Sätta igång senskadad häst

T

Tjalfe

För 1½ år sedan fick vi ju reda på att min fjording hade en allvarlig senskada. Sen dess har det gått upp och ner och vi har åkt in och ut från kliniken på ganska täta kontroller(ultraljud) för att se hur senan ser ut. Dom senaste gångerna vi varit inne har det visat sig att den varit bättre för varje gång, förutom ett litet "återfall" då han sprungit igenom ett staket och rejsat alldeles för mycket i lera.
Nu har vi gjort ett "uppehåll" utav kontrollerna då det är ganska långt att åka till kliniken och det blir så fruktansvärt dyrt. Så nu ville vi vänta en längre period för att se om det blir nog större skillnad. Så nu har vi inte varit inne sen April så jag vet inte hur senan ser ut men jag kan ju se med mina egna ögon att hästen verka må mycket bättre och jag har inte sett honom halta på hela sommaren utan han går jätte fint och är pigg och glad.

Redan i vintras var veterinärerna på mig att jag skulle testa att sätta igång honom och gå promenader, och sen öka ut med trav osv.. Jag har inte vågat göra det tidigare då jag tyckte det kändes fel då skadan var såpass stor och inte hade hunnit läka nånting.
Nu när jag ser att hästen mår bättre har jag dock börjat promenera lite i skritt med honom och han är jätte pigg och glad.:laugh:

Men har lite funderingar. Är det okej att jag på 45kg sitter upp och skrittar lite på honom? Eller är det säkrast att jag bara leder honom? Han är en ganska stor kille, vägde 600kg(143cm) när han var igång.
Vad tycker ni? Egentligen skulle jag ju kunna ringa och fråga veterinärerna men jag har inte velat följa det dom sagt tidigare då jag tyckt att det dom sagt bara varit galet. Så vill gärna höra era åsikter om det.:laugh:

En annan grej jag fundera på. Finns det nått sätt jag kan skydda senan lite extra på nu när jag ska börja röra lite mer på honom? Ska jag linda eller nått eller bara låta det vara? Använda BoT?
Jag pratar nu om vääääldigt korta skrittpromenader på långa tyglar på bra underlag.

Sv: Sätta igång senskadad häst

Har han inte skrittats något alls under tiden han varit skadad? Om han är skrittad för hand så borde det inte vara ngt problem att sitta upp på honom...

Nån promenad då och då har han gått plus att han går i en ganska stor hage. Egentligne skulle han ju gått i sjukhage. Men han vantrivdes där och sprang runt mer än vanligt. Så han är lugnast när han får gå i sin stora hage tillsammans med sin kompis. Så där rör han ju också lite på sig(som tur är busar dom aldrig).

jag skulle först åka o ultrljuda senan sen börja tänka på att rida igång honom.

Hur allvarlig var senskadan ? Fram eller bak ?
Hur har du jobbat med honom under denna tid ?!

Jag hade en travare, 10-årig valack, som fick en rejäl böjsena vänster fram. Detta konstaterades i början av februari -06, och i juni -06 är han ute på banan igen. I juli går han kortlopp där dom öppnar i 10-tempo (typ Elitloppstempo), och benet håller till min stora lycka.

Jag skrittade honom en hel del för hand, fick lite träning jag med under tiden. När han sedan sattes i vagn så körde jag på asfalt eller hårda grusvägar, övergick sedan till att trava vissa bitar på detta underlag.
Ändrade även lite på skoningen under denna tid samt kylde benet med kallt vatten efter aktivitet. Hade stödbandage då vi var ute och BoT på natten och hagen.
Det gäller att hålla igång blodcirkulationen i benet, men då ska det ju inte vara en aktiv blödning...då blir det ju bara större skada.
Ju bättre cirkulation, desto bättre läkning.
Undvik sand och mjuka underlag.

Hur allvarlig var senskadan ? Fram eller bak ?
Hur har du jobbat med honom under denna tid ?!

Jag hade en travare, 10-årig valack, som fick en rejäl böjsena vänster fram. Detta konstaterades i början av februari -06, och i juni -06 är han ute på banan igen. I juli går han kortlopp där dom öppnar i 10-tempo (typ Elitloppstempo), och benet håller till min stora lycka.

Jag skrittade honom en hel del för hand, fick lite träning jag med under tiden. När han sedan sattes i vagn så körde jag på asfalt eller hårda grusvägar, övergick sedan till att trava vissa bitar på detta underlag.
Ändrade även lite på skoningen under denna tid samt kylde benet med kallt vatten efter aktivitet. Hade stödbandage då vi var ute och BoT på natten och hagen.
Det gäller att hålla igång blodcirkulationen i benet, men då ska det ju inte vara en aktiv blödning...då blir det ju bara större skada.
Ju bättre cirkulation, desto bättre läkning.
Undvik sand och mjuka underlag.

Veterinärerna sa att den var allvarlig. Jag har aldrig haft en senksdad häst förut så jag har ingen att jämföra med. Det är på vänster fram strax under knät(böjsenan eller vad den kallas:o) Har bara gått jätte korta promenader på ganska hård grusväg några gånger i veckan(med uppehåll då det var som halast ute i vintras).
Första tiden använde jag BoT på nätterna men har slutat med det nu då veterinärerna sa att det inte behövdes längre(:confused:), Men jag kanske ska fortsätta med det ändå då?

Hur ändrade du på skoningen?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen