Sv: Sattsar på 130
Att man kan galoppera snabbt är långt ifrån samma sak som att ha bra galopp, ett första steg i din utbildning mot 130 är nog att lära dig se och känna skillnaden på detta...
Har du sagt till din tränare att du vill ha mer feedback? Om ni gör ett dåligt språng kan du ju själv fråga vad du ska förändra till nästa försök för att klara det bättre. Det ska iofs inte behövas, men somliga tränare måste man visa att man själv är engagerad för att de oxå ska bli det. Har du pratat med din tränare före el efter passet om vad dina mål är? Tränaren borde kunna se om det är genomförbart el inte.
Att hästen kan löshoppa 135 är inte samma sak som att den kan göra det under ryttare och det är ännu mindre säkert att den kan hoppa en hel bana på 130, bara så att du tänker på det. Jag vill inte nedvärdera dig på något vis, bara understryka ett faktum.
Sen vill jag oxå poängtera att det är fler skillnader på en 90-1m bana och en 130 bana än just höjden. I de låga klasserna är alltid alla relaterade avstånd "jämna" dvs en häst med normalstor galopp kommer alltid jämt fram till nästa hinder om den hoppar normalstort in. I de större klasserna kan banbyggarna klura till det genom att länga/korta dessa jämna avstånd och då måste man ha mkt mer kontroll över sin häst för att kunna få till det bra. Vägarna och hindernas placering blir oxå mkt svårare (förutom att det tillkommer trekombination och fler "tittiga" hinder). Så det är inte "bara till att...". Jag säger ff inte att du inte kommer att klara det, och jag tycker att det är bra att du har ett långsiktigt mål, men jag vill att du ska veta att det inte är helt enkelt.
Sen är det ju så inom hästavel att även halvsyskon kan se ut och vara helt olika i tempramentet, så att din hästs kusin var bästa arab 2003 har öht ingenting att göra med att din ska kunna hoppa 130-banor...
Det är jättesvårt att säga hur du ska lägga upp dina träningspass när jag inte ens har sett din häst. Det enda jag kan säga är att du ska öka svårighetsgraden inom hoppningen successivt och arbeta i dressyren på att öka hans muskelstyrka så att han orkar en hel bana som är så stor. Är det dessutom så att din häst är 5 år i år (annars får du ju problem med att kvala till SO nästa år, eftersom de ska vara 6 år då), så borde du kanske dessutom låta hästen vila iaf 1 dag i veckan - det är trots allt en unghäst...
Hur många 90-1 m har du startat? Är någon av dessa rundor felfria? Då är det kanske dax att ta nästa steg till 110?