "huhållslabradoren" behöver. De är hungriga och vill ha mycket mat för att känna sig mätta. Idealet för mig är att kunna ge 8-10 dl mat per dag. Men idag ger jag 5.5-6 dl av ett senior/lightfoder. En del andra ger 4 dl mat per dag till sin hund för att hålla vikten. Det anser jag vara nästan djurplågeri...

Visst ett foder med fett ger finare päls och högre smaklighet, men NÅTT borde de väl kunna uppfinna med alla sina pengar de lägger ned på att tillverka nya foder.

Jag förstår inte... Om en hund får i sig 60 gram fett av 6 dl foder eller av 10 dl foder borde väl inte spela någon skillnad?? Eller vad?

Jag håller med att man ska lösa problemen med aveln istället.
Vi frågade RC om detta. Svaret blev att att de håller med, men det tar tid och så länge passar de på att göra ett foder för att hjälpa hundarna.

MeraDog är väl egentligen också anpassat till Schäfrar??? Det är ett tyskt varumärke som sponsrar halva schäfervärlden...

Själv kör jag på RC Energy 4800, hon äter inget annat. Innan vi började köra på RC gick hon på Tagamet (magsyrahämmande medicin) och Eukanuba Intestinal. Jag bytte sen över till RC Intestinal (högenergifoder, hon är en "småätare" och väldigt energisk)och kunde då sluta medicinera!!!!. När den Energy 4800 kom byte jag över till det, vilken lycka!!! Hon äter det riktigt bra... När sen German Shepherd kom så tog jag hem några provpåsar av det...Det låg kvar i skålen i 2 dagar innan det blev uppätet. Inte ens nyhetens behag var bättre än Energy..

Detta är min hund. Andras hundar funkar ju annorlunda. De frågar ofta på jobbet om det foder de fodrar sin hund med är ett bra foder. Svaret blir då att om fodret som hunden äter låter den hålla sig i fint hull, ha fin päls och normal avföring är ett foder som passar just den hunden. Alla hundar är individer. Sen finns det ju foder som de flesta hundar mår bra på...

Alla på mitt jobb pratar så varmt om Hill's till alla djurägare (djurklinik). Men vi fodrar alla med olika RC foder...

Tolvis

Tja, MeraDog känner jag många hundar som äter och de är inte schäfrar. Anledningen att MeraDog syns över halva schäfersverige är att det var just en av Sveriges största schäferkennlar som var först med att ta hem det.

Men det är klart det kommer ifrån Tyskland liksom schäfern. Och de saluför sig till alla raser.

Hill´s är ett märke som jag bla har i vårt sortiment i butiken. Men jag blir mer och mer skeptisk. :crazy: De är så extremt många inriktiningar på sitt foder. De finns för valpar, seniorer, vuxna, känsliga i huden, känslig mage, torr päls, light senior, light vuxen, oral care, performance. Sen har de även börjat med Natures best. Ett foder som är utan spannmål och tillverkat utan färgämnen och tillsatser m.m Frågan är då hur de tillverkar de vanliga Hill´s??? Endast tillsatser och färgämnen och en hel del spannmål.

När kunderna frågar om skillnaden så ska man då säga att Natures best är ett naturligt foder som tillverkas med endast naturliga ingredienser. Och då frågar de om vanliga hills är onaturligt. :D Vad säger man?

Sv: Schäfer --- foder

Har en schäfer hane på 14 månader och har haft honom sedan 7 månader tillbaka och de som hade haft honom förut hade svält honom och misskött honom totalt. Har provat många olika foder då han inte har gått upp i vikt som han ska, vet någon ett bra foder att tipsa om?Vet ju vad veterinärerna rekommenderar, men undrar ifall det finns något annat än de?

Sv: Schäfer --- foder

Den här tråder var gammal:D

Prova färskfoder till honom, det flesta går upp i vikt och tycker maten är supergod.

Det finns några trådar om färskfoder nyligen.

Lycka till

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 597
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Hej, Jag har kastrerat min 1åriga kille. I torsdags kastrerades han, så han går fortfarande med tratt och äter medicin. Förra... 2 3
Svar
41
· Visningar
7 395
Senast: Bison
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 514
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka