Sätta igång otränad häst 5år..?

H

Hemligisten

Någon som har tips på hur jag kan få upp muskulatur och hull på en relativt otränad häst?
JAg vill helst jobba henne från marken då jag ännu håller på att lära känna henne..
Dock har jag aldrig testat longera henne och vet inte hur hon regerar på det.. Tips på hur man sakta lär henne longeras? ;)

Sv: Sätta igång otränad häst 5år..?

Många är 2 personer när de lär hästen att longeras, en går vi huvudet och "leder" medans den andra står i mitten. Själv har jag aldrig haft lyxen att konsekvent kunna få så mycket hjälp så jag har börjat med att gå väldigt nära hästen först och sen dra mig ut mot mitten. Jobbar du i mycket korta pass men frekvent i början så går det ganska fort att lära hästen.
Bortsett från detta rekommenderar jag tömkörning och när du rider, ut i skogen. Fick hem min 4,5 åring i slutet av juni, väldigt tanig och omusklad då han bara var sporadiskt riden de sista månaderna och innan dess endast grundriden. Har inte gjort något annat med honom dessa månader än att gå i skogen, långa lugna pass, klättrat en-två gånger i veckan (också lugna, moderata pass), skrittat otroligt mycket på lång tygel över stock och sten och kuperad mark, travat bommar i ridhuset någon gång/vecka, samt tömkört en gång/vecka i 20-30 minuters pass max.
Ha har blivit rund och go i formen redan och satt muskler i både rygg, bog och bak. Lycka till med din :D

Tack!

Tyvärr har jag inte så mkt klättermöjligheter och longering är jag inte utbildad för och jag känner att jag kanske gör mer skada än nytta om jag börjar longera henne..

Jag tycker det är bra att ha respekt för longering, det har även jag -jag tömkör istället då jag inte tycker mig ha kunskapen att longera "rätt". Men om det handlar om att bygga upp kontakten/förtroendet mellan dig och din häst kan du longera ur lydnads synpunkt - hon lär sig lyssna på dig och din röst, och då handlar det alltså inte om att nöta runt varv på varv med tempo utan snarare kanske att stanna, sätta igång osv för din röst.

Ang klättring behöver du inte ha branta backar - lägre sluttande men istället längre backar funkar ännu bättre tycker iallafall jag. Hör av dig om du behöver mer tips eller undrar över ngt! ;)

Jag tycker du till att börja med ska skapa en god relation mellan dig och hästen. Du kan prova tex några NH övningar. Det skapar förtroende mellan dig och hästen och är ett viktigt steg för att kunna gå vidare på ett säkert sätt och ha en häst som LYSSNAR på dig (tycker jag...). Gå sedan ut och gå, rid eller tömkör i skog och mark. Man behöver inte ha backar för att få hästen att arbeta med rumpa och rygg, "lyfta på fötterna stigar", djup sand (i måttliga doser), kringelkrokar runt träd osv får snabbt din häst lösgjord, smidig och bygger finfina muskler!

Ha en medhjälpare till hands om du vill försöka longera, om inte hästen är van vid det! Att longera över bommar/cavaletti är bra träning!

Angående hullet så antar jag att du har en välanpassad foderstat som täcker hästens behov.

Lycka till! / Lillfrans, vars häst såg ut som en "Gambia-häst när den kom, men nu är en fin och muskulös herre! :D

Longering kan man ju även använda sig utav för att lära hästen en del komandon, hade aldrig longerat en häst någonsin när jag köpte min, å jag blir inte förvånad om det är som med tömkörning, du kan inte jobba hästen fel (så länge som du inte använder dig utav någon form utav hjälpmedel, vilket även gäller vid tömkörning, så som inspänningstyglar), tog ett träns å ett delta, longerlina och longerspö.
Tänk bara påp att hästen inte är igånsatt så ska man inte ta i något alls, man ska inte heller longera för ofta eftersom att hästen får gå på volt hela tiden, men det är ju supper för att träna in komandon som skritt, trav, galopp, stanna och byt varv, för byt varv så gjorde jag som så att jag kortar upp linnan, säger byt varv och för försiktigt longerspöet mot bogen, vilket gör så att man häst byter varv, å seddan nu mot slutet så behövde man inte föra longerspöet mot bogen, utan det räckte med att korta upp linnan en bit å säga byt varv.
Det man måste komma ihåg är att man ska använda sig av en bestämd, stark men ändå trevlig röst och uttala sig tydligt.
Tömkörning är ju jätte bra för att kunna träna höästen liksidigt, och man kan lätt anpassa det till hästens kondition och muskler, och man kan gå ut med det på vägar och stigar och samtidigt träna andra saker.
seddan är ju all annan form utav markarbete bra det oxå =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar