Sattsar på 130

H

Hoppelit

Hej!
Jag ska sattsa på falsterbo scandinavia open, och jag undrar hur jag ska lägga upp min och hästens träning. Min häst har kapacitet, är arab men byggd som ett smäckert halvblod. Han är 156-158 cm i mkh. Han har rak nosrygg och är mycket klok. Jag tränar ca 2 gånger i veckan, en dag hoppning och 1-2 gånger dressyr. Jag rider honom varje dag. Hur ska jag lägga upp?

Sv: Sattsar på 130

Inse först att en rak nos inte har något med hoppkapacitet o träning att göra... :p

Din tränare bör ju veta hur du ska lägga upp det.

Har inte riktigt förståt genom dina andra trådar om din häst är fem eller sex år men jag antar att den är fem eftersom du sattsar på Scandinavien open nästa år.

Om den nu bara har tävlat 90 klasser så hade jag gjort upp ett långsiktigt mål med min tränare. Att hoppa 1.30-135 i Falsterbo är väl ingen omöjlighet om både hästen och ryttaren är redo för det. Därimot ska man passa sig för att pressa en unghäst för snabbt och gå för fort upp i klasserna. Men det borde ju du och din tränare förstå. Eftersom den är så pass liten häst måste den ju också ha bra galopp för att räcka till i kombinationer mm.

För att ens få rida 130 måste du ju kvala via 120. På så vis vet du att din häst är redo. Om du ska rida 130 nästa år med en unghäst som inte tälvat så mycket bör du själv vara erfaren på den höjden anser jag.
Ska man tävla 1,30 nästa år är det ju lämpligt att hästen går 110-120 i år med bra resultat.
Börja tävla är förstås det första man ska göra.
Hoppkvaliteér och hopphuvud är det som är intressant, rak nosrygg struntar nog alla i så länge som hästen andas normalt.

Han hoppar 90-1m i år. Sedan har jag ju 6 månader på mig from januari att kvala. Han har ett bra hopphuvud och är klok på hinder. Han har lång, luftig galopp och ruktigt snabb! Han är snabbast i stallet och vinner lätt över den största hästen i stallet som är 178 (!!!!!) cm i mkh. Han är löshoppad 135 cm och då är han högt över! Har tyvärr ingen bild/film på det. Han är inte en nervös häst, men mycket pigg. Han har bra tävlingtemperament, lugn på marken, men när man rider är han mycket pigg men endå kontrolerbar. Min tränare är inte bra, utan jag ska byta. Man lär sig inget, tränaren säger dessa två ord hela tiden:
Hoppa om,
kom igen.
hoppa om.

Det är det enda. Därför tar jag hjälp av er hur jag ska lägga upp passen.

Jag menar att han inte liknar en arab för han har rak nostygg =) Glömde nämna att hans "kusin" (samma farfar) var sveriges bästa arab 2003.

Hur snabb han är har ju inget att göra med om hans galopp räcker till, det vet du ju inte förren du börjar tävla lite högre klasser. HAde jag varit du hade jag koncentrerat mig på att hitta en bra tränare.
Även om du tycker du har lång tid på dig så går månaderna snabbt och med en unghäst ska man skynda långsamt. Sen har du ju åtta kval tillfällen på dig och inte ett halvår.

Nu har jag suttit hela dagen och funderat på om jag skulle lägga mig i här eller inte och nu kan jag inte hålla mig längre.

Jag tror säkert att du såsmåningom kan hoppa 1.30 med din häst och tycker att det är helt rätt att ha höga mål och drömmar, men de måste vara realistiska!

Att ens FÖRSÖKA gå från 0.90m till 1.30m på ett halvår är faktiskt dömt att misslyckas om man inte är en superrutinerad ryttare (a'la Rolf Göran) eller har en EXTREMT talangfull häst, alt är en nybörjar ryttare med en riktig läromästare.

Man måste inse att uppgång i klasserna handlar om så mycket MER än bara höjden på hindren. Dessutom är det en milsvid skillnad på att hoppa 1.30 på regional nivå och att göra det på Elit nivå som tex Scandinavian Open.

Ta du det lugnt med din fina häst och satsa på att bli stadiga i varje klass innan ni avancerar.
Det kommer ni vinna på i längden, pressar du för hårt och på fel sätt med en unghäst (och i synnerhet en högintelligent arab) så riskerar du att din häst slutar hoppa för gott.

Lycka till!

Att man kan galoppera snabbt är långt ifrån samma sak som att ha bra galopp, ett första steg i din utbildning mot 130 är nog att lära dig se och känna skillnaden på detta... ;)

Har du sagt till din tränare att du vill ha mer feedback? Om ni gör ett dåligt språng kan du ju själv fråga vad du ska förändra till nästa försök för att klara det bättre. Det ska iofs inte behövas, men somliga tränare måste man visa att man själv är engagerad för att de oxå ska bli det. Har du pratat med din tränare före el efter passet om vad dina mål är? Tränaren borde kunna se om det är genomförbart el inte.

Att hästen kan löshoppa 135 är inte samma sak som att den kan göra det under ryttare och det är ännu mindre säkert att den kan hoppa en hel bana på 130, bara så att du tänker på det. Jag vill inte nedvärdera dig på något vis, bara understryka ett faktum.

Sen vill jag oxå poängtera att det är fler skillnader på en 90-1m bana och en 130 bana än just höjden. I de låga klasserna är alltid alla relaterade avstånd "jämna" dvs en häst med normalstor galopp kommer alltid jämt fram till nästa hinder om den hoppar normalstort in. I de större klasserna kan banbyggarna klura till det genom att länga/korta dessa jämna avstånd och då måste man ha mkt mer kontroll över sin häst för att kunna få till det bra. Vägarna och hindernas placering blir oxå mkt svårare (förutom att det tillkommer trekombination och fler "tittiga" hinder). Så det är inte "bara till att...". Jag säger ff inte att du inte kommer att klara det, och jag tycker att det är bra att du har ett långsiktigt mål, men jag vill att du ska veta att det inte är helt enkelt.

Sen är det ju så inom hästavel att även halvsyskon kan se ut och vara helt olika i tempramentet, så att din hästs kusin var bästa arab 2003 har öht ingenting att göra med att din ska kunna hoppa 130-banor...

Det är jättesvårt att säga hur du ska lägga upp dina träningspass när jag inte ens har sett din häst. Det enda jag kan säga är att du ska öka svårighetsgraden inom hoppningen successivt och arbeta i dressyren på att öka hans muskelstyrka så att han orkar en hel bana som är så stor. Är det dessutom så att din häst är 5 år i år (annars får du ju problem med att kvala till SO nästa år, eftersom de ska vara 6 år då), så borde du kanske dessutom låta hästen vila iaf 1 dag i veckan - det är trots allt en unghäst...

Hur många 90-1 m har du startat? Är någon av dessa rundor felfria? Då är det kanske dax att ta nästa steg till 110?

Funderade åxå på om jag skulle lägga mig i eller inte,
Men ville bara säga att jag håller med dig ( toughcookie )

Till TS
Skynda långsamt!

Vi har haft som regel att ha hästen en säsong i varje höjd med bra reslutat, dvs hösten tävlar man 100- våren 110- hösten 120 etc.På det sätt skynda man långsamt-även om det skulle gå bra under några tävlingar. Vår häst har tävlad 120 år 2009- med många fina rundor. Målet är att ha en bra inomhussäsong på 120 niveå vinter 2009/2010 för att nåsta sommar gå upp i 130.:laugh:

Du kan börja med att låta hästen vila minst en gång i veckan!
Även om du kanske bara skrittar ut en dag så behöver hästarna vila mentalt också. Jag upplever att mina hästar tycker ridningen är mycket roligare om man rider varierat och de får vila helt från ridningen minst en dag i veckan. Oftast har de två vilodagar. Precis som för oss människor är vilan en av den viktigaste delen för att kunna bygga upp kontition och muskler. Har inte läst tråden så noga men som jag fattade det är har du en unghäst och då är det tillochmed ännu viktigare med att den får vila, både fysikt och psykiskt.

Att gå upp i klasserna så fort är för mig orealistiskt och bara dumt. Sattsa på en långsam och stärkande träning och du får en glad och frisk häst!
Varför så bråttom? Kommer inte gynna varken dig eller din häst.

Och kom ihåg att det än inte bara höjden på hindren som ändras i de högre klasserna. Väldigt stor skillnad på att hoppa något hinder på 130 hemma än på tävling i elitnivå... Att vi på buke ska kunna hjälpa dig med hur du ska lägga upp din träning är helt omöjligt, prata med din tränare:) Lycka till och hoppas du tar det lugnt och njuter av vägen upp till de högre klasserna.

Jag ska sattsa på amatörtävlingen på falsterbo som går i 120 till 2011 istället =)

Det låter som ett bra beslut. Lycka till och förhoppningsvis ser vi dig i Falsterbo ;)

Roligt att du tog till dig det vi har sagt, vi vill bara ditt och hästens bästa. Lycka till med din träning!

Ett annat tips är ett poäng system jag lärt mig efter en kompis som tävlar upp till 150.

För det första vill jag bara nämna att klasskillnaderna mellan åren är ganska hårda för de unga hästarna. Från 4år får de max gå 1m och på mindre än ett halvår när hästen blivit 5år ska den gått upp två klasser till 120cm för att sedan nästa år få starta 130cm.

Hursomhelst. Det jag lärde mig av min vän är ett poängsystem som går ut på att man startar hästen i säg 1m. nollar du 1m klassen får man 2 poäng, får du 4 fel får du 1 poäng, över 4 fel - 0 poäng. När du fått upp till 10poäng i 1m är man redo att gå snäppet högre - 110cm, så kör man om med samma poängsystem..Så säg att du nollar 5st 1m klasser är du redo att ta nästa steg.. Detta endast för att inte gå för fort fram, för att ha ett mål. Det beror dock från individ till individ, givetvis känner man förhoppningsvis sin häst och sig själv väl nog för att kunna fatta "svåra" beslut själv och känna sig för när man är redo för att gå snäppet högre.

Lycka till! =)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 638
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar