Sv: Schabrak

Det beror väl mest på vad du har för sadel, vanligen är det väl full storlek med tanke på att det sällan finns cobschabrak.

Okejj, Jag har en gångartssadel och en JH hoppsadel :p Haha, lite dålig info kanske. Men du brukar alltså köpa Full till din isis?

Jag har enbart schabrak och vojlockar i full storlek, tyvärr ser de ibland lite väl stora ut men ponny blir definitvit för små. Jag har en dressyrsadel men i formen är de ungefär som gångartssadlar, men med djupare säte. Det finns de som säljer islandsshabrak men jag kan då inte se någon skilnad och de brukar vara dyrare :crazy:.

Senast ändrad:

Till en islandssadel köper jag dressyrschabrak Fullsize. Det blir precis att det räcker till.

Fast varför ska du ha schabrak alls? Förr tillverkades alla islandssadlar så att man inte ska ha någon vojlock, och den moderna jag köpte nu sade sadelmakaren att jag absolut INTE får ha något under. Kolla upp om du verkligen ska ha vojlock/schabrak till just denna sadelmodellen!
Det är ju snyggast utan. Läder är vänligare för hästens päls/hud än tyg. Du kan ändå aldrig kompensera för en dålig stoppning med en vojlock. Det räcker att svabba av undersidan på sadeln då och då, sitter smutsen tar du mycket vatten.
Så varför - om inte för att kunna brodera in namnet och ha på tävling? ;) :)

Senast ändrad av en moderator:

Oj, är det bara jag som använder stl ponny? Det passar min sadel jättebra och ser inte ut som ett täcke på hästen ;) :angel:

Det är inget fel på stoppningen på min sadel och det skulle inte falla mig in att kompensera för en dålig sådan med vojlock. Oavsett vilken sadel man har så beror råden om vojlock/icke vojlock enbart på vem man talar om och dennes erfarenheter och prioriteringar, alla sadlar (av engelsk typ) funkar lika bra med som utan. Vojlockens syfte är att skydda sadeln, alla lädersadlar tar stryck av fett salter mm hästen utsöndrar, och gillar man inte att putas mest varje gång så är en vojlock en bra investering.

Jag tänkte på schabraken på H**ks, där finns ju endast ponny och full, alltså ska jag beställa full?

Jag har lite svårt för det där med schabrak, om jag till nöds använder något under sadeln så blir det nog en vojlock i stl full.
Personligen tycker jag det ser ut som man har klätt in hästen i ett stort badlakan när man använder schabrak, fast det är endast min personliga åsikt som jag iofs inte är ensam om. :angel:

Jag föredrar att använda det material på hästryggen som är bäst för pälsen hellre än att använda det material under sadeln som är bäst för lädret isåfall. ;)
Jag inbillar mej än så länge att om en Stübbenåterförsäljare rekommenderar mej att inte använda vojlock till en sadel han sålt till mej så bör det ligga något i det. Men rätta mej om jag har fel.

Fortfarande tycker jag att det är snyggast utan vojlock, om man får vara fåfäng! Gni och gno! :)
Men är naturligtvis ingen absolutist.

Lobelia skrev:
Det är inget fel på stoppningen på min sadel och det skulle inte falla mig in att kompensera för en dålig sådan med vojlock.

Menade jag inte heller! :)

Blueeyes skrev:
Vilken storlek ska jag ha till min isis, 137 hög? Cob?

Du kan väl ta hem ett schabrak från en vanlig hästshop på öppet köp och prova? Sadlarna har ju lite olika form, så det är svårt för oss att svara på via internet! Envisas du med att skicka efter på postorder så får du väl vara fräck och "ångra" köpet. (Skulle dock inte jag ha mage till, men man är ju olika, döm själv!)
Obs! Se till att sadeln är ren under, och om du envisas med att lägga schabraket på hästryggen så lägg lakan under

:idea: Förresten, var är dina kompisar? Prova deras! Ofta är det en etikett på schabraket/vojlocken där det står vilken sort och storlek det är. Om inte, tag med en som passar till butiken och mät mot butikens egna, det borde personalen ha förståelse för, särskilt om du köper något istället.

Nu blev jag nervös, vet någon om storlekarna och modellerna är standardiserade? Och även om de är det, fästet för "snörena" som ska ligga omlott runt gjord + stigläder, är de alltid sydda på samma ställen?

Lycka till!

Vad har du för tum på din sadel?
Min sadel är 17,5" och till den måste jag ha en vojlock i full storlek.
Har du en sadel på 16" kan du kanske ha ponny men annars blir det full som gäller.

Angående vojlock eller inte?

Jag har hört från dom flesta håll att det är bättre utan.

Själv rider jag alltid utan förutom på tävling när jag har vojlock för att det ska se fint ut. :D
Jag tycker att min sadel ligger bättre utan vojlock.

Och att ha schabrak på en isis tycker jag ser mycket konstigt ut.
Hade problem med förra sadeln till min ena häst och la då på ett av mina schabrack sen halvblodstiden i mitt liv.
Hela Vala försvann och det såg inte klokt ut.

/

Ann-Sofie, Vala och Glampi

Jag har schabrak i strl ponny på våra hästar. Full ser ut som om jag hade gjort ett dåligt köp i en hästtäckesaffär.... Nu har jag sadlar utan utstickande bossor, så sadeln hamnar inte utanför på något sätt.

Köper jag vojlock däremot blir det full, men schabrak - helt klart ponny! (Nu har jag visserligen hästar med kortare ryggar också).

Mina förra islandstjejer, två st, 134 och 136 cm hög, hade båda stl Full i schabrak/vojlock men jag tror nog cob också hade passat men lite mindre då..

Senast ändrad av en moderator:

ser det helknas ut med ett allround schabrak/vojlock eller är det dressyr modell som gäller? :confused:

Nästa häst jag skaffar är ju förhopnningsvis en islänning å det känns ju så bortkastat att inte använda alla allround schabrak/vojlockar man har...

Det beror på vad du väljer för sadel. En allroundvojlock lär inte passa till en dressyr/islandsadel.

Det beror lite på hur isisen din är byggd...
"Min" isis är ca.135 cm men ganska så bred över ryggen vilket gör att han bara kan ha full storlek på både schabrak & vojlock.
En annan isis jag vet om är 138 cm i mankhöjd men smal över ryggen så han kan ha cob.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat