Sätta igång

turbofling

Trådstartare
Min häst har villat i 3,5 v. Han har gått ute dygnet runt på bete, ahr alltså inte varit skadad bara haft semester. Hur brukar ni lägga upp igångstättningen efter en sådan vila?

Vad för slags häst är det?Rid el. kör?

Enligt vetenskap så "tappar ju inte hästen något på 5 veckors vila,konditionsmässigt.

Min ridis sattes igång idag, efter 7veckors"mattes vila" han är m.k.t livlig i hagen och ser mer musklad och fin ut än någonsin!

Vi brukar skritta 2 veckor innan igångsättningen,men så blir inte fallet denna gång,skall tävla på lördag en Lb:2.

Men jag tror absolut på lång (2 veckors skrittaturer)innan man börjar träna upp ordentligt. :)

Som sagt,på 3,5 veckas vila borde han inte tappa något konditionsmässigt,men om du vill ge honom en riktigt bra start skulle jag nog skritta ett tag innan.

Är han ämnad för tävling eller enbart hobbyridning?

Det är ju också viktigt att veta om hästen var helt fräsch när du lät den vila!?

Skador vill nämligen ha längre tid på sig att läka.

Vid vila brukar jag alltid låta det gå minst dubbel så lång tid innan de är igång som vanligt. Alltså, har hästen haft 3 veckors vila, ger jag den 6 veckor innan vi tillbaka där vi slutade, fungerar super!

Det låter super!

Ju längre tid den får igångsättning,ju mindre risk för skador! :)

Tack så mycket! Blir glad av att få komplimanger. Självklart vill man alltid minimera risker för skador, jag har hästar som tävlar galopp och är alltid mån om att de känns 100 innan de får tävla. Allt ska stämma.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur