Sätta resår i ridstövlar?

moster_punk

Trådstartare
Mina vader har svällt upp på ett opraktiskt sätt, och det har blivit allt svårare att pressa ned dem i de ridstövlar som finns till hands.

Jag har redan lästat ut ett flertal gånger, men de drar ihop sig igen och som sagt, mina vader lever ett utsvävande liv.

Därför har jag kommit att fundera på om resårkil i stövlarna kunde vara ett alternativ. Alla utlästningar jag gjort lär säkert ha kostat ett nytt stövelpar vid det här laget, så jag tänker att jag kan slippa ut ur utlästningsträsket med en resårkil på ett eller annat par.

Frågan är: går det att göra snyggt? Var ska man sätta den?

Jag har sett stövlar med isydd resår mitt bak, det var inte snyggt. Nu tror jag iofs att det var lite klåparaktigt gjort.

Var kan man lämpligast göra det i Sthlm-Uppsalatrakten? Vad kan det kosta?

Alla stövlar är dressyrstövlar, de flesta är Levad och Cavallo.

Sv: Sätta resår i ridstövlar?

Mountain Horse har ju en stövel (Firenze) med både dragkedja och resår baktill. Konstruktionen är faktiskt ganska snygg - resåren syns visserligen, men den stör verkligen inte ögat eftersom det är så elegant gjort. Kika på dem för designtips!

Jag tror absolut att man kan sätta en resårkil i ett par befintliga stövlar, och att man kan göra det snyggt. Det bästa är väl helt enkelt att fråga en riktigt duktig skomakare om råd.

Sv: Sätta resår i ridstövlar?

Jag har försökt övertala min otroligt duktiga skomakare som gör myyyycket ridstövlar men resår är inte så jävla lätt att arbeta med, det är svindyrt och måste specialbeställas. Det lät iallafall varken intressant eller speciellt hållbart i slutändan, lät inte som de resultaten han berättade om vart riktigt bra, han var inte nöjd och de kom tillbaka hela tiden. Jag får läderkilar i mina stövlar nu efter att det inte går o lästa ut mer...

För mig hade det blivit lika dyrt som nya stövlar typ, däremot finns det som jerseyite skriver stövlar som redan har resår, då har man många fler valmöjligheter om man vill göra om dom eftersom resåren redan finns där.
Tror att fler stövelmärken har resår numera, lite "här och var".

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt önska mig ett par helt nya ridstövlar i julklapp av pappa. Vi skulle egentligen till Sthlm HS där hela resan (med inträde...
Svar
6
· Visningar
2 405
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka