Saxar och Kryss

bigganl

Trådstartare
När jag var aktiv på ridskola för rätt länge sen så var det mycket prat om skillnaden mellan sax och kryss.
Det var vissa som kallade saxarna för kryss och det påpekades snabbt för alla som gjorde det, vad skillnaden mellan den var.
Jag har lärt mig att en sax har två bommar korslagda framifrån och
ett kryss är ett hinder med 4 hinderstöd där bommarna ligger korslagda sett uppifrån.
Finns inte detta kvar alls längre?
Nuförtiden kallas saxarna för kryss, inte bara i tal utan även i tidningar/artiklar. Däremot har jag inte sett det i böcker än.
Är det bara slarv att kalla saxarna för kryss eller lärs det ut så nu?

Ingen viktig fråga, men jag blir nyfiken på förändringar.

Sv: Saxar och Kryss

Intressant fråga, jag skulle anta att folk bara säger fel, tror inte att det lärs ut att en sax är ett kryss, men jag kan ha fel!

en sax är ju eg. ett kryss (som vi brukar ha det ;)) och ett kryss är 2 korsade bommar, uppifrån typ :D

Hjälp! Saxar hade jag helt glömt bort som begrepp... Måste oxå ärligt erkänna att jag inte kommer ihåg skillnaden och förstod tyvärr inte din förklaring Bigganl, snälla förklara igen så jag kan damma av denna gamla kunskap i minnet! :)

cillie:
det här är ett kryss:
25775670.jpg

det här är en sax (hittade ingen bättre bild som var uppladdad):

12651183.jpg

Senast ändrad:

Enda gangen jag hört begreppet sax är när jag var pa ridläger för nagra ar sedan. Pa ridskolan jag red pa sa man kryss om saxar och jag har mig veterligen aldrig hoppat ett "riktigt" kryss utan bara saxar som dock kallats kryss.

hör aldrig ngn som säger sax här. På tävling ropas det ju bara hoppning kryss eller hoppning lilla, aldrig sax.

Har inte heller hört någon som säger Sax:crazy: Och precis som du säger så kallas det oftast antingen "kryss" eller "Lilla" på framhoppningen.

cillie:
det här är ett kryss:
25775670.jpg

det här är en sax (hittade ingen bättre bild som var uppladdad):

12651183.jpg
Jag har alltid, från första början, hört att det är PRECIS tvärt om!

Kryss; litet hinder med två hinderstöd och två korslagda bommar.
Sax; fyra hinderstöd med korslagda bommar sett ovanifrån.

Jag har lärt mig att kryssen är de som är kryss "uppifrån" och saxen "från sidan" men säger tvärtom, vilket alla häromkring gör. Man har liksom bytt termerna...

Jag sitter med "Hopplära - Strömsholmsmetoden" i händerna och där benämns kryssen precis som jag har lärt mig; ett X sett framifrån med 2 hinderstöd. (Finns flera bilder där de kallas "kryss" i bildtexterna.)

Har alltid lärt mej att ett kryss är två korslagda bommar sett framifrån och 2 stöd :P

När jag var ung (typ sen juratid...) då var sax och kryss som du beskriver, dvs kryss 4 hinderstöd och sax 2 hinderstöd. Vilket stod i TR på den tiden.
Så jag har också blivit "rättad" många ggr när jag kallat en sax för ett kryss! ;)

Vill även minnas att vi rättades att säga "sax" när jag gick RIK0 också.

Numera står ju inget sådant i TR, jag vete 17 om jag sett det som då kallades kryss (4 stöd) på tävling de senaste 15 åren?

Jag har alltid, från första början, hört att det är PRECIS tvärt om!

Kryss; litet hinder med två hinderstöd och två korslagda bommar.
Sax; fyra hinderstöd med korslagda bommar sett ovanifrån.

På ridskolan så lärde jag mig likadant som du, och alla jag känner säger också så. Det har väl ändrat sig såhär med tiden;)

Ja, jag började fundera på om det kan vara nåt dialektalt annars. Att man i vissa delar av landet säger tvärt om...

Fick också lära mej på "nollan" att man skulle säga "sax" till hinder med två stöd och korslagda bommar och "kryss" till fyra hinderstöd och bommar till det.
Som du säger har jag inte heller sett ett kryss på massa år. Kul hinder att ha med då det kan hoppas från två håll.
(jag gillar även den utdöende svinryggen)

JA!!:laugh: Precis så.
(vad bra att du hade en bild av ett kryss. De är inte speciellt vanliga)
Även när jag gick RIK0 var instruktörerna väldigt noga med att alla lärde sig skillnaden på dessa två.
Jag har aldrig sagt annat än sax åt saxarna, men det beror väl på att jag hade en väldigt noggrann instruktör.
Det är ju ingen stor sak egentligen, men samtidigt blir det lätt förvirrat när man har olika namn på samma sak. Det är så onödigt att krångla till saker i onödan.

Nej det tror jag inte alls på. Vi har haft allt ifrån skåningar till norrlänningar med på våra kurser och alla har lärt sig samma sak.
Man kan ju också titta i böcker.
Alla hinder, dressyrrörelser osv har ju namn, men sen kan det ju bli slarviga uttryck i olika delar av landet förstås.
Om alla håller sig till det riktiga namnet slipper man förväxlingar och missförstånd.

Liknande trådar

Hoppning Hej, Om ni till exempel inte hoppat en häst på väldigt länge (flera månader), inte för den varit skadad utan bara för att låta den vila...
Svar
5
· Visningar
2 874
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 880
Senast: Raider_
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
Hästvård Jag har, för två veckor sen, fått hem min första häst. Jag hyr henne från ett stall som har hästarna på sommaren, och hyr ut dem på...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Turnar0und
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka