Saxar och Kryss

Sv: Saxar och Kryss

Håller svinryggen på att försvinna? Tråkigt, det håller jag med om för det är ett trevligt inbjudande hinder. Varför byggs inte de så mycket längre?

Ja svinryggen är nog inte bara utrotningshotad, den är nog banne mig helt utrotad! Jag har inte heller sett den på år och dag!

När jag var ung (typ sen juratid...) då var sax och kryss som du beskriver, dvs kryss 4 hinderstöd och sax 2 hinderstöd. Vilket stod i TR på den tiden.
Så jag har också blivit "rättad" många ggr när jag kallat en sax för ett kryss! ;)

Vill även minnas att vi rättades att säga "sax" när jag gick RIK0 också.

Numera står ju inget sådant i TR, jag vete 17 om jag sett det som då kallades kryss (4 stöd) på tävling de senaste 15 åren?

Ja det är det jag menar. Att det kanske ändrats med tiden. Jag gick också RIK0 för rätt länge sen. (-85) och mycket kan ju ha ändrats sen dess. Jag har inte jobbat på ridskola sedan 95, men fram till dess var det "sax" som gällde som benämning.
Många har ju kallat saxarna för kryss och kanske de ändrade namnet eftersom många sa så? Om de tagit bort det ur TR så tyder ju det på någonting. Men jag tycker ändå det är att krångla till allt i onödan om man inte håller sig till namn/benämningar. Bättre att lära ut vad saker och ting heter istället.

Vad synd. Jag gillar dem och bygger svinryggar hemma ibland. När jag gymnastikhoppar lite emellanåt.
Inbjudande och lätthoppat.

Svinryggen är borta av säkerhetsskäl, bak-bommen är ju dold.
Skulle tro att samma sak gäller kryssen, som inte går att riva på ett säkert sätt.

Nej det tror jag inte alls på. Vi har haft allt ifrån skåningar till norrlänningar med på våra kurser och alla har lärt sig samma sak.
Man kan ju också titta i böcker.
Alla hinder, dressyrrörelser osv har ju namn, men sen kan det ju bli slarviga uttryck i olika delar av landet förstås.
Om alla håller sig till det riktiga namnet slipper man förväxlingar och missförstånd.
Men vad är det riktiga namnet då? Du hävdar att din version är rätt, men "där jag kommer ifrån" heter det ju tvärt om, så vem har egentligen rätt?

Men vad är det riktiga namnet då? Du hävdar att din version är rätt, men "där jag kommer ifrån" heter det ju tvärt om, så vem har egentligen rätt?

Jag menar att eftersom instruktörsutbildningarna använder ett och samma benämningar överallt i landet, samt att det i böcker också står samma (i de jag läst i alla fall) så kan man dra slutsatsen att de lär ut korrekt.
Jag har jobbat med instruktörer från skåne, småland, stockholm, värmland och norrland och alla har haft samma benämningar på hindertyperna.
Däremot vet jag ju inte om detta har ändrats på senare tid. Jag har inte jobbat på ridskola på 10 år nu. Det kan ju mycket väl vara så och det är de frågorna jag hoppas få svar på. om det är så och i så fall, varför?

Jag fick ju svar på varför vissa hindertyper tagits bort. Även om jag inte upplevt dem som säkerhetsrisker så har de säkert varit med oftare vid olyckstillfällen än andra hinder och därför har man tagit bort dem.

cillie:
det här är ett kryss:
25775670.jpg

det här är en sax (hittade ingen bättre bild som var uppladdad):

12651183.jpg

Jag har heller aldrig hört någon på framhoppning ropa sax, dessutom har jag aldrig tränat för en tränare som kallar det sax heller:confused:

jag tycker oftast att man hör "lilla" och jag har alltid hört sax av alla tränare jag har ridit för.

TAFFSNÄS::laugh:

cillie:
det här är ett kryss:
25775670.jpg

[/IMG]

Rider själv på ridskola och ridlärarna säger alltid kryss. Jag har alltid trott att de är samma sak lixom... Hade faktiskt ingen aning om att ett "riktigt" kryss är som på bilden, men det är vell bara jag som är okunnig;)

Håller med om att det här är intressant... :) Jag har alltid fått lära mig på ridskolan att sax är med två hinderstöd och att kryss är med fyra.

Nu går jag KY till ridinstruktör, och här har vi också fått lära oss skillnaden mellan sax och kryss. Sedan händer det att lärarna råkar säga fel ibland, vilket väl bevisar hur förvirrat det har blivit... ;)

Dessutom händer det ganska ofta att vi får hoppa svinrygg på lektionerna, vår hopplärare tycker att det är en utmärkt hindertyp... :) (Men då använder vi säkerhetsskållor också...)

Liknande trådar

Hoppning Hej, Om ni till exempel inte hoppat en häst på väldigt länge (flera månader), inte för den varit skadad utan bara för att låta den vila...
Svar
5
· Visningar
2 874
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 880
Senast: Raider_
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
Hästvård Jag har, för två veckor sen, fått hem min första häst. Jag hyr henne från ett stall som har hästarna på sommaren, och hyr ut dem på...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Turnar0und
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka