Sätta upp panelgardiner i taket utan att behöva borra?

Ainon

Trådstartare
Finns det något sätt att få upp panelgardiner/tygstycke i taket utan att behöva borra och plugga?

Vill alltså ha upp tyg som en liten rumsavdelare på ca 1,4m bredd.

Sv: Sätta upp panelgardiner i taket utan att behöva borra?

Vill alltså ha upp tyg som en liten rumsavdelare på ca 1,4m bredd.
Om det är en öppning, ett valv eller liknande, som inte är bredare än 1,4 m så kan du säkert hitta en expanderande duschdraperistång som kan funka. Om du vill hänga upp något som är 1,4 m brett i en mycket bredare öppning, eller mellan två väggar, blir det bökigare. En variant är att ställa en regel, kanske räcker med 40x40 mm, kilad i spänn mellan golv och tak och använda som yttre fästpunkt för tyget. Fast du kanske inte ville ha en stolpe mitt i rummet... :angel: Är det inte för brett kan du annars göra samma trick horisontellt, kila upp en regel mellan väggarna. Men då får du nog använda en högre profil så den inte hänger ner på mitten av egenvikten.

Nja inget av de dära funkar tyvärr. Tänkte mig mer något sätt att fästa listen i taket, specialskruvar/spikar som man inte behöver använda plugg till, eller några som man kan klistra/limma fast...

Tror det. Vi använder en hel del självhäftande kardborreband för gardiner i jobbet (i och med att gardinstänger som ryckts loss är utmärkta vapen både att använda mot folk och att krossa okrossbara fönster med), och man får rycka en del för att få loss gardinen. Ingen risk alls den ramlar av sig själv. Nu har vi dem inte i tak utan på vägg, men svårt tro bara vikten av tyget skulle vara minsta problem ens i tak. Månne om du hänger en katt i draperiet att det trillar ner, men av sig själv tror jag inte.

Hahaha- jag ska inte prova med att hänga upp katten....
Ska komma ihåg detta... Inte så svårt att fixa till efteråt om man tröttnar...

Smart :) Ska kolla efter något sådant då jag åker över till sverige. Tack tack!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
351
Senast: cili
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
803
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 419
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 660
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar