Schack - kan nån förklara?

Rosett

Trådstartare
Det finns ett schackspel på datorn vilket är kul för jag har länge velat lära mig schack. Problemet är att jag fattar inte riktigt hur man gör så om nån kunde förklara vore jag tacksam!
När man klickar på en pjäs så markeras alla rutor man kan flytta den till, t.ex. löparna (de i första raden heter väl så?) kan flyttas ett el två steg men om en svart är framför verkar man inte kunna flytta dem alls :confused: Tornen - de kan bara flyttas rakt fram el åt sidan :confused: om ingen annan är i vägen? Drottningen enbart diagonalt eller byta plats m kungen verkar det som.
Jag vet inte ens namnen på alla pjäserna. :D Hjälp!
 
Sv: Schack - kan nån förklara?

De små längst fram heter bönder. De kan gå ett steg framåt, förutom när du flyttar dem för första gången då du kan flytta dem två steg framåt. Är den enda pjäs som aldrig röra sig bakåt. Är också den enda pjäs som frångår sitt rörelsemönster när man slår ut en motståndarpjäs; du slår nämligen diagonalt med bonden.

På bakre raden står pjäserna i följande ordning: torn, springare (hästen), löpare, dam, kung, löpare, springare, torn.

Tornen kan gå hur många steg som helst åt alla håll förutom diagonalt.

Springaren rör sig i ett L och kan gå antingen två steg framåt/bakåt/åt sidan + ett steg åt sidan/framåt/bakåt eller ett steg framåt/bakåt/åt sidan + två steg åt sidan/framåt/bakåt. Springaren är den enda som kan "hoppa" över andra pjäser.

Löparen kan gå diagonalt. Den ena löparen är placerad på svart och följer alltså svart diagonal och den andra följer vit diagonal.

Damen kan röra sig åt alla håll.

Kungen kan ta ett steg i taget åt alla håll förutom vid rockad då kungen och ett av tornen gör en specialmanöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Schack - kan nån förklara?

Utveckling ang bönderna: de kan alltså BARA ta andra genom ett snett steg, vilket innebär att om någon annan pjäs står på rutan framför, så kan inte bonden flytta sig dit.

Eftersom hästen kan hoppa över andra pjäser så kan man bara slå ut motståndarens pjäs om den står på sista rutan i hästens rörelse, man kan inte välja hur många steg hästen ska ta utan den måste alltid gå 2+1 eller 1+2. Samtliga andra pjäser stannar som senast där de slår ut en motståndarpjäs.

Man får inte flytta mellan samma rutor mer än 3 ggr (detta kan bli aktuellt i slutet av spelet när kungen är omringad) och spelet fortsätter tills kungen är schack matt, dvs kommer att kunna tas av motståndaren i nästa drag oavsett vilken ruta han flyttar till, eller tills man inte kommer vidare i spelet (om det bara finns två kungar kvar i spelet tex kan det inte bli någon vinnare eftersom kungen bara får ta ett steg i taget och på så sätt själv blir schack hos motståndaren om han skulle komma tillräckligt nära för att schacka denne).
 
Sv: Schack - kan nån förklara?

Människorna på buke är ju levande.
Dessutom känner jag ingen som kan schack.
 
Sv: Schack - kan nån förklara?

De skulle antagligen ge samma svar som fås här?

Människorna på buke är ju levande.
Dessutom känner jag ingen som kan schack.

Har ni verkligen missat att schack är ett otroligt komplicerat brädspel? Det är inte Fia vi pratar om.

När ni lärt er det via förklaringar på buke, hör gärna av er. Till dess fortsätter jag att tro att det är ytterst få människor som kan lära sig det på annat vis än att spela det med någon som kan. Learning by doing.
 
Sv: Schack - kan nån förklara?

Reglerna kan man lära sig på nätet. Men att lära sig vinna mot en kompetent motståndare, det är nog svårt utan en talande motståndare som förklarar varför drag är bra eller dåliga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp