Sätta igång unghästar

gadriel

Trådstartare
Har en fjording som blir 7 år i vår han har aldrig varit igång "på riktigt" än, har bara haft honom ett år och sommarhalvåret förra året så körde jag honom ca 2-4 ggr/veckan. Nu är han inte gjort ngt med sen i november så han är således utan kondis och en ..hrm..smula överviktig. Hur hade ni lagt upp träningen på honom för att få honom i fin form?

Har även en varmblod/halvblodskorsning med mycket energi som jag håller på att rida in, börjat rida på inhägnat och tror snart jag kan rida henne i skogen också utan ledare. Hur kan man lägga upp en bra träning för henne när hon är trygg med att ridas i skogen? Man är ju rädd att rida för mycket i början så det vore bra med lite tips. Rent psykiskt gillar hon att jobba och är kvick på att lära sig så det är mest fysiskt som jag inte vill överbelasta henne. Hon är 6 år.

Tänkte vara med på en introduktionskurs till våren men vill ju ha igång pållarna nu så i väntan på den hoppas jag få lite bra tips. :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 622
Senast: jolan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 393
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag köpte i somras ett sto på 8 år som går med föl. Hon hade även föl förra året. Hon är inte mkt riden under denna tid med fölen, bara...
Svar
2
· Visningar
1 444
Senast: Roheryn
·
Träning Hur resonerar ni kring att rida ut själva på unga hästar? Jag har en häst född -10, som är tre och ett halvt år gammal nu. Hon blev...
2
Svar
36
· Visningar
8 519
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar