Sätta igång sin häst...

T

teess_aan

Hur tycker ni att man skall sätta igång en häst som varit halt i 3-4 veckor? :bow: :cool:

Sv: Sätta igång sin häst...

tja, för det första så beror det ju på varför hästen varit halt. min pålle som har stått på boxvila i en mån. pga. att han "lekt sig halt" i hagen och fått en ordentlig hasleds galla, fick jag rekomendationer av veterinären hur jag ska sätta igång efter återbesöket för 2 veckor sedan. han ska skrittas igång (står i mindre hage själv fortfarande) under kontrollerade former samtidigt som vi "ökar" hagens storlek under 3 veckor.

har du varit hos vet?
varför var hästen halt?
hurdan konvalecens hade hästen?
är det utrett att hästen verkligen är helt frisk?
...

En häst som har skrittats i 3 veckor har inte tappat nån kondition eller muskler överhuvudtaget fick jag lära mig igår :bump:

En häst som har skrittats i 3 veckor har inte tappat nån kondition eller muskler överhuvudtaget fick jag lära mig igår :bump:

nä, fast har hästen stått halt så är det ju liksom inte muskler och kondition det handlar om :idea: iallafall jag vill inte att den skada hästen haft som givit hältan ska "gå upp igen" :idea:
(fast å andra sidan så har inte T.S skrivit i ngn. av alla sina trådar vad som va fel eller vad vet. sagt)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30