Glimfeather

Trådstartare
Köpte ett scalibor för drygt en månad sedan och gjorde allt enligt anvisningarna. Hunden var inte nybadad och jag schamponerade inte honom under den tiden han hade det på sig.

Men nu efter en månad har det slutat fungera och jag har hittat både krypande fästingar och sådana som sitter fast och ett par som redan har hunnit suga en del blod.

Det står väl i bipacksedeln att det ska hålla 5-6 månader? Kan detta vara ett fabriksfel och kan man isf få ett nytt på apoteket? Eller ska jag helt enkelt skita i det och köra med expot? Tycker halsband är så bra eftersom min hund blir så ful i pälsen när jag använt droppar.

Eller kan det bero på att min hund har varit torr i huden under behandlingstiden?

Hur länge har era halsband hållit?

Senast ändrad:
Sv: Scalibor

Jag har hört flera i år som säger att scalibor inte fungerar.
Jag vet också att det en tid inte fanns något scalibor att få tag i i en stad i närheten så min fundering är om det kan vara ett fabriksfel.
Om jag var du skulle jag gå tillbaka till apoteket och berätta om det, så kan du nog få ett nytt och de kan rapportera det.

Har också läst nånstans att de inte hjälper så bra längre. En hemsk tanke slog mig, det kan väl inte vara så att fästingarna börjat bli recistenta mot detta. Det vore ju hemskt.

Ett Scalibor garanterar ju på intet sätt att hunden är fästingfri:

I en klinisk fältstudie undersöktes fästingförekomsten hos 88 hundar behandlade med Scalibor under en säsong med början i maj. Hundarna representerade sammanlagt 38 raser med olika hårtyp och var av varierande storlek. I 79 fall bedömdes effekten av halsbandet vara god och effekten kvarstod under hela den tid halsbandet användes (fem till sex månader). Dock upptäcktes fästingar krypande på hundarna, i enstaka fall upptäcktes även levande sugande fästingar, varför det inte kan uteslutas att fästingöverförda sjukdomar kan överföras till behandlade hundar.

Källa: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/MonographyPage____119.aspx

Och så finns ju risken att fästingarna är resistenta också, dock, enligt artikeln ovan, har resistens mot Scalibor ännu ej påvisats i Sverige.

Har två hundar, en shelti och en lapphund. I bohuslän är det FULLT av fästingar men de har klarat sig hela sommaren utan en ända fästing. Lapphunden är ofta duschad men det funkar bra ändå.

Har du spänt ditt halsband rätt, det ska ju sätta lite halvlöst så det kan röra sig när hunden går för att släppa av "medelt" i pälsen.

Vet jägare som fryser in banden under vintern och sätter på det igen under den nya fästingssäsongen. OCh det fungerar!

:)

Känn efter så att det sitter lagom hårt, dvs du ska få in två fingrar mellan hund och halsband. Prova att dra runt det ett par varv varje dag för att utsöndra mer aktiv substans.

Som sagt har jag gjort allt enligt anvisningarna och snurrar på det varje dag. Och det fungerade ju hur bra som helst i en månad.

Kimz0r: Jag är mycket medveten om att det inte garanterar någonting, men det har fungerat tidigare år, vilket inte t.ex. frontline har.

Sen jag satte på min Scalibor har jag inte hittat en enda fästing. Och det var nog i början på juni hon fick det.

Scalibor fungerade inte på vår gamla hund, inte alls. På den yngre har det funkat bra i minst 2 månader, men för ca 2 veckor sedan tog jag fyra levande fästingar som sugit ett tag, hoppas det var en engångsgrej för vi har ju massor av fästing här. Det är dock mycket färre än vad man hittar om hunden är utan medel.. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

T
Övr. Hund Jag köpte fästinghalsbandet Scalibor vet. 0,76 g till min japanska dvärgspets. Den verksamma substansen är deltametrin som tillhör den...
2
Svar
31
· Visningar
15 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat