Schäfer delas in i två raser

Libra

Trådstartare
Skk meddelar att det nu är beslutat att Schäfern kommer att delas in i två olika raser beroende på dess hårlag.
Blandning mellan dessa raser är inte tillåten (trots att de två långhåriga schäfrarna kan få en korthårig valp och tvärtom).

Vad tycker ni om detta?

Är det bara jag som tycker att renrasaveln har gått lite väl över styr nu?

http://www.skk.se/nyheter/2898/3118/tysk-schaferhund-delas-i-tva/

Sv: Schäfer delas in i två raser

jag tycker det är minst sagt dumt, varför minska på avelsbasen om man inte måste? Nog för att schäferrasen är stor, men ändå?

bara en fundering: är inte långhår recessivt, kan verkligen två långhårsföräldrar få korthåriga valpar?

Obegripligt, om det inte är en smygväg för att komma undan problemet med utställnings resp bruksvarianter. Förmodligen kommer hispiga räkryggar att bli korthår och dom med sund exteriör bli långhår. Men då kanske vi slipper tjafset med domare som ska leta igenom pälsen på "lurvisarna", alltid något.

LIA

Laa; det vet jag inte riktigt, är inte insatt i rasen :) Men föräldrar av samma ras (enligt de nya reglerna från 2012) kan få valp av annan ras (enligt skk-länken).
Sedan om det är åt ena hållet eller båda vet jag som sagt inte.

LIA; fast hade man inte kunnat dela in rasen på något annat sätt i så fall? Tex utställnings och bruksras eller liknande? Själv hoppas jag att alla inavlade schäfrar med räkryggar försvinner i framtiden. Där har verkligen utställningskriterierna gått för långt, vad är vitsen med att ta fram en osund hund som garanterat/troligtvis kommer att få problem med ben/höfter/rygg?

Jag tycker att det onödigt att dela rasen. Hårlagen känns tämligen oväsentligt.

LIA: angående att dela upp rasen i en bruks resp. utställningsvariant. Rasen är ju idag reda uppdelad i två varianter fast inte på papper. Schäfern är en bruksras så varför göra en utställningsvariant av den officiellt (även om det redan är två olika raser mentalt och exteriört)? Kan inte se att det skulle komma något gott från det. Ingen vettig bruksuppfödare skulle ändå avla efter någon showvariant så det behöver man ju inte oroa sig för. Men att erkänna en bruksras som en vänstervarvande sällskapshund(?), usch och fy. Däremot ser jag gärna att fler brukschäfrar ställs ut för att visa hur en riktig schäfer ska se ut ;)

Eh...det skulle snarare bli tvärtom. Långhår hos karpryggarna och korthår hos bruksarna. Ingen bruksuppfödare vill ha långhår. Schäfern är en korthårig ras.

Det är ingen nyhet, inte heller är det SKKs beslut.
Det är infört i resten av FCI världen sedan förra årsskiftet, SKK fick dispens tom kommande årsskifte med att införa delningen.

Låter rätt korkat tycker jag. Eftersom långhåriga schäfrar kan få korthåriga hundar och tvärtom. Det är ju inte fråga om olika raser.
En schäfer ska ju vara korthårig enligt rasstandarden. Då vill man ju få bort de långhåriga. Så kommer det ju inte bli nu om de ska vara en egen "ras inom rasen." Konstigt.

Senast ändrad:

Låter rätt korkat tycker jag. Eftersom långhåriga schäfrar kan få korthåriga hundar och tvärtom. Det är ju inte fråga om olika raser.
En schäfer ska ju vara korthårig enligt rasstandarden. Då vill man ju få bort de långhåriga. Så kommer det ju inte bli nu om de ska vara en egen "ras inom rasen." Konstigt.

Inom flera raser så kan avkomman registreras som något annat än föräldrarna. Nu är färgkorsningen accepterat inom schnauzeraveln (om ej särskilt önskvärt). I en kull med svarta schnauzrar kan en vara peppar/salt. Då blir den registrerad som schnauzer p/s.

Pudlarna (dvärg och mellanvarianten) samt taxar har samma förfarande, men det beror på storleken.

En dvärgtax kan få en valp som registreras som kanintax etc.

Kanske gör man så här för att långhårsschäfern är ett faktum? De dyker ju upp i kullarna både här och där. Kanske lika bra att acceptera det?

har googlat runt en del, och vad jag ser så är långhår hos schäfer recessivt. vilket i sin tur betyder att det inte föds korthår i långhårskullar. men det verkar dessutom finnas diverse varianter för pälstyp: med och utan underull, sträv, slät eller vågig, och sen färgerna ovanpå det... man skulle nog kunna ha rätt roligt med att försöka spåra anlag i stamtavlorna :)

samma bland dvärggriffonerna, fritt att para mellan raserna, och valpen registreras som "den ras den är".

Men varför ska man avla på långhåriga schäfrar när de inte ska vara det enligt rasstandarden? Med denna uppdelning kommer de långhåriga troligtvis bli flera. Vad finns det för vinst med det?

En intressantare fråga är varför dom inte får vara långhåriga.

Undrar om man kommer att fortsätta på samma linje? Man kan ju lätt få fram 20-30 schäferraser om man använder sig av storlek, färg, svansföring mm, mm.

Dessa konstlade skönhetstävlingar är ett fördärv, inte bara för schäfern.

LIA

Schäfern får inte vara långårig för den långa pälsen är inte lika funktionell som den korta. Den skyddar inte lika bra mot varken värme, kyla eller vatten.

KL
Anledningen till att man delar rasen är för att "långhårsfolket" i tyskland ville gå ur schäferhundklubben och göra en egen ras av den långhårig varianten. För att de inte skulle gå ur schäferhundklubben och bli en egen ras så kompromissade man och godkänner långhåren som en egen variant av schäfer.
Det har alltså inget att göra med att man försöker förbättra rasen eller dölja uppdelning an bruks- och utställnings-schäfer.

Senast ändrad:

Klippt ur Schäferhunden.se:

"Tre olika hår varianter
Med sitt karakteristiska utseende är schäfern lätt att känna igen. Schäferns pälsen finns i 3 olika varianter:

1: glatt och grov päls
2: lång, grov och glatt päls
3: lång vågig päls (den minst önskvärda pälstypen).

När det gäller schäfrar så fanns det egentligen bara en sorts schäfrar och de var de med kort päls. Trots detta så finns det ändå renrasiga schäfrar med långpäls, detta säger man i Sverige är felpälsat. En schäfer i Sverige säger man ska vara korthårig med underull, så den långhåriga pälsen är ett diskvalificerat skönhetsfel."

Var drar man gränsen idag?

LIA

Långhår är jäkligt opraktiskt vid arbete. De kommer ur spårskogen med halva skogen släpandes i pälsen. Varianten utan underull fryser alldeles för lätt. Varianten med underull tenderar att vara värmekänsliga. Det tar hundra år för dem att torka efter ett rejält regn eller om man måste skicka ut dem i vatten. Inte bra om man då jobbar ute med hunden dagligen. Risken för fukteksem är överhängande.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 750
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka