Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag var ung (typ sen juratid...) då var sax och kryss som du beskriver, dvs kryss 4 hinderstöd och sax 2 hinderstöd. Vilket stod i TR på den tiden.
Så jag har också blivit "rättad" många ggr när jag kallat en sax för ett kryss!
Vill även minnas att vi rättades att säga "sax" när jag gick RIK0 också.
Numera står ju inget sådant i TR, jag vete 17 om jag sett det som då kallades kryss (4 stöd) på tävling de senaste 15 åren?
Men vad är det riktiga namnet då? Du hävdar att din version är rätt, men "där jag kommer ifrån" heter det ju tvärt om, så vem har egentligen rätt?Nej det tror jag inte alls på. Vi har haft allt ifrån skåningar till norrlänningar med på våra kurser och alla har lärt sig samma sak.
Man kan ju också titta i böcker.
Alla hinder, dressyrrörelser osv har ju namn, men sen kan det ju bli slarviga uttryck i olika delar av landet förstås.
Om alla håller sig till det riktiga namnet slipper man förväxlingar och missförstånd.
Men vad är det riktiga namnet då? Du hävdar att din version är rätt, men "där jag kommer ifrån" heter det ju tvärt om, så vem har egentligen rätt?
cillie:
det här är ett kryss:
det här är en sax (hittade ingen bättre bild som var uppladdad):
cillie:
det här är ett kryss:
[/IMG]