Sätta igång, raka spår?

lady_vip

Trådstartare
Håller på att sätta igång min häst efter en lättare skada och började igår trava kortare sträckor på raka spår efter vet.ordination.

Men det blir så himla tråkig form... Hästen är inte riden på 3 månader, men hon har en ganska god grundkondition och är pigg som attan nu när det vankas äventyr. Hon är ganska hög i formen av sig själv och har väldigt lätt för att korta sig, så formen blev igår halvhög med ett kort tråkigt steg. Nu travade vi iofs bara en 500 meter, men jag har så svårt för att rida med ett leende när det ser ut så.

Problematiken från början är ju just att hon gärna vill korta sig, piaff kan hon liksom av sig själv, och symaskins-stilen passar henne. Men det gör att hon har alldeles för yviga knälyft som vi hela tiden jobbar med, därför fick hon nu en liten överansträngning i framknäna.
De sista åren har vi kunnat jobba mer och mer på att länga, få fram nacke och nos och rida i en låg form som jag sedan jobbar utifrån.

Men nu när jag ska sätta igång får vi bara rida på raka spår, och då är det ganska svårt att få med bakbenen från början och rida framåt. Tror ni att det är ok att rida i svaga öppnor/slutor eller poängen är att hon bara ska "springa"..?
Känns som att om vi ska fortsätta trava på helt raka spår så lägger hon bara massa vikt på frambenen och lyfter de där knäna ännu mer.

Fåt tillägga att jag rider mestadels i skog och mark, så att rida på raka spår är vi vana vid, men inte med spikrak häst hela tiden.

Sv: Sätta igång, raka spår?

Jag brukar försöka ge dem lite annat att tänka på, t ex genom att bestämma att vi ska rida mitt i vägen på grässträngen (grusväg). Lättare sagt än gjort, spec på en sprallig och lite ofokuserad häst. Men om man fokuserar på det ett tag och flyttar den kroppsdel som vinglar lite här och lite där, så brukar de komma ner i form. Inte säkert det fungerar med din, men just hitta något att fokusera på.

Rida dem lite djupare (inte rollkursstuket) fungerar på en del med, det tycks ha en lugnande effekt, och så kan man släppa fram och ned dem lite pö om pö, en bra dag ligger de kvar i lång och låg, en dålig dag kan man bara börja om.

Jag vet precis hur du menar, jag har en som gärna blir kort, hög och trampar luft när han blir spänd/är på hugget, men brukar försöka envisad med ovanstående för att försöka dämpa det. Med varierande framgång, beror mkt på dagsform hur bra det fungerar ska villigt erkännas.

Vad är det för skada hon vilat för? Jag skulle nog vara lite försiktig med öppna/sluta, samtidigt är ju frågan vilket som är värst, den korta, höga formen eller lite öppna/sluta? Är det framknäna så borde ju lite öppna/sluta/etc vara bättre än att hon går med de för yviga lyften.

Det syntes ingenting på röntgen, och när vet. såg henne trava så drog hon slutsatsen att hon helt enkelt varit "för ambitiös" och därför vevat för mycket med knäna. Typisk unghäst-skada enligt vet (min häst är 8, men ganska sen) som inte borde skapa några problem alls i framtiden. Helt enkelt en svag överansträngning som upptäcktes i god tid.

Igår gick det väldigt bra att få ihop henne, men vi hade sällskap på vår runda och jag tog hackamoret för att få lite hjälp att få in bakbenen. Nu ska vi strax ut igen och jag ska tänka på dina tips, vi brukar inte ha några problem att rida mitt på vägen, vi har ju ingen ridbana så det får man försöka träna på från början;) Men jag har inte tänkt på det nu, kan tänka mig att hon vinglar en del.

Idag funkade det inte alls lika bra som igår...

Försökte verkligen rama in henne, få fram henne och få henne att sänka nacken, det funkade ungefär 30 sek på vägen hem.

Visst, 7-10 minuters trav är ju inte särskilt mycket och det tar ju någon minut innan hon slappnar av också, men det känns som om hon bara vevar på.

Hacket är jag trött på nu, använder det i stort sett bara när vi skrittar, tycker hon har så lätt för att fastna i handen med det, och idag hängde hon verkligen bara fast i det.

Funderade på om jag skulle kunna förböja henne ordentligt i skritt, utan att sidföra, för att iaf försöka lösgöra halsen lite - då sänker hon ju sig lite. Då går hon ju inte på sned och det är väl det som ska undvikas...?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar