Sätta juver?

T

Thuja

Med anlending av vår diskussion om dräktigt sto eller inte kunde det ju vara relevant att veta ungefär när de sätter juver- hur långt i förväg? :idea:

Mellan 2 månader innan fölning till nån timme efter fölning har förekommit, men det mest 'normala' (oftast) är att juvret börjar fyllas så smått ca 1 månad innan :)!

Det finns alltså inte en exakt tidpunkt.. tyvärr!!!

Kan bara instämma... :D
Har haft precis det spannet mellan tidigt och sent juver. Den tidigaste satte juver cirkus 1½ månad i förväg och den "senaste" fick inget juver förrän hon började föla (å andra sidan har hon ett STORT juver sen dess, ser ut som en valack mellan bakbenen om man bara tittar från sidan... :crazy:)

Jag ser tydlig förändring på Rikkans juver, som blivit längre och fylligare. Hon har 3 månader kvar.
Är det vanligt?

..den "senaste" fick inget juver förrän hon började föla (å andra sidan har hon ett STORT juver sen dess, ser ut som en valack mellan bakbenen om man bara tittar från sidan... :crazy:)
Ursäkta mig.. men jag måste få :rofl:..lite i kväll (natt)!?

3 månader innan är nog väldigt ovanligt, den tidigaste jag varit med om (en inackordering som kom 8 v före beräknad fölning) hade börjat så smått att fylla juver 3 v innan hon kom hit.. tyvärr fölade det stoet 6 veckor för tidigt (prematur) och fölet dog inom ett dygn trots intensivvård :(!

Måste få låna tråden lite! Mitt sto (förstföderska) har nu gått över tiden med snart en vecka, släppta bäckenband sedan länge (började för ett par månader sedan)- nu dallrar hela rumpan- men inget direkt juver. Svullet, det är bara spenarna som är pyttesmå fortfarande. Juvret ökar lite varje dag men med betoningen på LITE- förutom när det blir kallare väder då har hon låtit allting stanna av helt för att komma igång igen vid lite varmare klimat...-hon håller mig verkligen på sträckbänken.
Ni som erfarit liknande, har stoet fått mjölk i tid till att förse fölet med nyttig råmjölk??? Jag vet att vissa ston inte fyller på förrän i samband med fölningen men man hoppas ju att det kommer någon mjölk... annars ligger ju fölet mkt risigt till. Har beställt en halv liter råmjölk i fall att. Men det räcker ju inte så långt. Lärt mig att råmjölken ibland kan utebli under vinterhalvåret, och det är väl vinter fortfarande?!

Fast själva spenarna är små och uppdragna, syns knappt eftersom övriga delar hänger ner.

Mitt ena arabsto fölade utan juver när hon fick sitt första föl.
Jag mjölkade och mjölkade (utan att det kom nåt) samt att jag såg till att fölet var på och diade ofta, för att få igång produktionen. det tog ett par dygn, har jag för mig. Under tiden fick jag ge honom fryst råmjölk, och så fick han även en del mål saltbalans.
Utan det hade han nog dött rätt snabbt, för det kom bara nån enstaka seg droppe ur juvret, som var som en tennisboll i storlek.

precis så ser mitt sto ut också, med knappt 2 månader kvar. Var lite orolig att hon skulle föla för tidigt eftersom jag läst att 1 månad innan är normalt. Första fölet för oss båda :crazy:

Malin

Liknande trådar

Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
674
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur