schabrak..

Sv: schabrak..

nej, det är inget att rekomendera. en westernsadel har ingen stoppning, så därför bör man använda något som är tjockare, t ex en pad.

Då måste du nog ha en tjock filt eller liknande ockdå. Ett schabrak är alldeles för tunt. Paden ska fördela tryck och motsvara bossorna på vanliga sadlar.

Håller med övriga, ett schabrak blir för tunt. Använd en pad istället! :)

Det är inte bara för tunt, det är för kort också eftersom westernsadeln är längre och även har en annan typ av anläggningsyta än en engelsksadel...:p

/Carina :eek:

Varför ska man över huvud taget använda ett schabrak till westernsadel? Det finns ju paddar som är anpassade till dem...

Rebeccah skrev:
Varför ska man över huvud taget använda ett schabrak till westernsadel? Det finns ju paddar som är anpassade till dem...

vissa tänker nog på att en pad är för dyr att köpa och vill kanske i så fall vill köpa något billigare, och kanske dumt nog tror att ett schabrak är lika bra... :confused:

Ja, en del gör ju det. Men är det så mycket billigare at rida med ett schabrak, som kanske förstör ryggen på hästen och betala en massa onödiga, dyra vetrinärkostnader? Sen så är det ju MYCKET snyggare med en rikitg pad, det finns ju tusentals olika färger, modeller och märken. Jag älskar att frossa i dem :)

Instämmer med föregående talare....:bow:
Det är ju så himla kul att dregla över snygga filtar och paddar......:d

-lån-

Har ni tänkt på att det går alldeles utmärkt att rida i alla sadlar utan filt/pad/shabrak/vojlock. Bara sadeln ligger an som den bör?
F.ö är en sadelfilt inte tjockare än ett vanligt shabrak.

Asch! Vad tråkig du är! ;)
Det är ju så himla kul att få lägga sina surt förvärvade slantar på en massa färgglada filtar.....:angel: :love:

Klart det är kul att köpa massa färg-glada tygbitar, jag köpte 5 st. för 2000:- i Göteborg på mässan i påskas.
Men jag bara sa som det va ;) (så slapp tråden bli 19 sidor lång...) :D

Nu kommer den alltså att bli 53 sidor lång eftersom alla kommer att diskutera ifall deras sadlar ligger bra nog för att låta bli paden....:angel: :rofl:

Lenita skrev:
Nu kommer den alltså att bli 53 sidor lång eftersom alla kommer att diskutera ifall deras sadlar ligger bra nog för att låta bli paden....:angel: :rofl:

Risken är att folk har pad/shabrak osv. för att sadeln ska ligga bra. :angel:

/Cronis-som rider utan något under sadeln.

Cronis skrev:
-lån-

Har ni tänkt på att det går alldeles utmärkt att rida i alla sadlar utan filt/pad/shabrak/vojlock. Bara sadeln ligger an som den bör?
F.ö är en sadelfilt inte tjockare än ett vanligt shabrak.

men alla som jag vet har ju både pad och filt när de använden filt.... :idea:

Ojdå, Här blir det till att köpa en pad. Min dotter rider sin ponny med western sadel och shabrak.:o Nu brukar hon ju bara skritta lite men ändå. Dax att shoppa på Grevagården då..

real_cowgirl skrev:
men alla som jag vet har ju både pad och filt när de använden filt.... :idea:

Varför?
Den ena fyller ju lixom inte någon funktion, mer än att bara vara snygg.

Exakt! Det blir billigare att ha en tråkig pad och köpa ett gäng med färgglada filtar att lägga ovanpå......:p

Man måste ha pad eller tjock filt under eftersom det utgör stoppningen till sadeln. Hur bra sadeln än ligger så måste man alltså ha stoppning under. I engelsksadeln så är ju stoppningen inbyggd vilket den alltså inte är i westernsadeln.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2