Schæfer och taxen, extrema ryggar -> extrema problem?

Ainon

Trådstartare
Vi ska gøra vårat førsta lilla projektarbete (inom veterinær etik) och har beslutas om att gøra om extremavel. Har fått till uppgift att undersøka om extrema ryggar och fræmst taxens långa rygg och schæferns ja hm "lætt sluttande" var det ju :angel:

Søker efter input och æven tips på bra litteratur och internetsidor som behandlar tidigare næmnda område.

Sv: Schæfer och taxen, extrema ryggar -> extrema problem?

Nu har ni ju redan valt ämne, men jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara tillåtet med avel på lundehunden... Kanske något för den som inte kommit på ett ämne?

Taxen har väl ingen extremt lång rygg, bara korta ben:idea:

Det beror på typen. Den gen som ger korta ben ger inte längre rygg däremot har man ffa på korthårstaxen avlat på väldigt långa ryggar.
PL

Risk för en sjukdom som liknar celiaki finns alltså inom rasen och för den skull ska den inte få finnas??

Då borde man inte få avla på wheatens och schäfer heller, eftersom samma sak finns inom den rasen fast då under namnet PLE (protein loosing enteropathy) Eller för den delen t ex berner sennen och samojed, där det finns risk för PLN (protein-losing nephropathy)

Man kan ju tänka sig att uppfödare inom rasen inte avlar på de hundar som drabbats..

Hur pass vanligt förekommande det är inom ovan nämnda raser vet jag inte, men jag tror nog att om det vore överhängande vanligt skulle det stå i RAS.

Ska vid senare tillfälle ta mig tid att läsa din länk, men inte idag.

Senast ändrad:

De tror att 50% av hundarna drabbas och att alla är bärare av genen,

Enligt den info jag har läst,som är baserad på fakta om just ple och inte antaganden och troenden

Det är mycket ovanligt att sjukdomstillstånden PLE och PLN uppträder i så stor omfattning hos samma ras (och till och med hos samma hundar) som de gör just hos wheaten terriern, och dessutom är frekvensen totalt sett mycket hög jämfört med andra raser: en tidigare epidemiologisk undersökning har visat att 10-15% av de nordamerikanska wheaten terrierna förr eller senare drabbas av PLE och/eller PLN.

Vilket får mig att starkt tvivla på att 50% av lundehundarna drabbas och att 100% är bärare.

http://www.lundehund.com/health.htm

Den första länken ger mest information om sjukdomen. Den jag postade nu är rasklubben i USA.

Norska kennelklubben säger att ungerfär var tionde hund blir sjuk, men avråder tex från kastering och tarmbiopsier eftersom det ökar risken för sjukdommen. Efter att ha sett lidandet hos hundar med kroniska magproblem så kan jag inte förstå hur nån vågar köpa en sådan hund.

Senast ändrad:

Det beror på typen. Den gen som ger korta ben ger inte längre rygg däremot har man ffa på korthårstaxen avlat på väldigt långa ryggar.
PL

Det har jag också märkt, det är HEMSKT att se hur vissa individer nästan slingrar sig fram på gatorna där dom går. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka