SBS flexion för bred platt häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knickedick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 645
K

knickedick

Hej,

Finns det någon som skulle vilja dela med sig erfarenheter av SBS flexion på häst med rund bred rygg och låg manke? Fördelar/nackdelar? Har förstått att sadeln är jätteskön att rida i, men ligger den still tror ni på en kraftig haflinger?

Hoppas på snabba svar! :)

Sv: SBS flexion för bred platt häst?

Hej,

Har provat på ladugårdsbred platt fjording. Sadeln var mjuk och skön, helt underbar att sitta i. MEN gled fram och tryckte lite på bogbladet. Testade bara ca en halvtimmes ritt rakt fram. Frågade försäljaren om den gick att stoppa om, men fick bara ett litet svävande svar "njo, det går säkert" Ingen vet tydligen hur länge en sån sadel håller och hur länge stoppningen fyller sin funktion fullt ut, och för det priset kan man få en som man vet håller livet ut tycker jag.

Mvh, Heland

Vad tryckte på bogblandet? Koppjärnet?

Jag trodde (efter att ha läst hemsidan) att det inte fanns några hårda beståndsdelar i Flexion...

Lovisaleonora_ skrev:
Vad tryckte på bogblandet? Koppjärnet?

Jag trodde (efter att ha läst hemsidan) att det inte fanns några hårda beståndsdelar i Flexion...

Helt rätt, inga hårda beståndsdelar. Så jag uttryckte mig fel, egentligen var det väl inget som tryckte utan att det låg där bara eftersom sadeln kasade fram. Säljaren menade att det gjorde inget eftersom det inte är nåt som trycker.

Lovisaleonora_ skrev:
Reagerade hästen för det? Eller var det främst du som såg att det var så?

Hästen reagerade inte alls, det var bara jag som iakttog det. Vet ju inte om det möjligen skulle kunna skapa några problem långsiktigt, men det verkade inte så just då.

Jag tror inte heller att det gör något, det är ju egentligen inte mycket er än ett tjockt täcke som ligger mot, såvida inte ryttaren sitter underligt eller sadeln har några hårda delar. Men själva glidmomenten (när den glider fram) är ju väldigt obehagligt för hästen.

Sadeln är inte ubbyggd med normal stoppning - så den är troligen inte omstoppningsbar, helt enkelt för att den är uppbyggd av skummaterial som är mera långlivande än någon ullstoppning. Det går inte att jämföra skummaterial med en "normal", "stoppad" sadel. Det är ingen stoppning, sadeln blir aldrig hård för det finns ingen hård bom att skydda hästen från. Och vart ska materialet ta vägen? Det ligger där det ligger. En trä eller syntetbom måste ha stoppning under för att bli behagligare för hästen, plus att man måste stoppa om ibland för att OM hästen går snett eller ändrar om sig så flyttar sig inte den ihoppressade ullen vidare lätt och du får tryckpunkter.
Ingen stel bom = tryckpunkter uppstår inte på samma sätt. Sadeln lägger sig utmed hästens rygg, oavsett hur ryggen ser ut. Det finns ju inget stelt i den som "inte kan passa" eller som behöver stoppas för att inte göra illa hästen.

Jag har då aldrig tänkt tanken på att en flexion inte skulle hålla en lång tid framöver bara för att den inte är "omstoppningsbar". Kolla på hur sadeln är uppbyggd så kanske ni förstår.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Anna-KarinO
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka