Schäck=skimmer?

AgentCarter

Trådstartare
Läser i en gammal barnbok där en häst beskrivs som "schäck" men på bilden är klart skimmel, dock appelkastad.
Är schäck ett gammalt ord för skimmel eller tog sig den som målade bilden lite friheter?
 
Läser i en gammal barnbok där en häst beskrivs som "schäck" men på bilden är klart skimmel, dock appelkastad.
Är schäck ett gammalt ord för skimmel eller tog sig den som målade bilden lite friheter?

Problemet är att de som tecknar framsidorna för förlagen oftast aldrig läst böckerna och att förlagen inte bryr sig. Ses väldigt ofta på Silver böckerna där bilden på framsidan ofta inte har med handlingen att göra alls, eller böcker om galoppörer där förlaget gärna har en bild på travare på framsidan...
 
Problemet är att de som tecknar framsidorna för förlagen oftast aldrig läst böckerna och att förlagen inte bryr sig. Ses väldigt ofta på Silver böckerna där bilden på framsidan ofta inte har med handlingen att göra alls, eller böcker om galoppörer där förlaget gärna har en bild på travare på framsidan...
Detta var i boken, en av Elsa Beskow (målade inte hon själv?)
 
Det är Tegner och inte Beskow som omarbetat texen och lagt till sång.
Söker man under "glömda ord" så beskrivs ordet skäck som "ljusfläckig". Så, inte nödvändigtvis okunskap, utan att ordet har bytt betydelse till att vara mer "storfläckig".
 
Det är Tegner och inte Beskow som omarbetat texen och lagt till sång.
Söker man under "glömda ord" så beskrivs ordet skäck som "ljusfläckig". Så, inte nödvändigtvis okunskap, utan att ordet har bytt betydelse till att vara mer "storfläckig".
Tack! Tycker nämligen att jag känner igen det som innan att det är en appelkastad som beskrivs som skäck
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
7
· Visningar
974
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 105
Senast: Anna-Bella
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: julgrisen
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
754
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp