Schabrak/vojlock

Lorelie

Trådstartare
Schabrak/vojlock/padd

Måste man ha schabrak eller vojlock på tävling? Får man ha en tjock ullpadd som formar sig efter sadeln på ena sidan och hästen på den andra? Dvs fyller ut gropar där en trång sadel tidigare klämt.

Så här ser den ut (ingen kommentar om sitsen :angel: )
En till

Får man ha den kommer jag att sy ett vitt överdrag till den (har orangeröd och mörkblå)

Senast ändrad:
Sv: Schabrak/vojlock/padd

Enligt TR så är vojlock tillåtet, inte obligatoriskt (du kan alltså ha sadeln direkt på hästryggen om du vill). Vojlocken får vara av tyg, läder eller skinn. Schabrak räknas som vojlock (är bara en annan modell av vojlock)

Dämpande mellanlägg är också tillåtet och får läggas antingen mellan häst och vojlock eller mellan vojlock och sadel.

Frågan är om ullpadd kan räknas som dämpande mellanlägg.

Ylva skrev:
Enligt TR så är vojlock tillåtet, inte obligatoriskt (du kan alltså ha sadeln direkt på hästryggen om du vill). Vojlocken får vara av tyg, läder eller skinn. Schabrak räknas som vojlock (är bara en annan modell av vojlock)

Dämpande mellanlägg är också tillåtet och får läggas antingen mellan häst och vojlock eller mellan vojlock och sadel.

Frågan är om ullpadd kan räknas som dämpande mellanlägg.

Det är ju inget mellanlägg igentligen, har ju bara den mellan sadel och häst och ingen vojlock alls.
Jag tror att den är i ull, det luktar ull om den iaf...
Den är 2 cm tjock, 65*98 cm.

(Annars får jag göra ett undantag och rida med vanligt schabrak, han dör nog inte av det)

Har tänkt lite:
Alla vojlockar har ju fyllning (som brukar vara syntet'vadd'), men TR säger inget om vad det ska vara för material i fyllningen, så om du syr ett 'figursytt' överdrag så har du ju ett schabrak i tyg :angel:

Om du dessutom syr 'rutor' tvärs genom ullpadden och överdraget så att de sitter ihop så är det ju ingen tvekan om att det är ett schabrak, lite extra tjockt bara :D

Ylva skrev:
Har tänkt lite:
Alla vojlockar har ju fyllning (som brukar vara syntet'vadd'), men TR säger inget om vad det ska vara för material i fyllningen, så om du syr ett 'figursytt' överdrag så har du ju ett schabrak i tyg :angel:

Om du dessutom syr 'rutor' tvärs genom ullpadden och överdraget så att de sitter ihop så är det ju ingen tvekan om att det är ett schabrak, lite extra tjockt bara :D

Det var ju smart :idea:
Det orangeöverdraget på bilden är en stor påse som man stoppar padden i. Har en blå också. Tänkte göra en vit med.
Sy ihop padden och överdraget är nog helt omöjligt, försök få in någon som är 2 cm tjockt och dessutom kompakt i symaskinen :smirk: ;)
Padden ligger lös under sadeln, inga stroppar någon stans.

Liknande trådar

Utrustning Med fällningen fullt igång har jag sett vissa tendenser hos min häst att bli känslig för sadeln igen. Hon har ju varit väldigt förtjust...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Elektron
·
Utrustning Eftersom jakten på ny sadel har kommit av sig lite medan jag håller på att rakrikta mig själv så har jag fortsatt med den allroundsadel...
2
Svar
28
· Visningar
1 666
Senast: Ace
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar