Sätta igång stel häst...nåt att ta till?

lakrits

Trådstartare
Av olika anledningar har mitt sto fått vila i två månader...hon har alltså bara gått.
Hon blir 18 år i år och nu de senaste dagarna har hon blivit väldigt stel. Om två veckor kommer hon hem igen till sitt ursprungliga stall (bor nu 4 mil bort) och hon ska börjas ridas igen då för det mår hon bäst av.

Jag vet hur jag ska sätta igång henne osv..hur jag ska sköta ridningen men funderade på om det finns nåt som kan hjälpa henne på traven lite med stelheten?
Typ Glucosamin eller dyl? Jag har ingen erfarenhet av det sen tidigare men är det för lederna ?
Finns det nåt annat?

Tacksam för hjälp

Sv: Sätta igång stel häst...nåt att ta till?

Hej,

Flexijoint är super, vi har använt det till våran Lukas sedan i somras och jag kan varmt rekommendera det.

~Ingrid

Vad är det för nåt? Vad hjälper det mot?

Hej,

Saxat från Equimins hemsida

"En kraftfull produkt som används för en stark ledgångsstruktur, brosk och god kvalitet på ledvätska. Innehåller Glucosamin och MSM."

Det är ett pulver som man ger varje dag. Vi ger två skopor per dag utblandat i lite Fibergi.

Vi har gett våran häst det sedan i somras och har sett stor skillnad. Han är mycket mjukare i leder och hans kotledsinflamation har inte kommit tillbaka. Knäppningnarna i bakbenet har också försvunnit.

~Ingrid

Ok...jag sökte lite på det igår..och läste samma som du skrev nu.
Men det verkar starkt? Hon har inga knäppningar så men är stel.
Man kanske skulle prova detta.
Är det någonting man kan ge tillsammans med E-vitaminer?
Var köper man det någonstans...typ Gr*****en?

Av olika anledningar har mitt sto fått vila i två månader...hon har alltså bara gått.
Hon blir 18 år i år och nu de senaste dagarna har hon blivit väldigt stel. Om två veckor kommer hon hem igen till sitt ursprungliga stall (bor nu 4 mil bort) och hon ska börjas ridas igen då för det mår hon bäst av.

Jag vet hur jag ska sätta igång henne osv..hur jag ska sköta ridningen men funderade på om det finns nåt som kan hjälpa henne på traven lite med stelheten?
Typ Glucosamin eller dyl? Jag har ingen erfarenhet av det sen tidigare men är det för lederna ?
Finns det nåt annat?

Tacksam för hjälp

Hej om det nu rör sig om allmän stelhet eller överträning,slitage så är det mkt vanligt att man använder sig av en genomgående rundsmörjning som sprutas direkt in i blodet. Detta medel ger effekt inom ett par dagar och brukar underlätta enormt mkt för främst äldre hästar vid igångsättning efter vila då främst äldre hästar brukar må dåligt av vila utan behöver daglig motion och rörelse för att undvika muskelstelhet och ömmande leder.

Gratis är det dock inte men vanligt förekommande och förebyggande.

Jag har haft många äldre tävlingshästar som i basen dagligen får Glycosamin men vid behov ett extra tillskott av det medel jag länkar till här.

http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=Hyonate vet.&CompanyId=IDX0000000280

Förutom glucosamin kan daglig B-vitamin i kosten vara en bra grej. Massage någon gång i månaden är inte dumt heller. Var noga med att värma upp och skritta av ordentligt. Lycka till, hoppas din häst håller sig fräsch i många år till.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka