Sätta igång med körningen efter långt uppehåll?

T

Thuja

Har köpt en häst som stått stilla en längre tid (2 år!) och nu vill jag komma igång med körningen igen. Vilket är bästa sättet att sätta igång honom? Tömkörning? Körning med lätt rockard? Jag vill ju inte att han ska överanstränga sig i början utan vill ta det lugnt och ha honom i god form om ca 1 år. Gärna tips på övningar vi kan göra? :bow:

Sv: Sätta igång med körningen efter långt uppehåll?

Jag skulle börja med tömkörning, i skog och på banan. Är du säker på att hästen fortfarande körbar, jag menar har DU sett hästen blivit körd? Om inte så ta det lugnt i början. När jag får hit hästar som är inkörda men som jag inte provkört med säljaren så utgår jag från att det kan ha hänt något sedan sist de var förspända. Jag använder mig av många medhjälpare och kör som om det vore under inkörning 1-2 ggr för att se hur hästen reagerar.

Jag har inte sett honom bli körd/ kört honom själv eftersom han stått stilla så länge (blivit riden) tyckte jag inte att det var mycket att bedömma honom på att köra honom 1 gång. Däremot har jag honom på prov tills årsskiftet just för att kolla körbarheten och hans psyke.

Men det var bra tips att behandla honom som om jag skulle köra in honom. Lite skog och mark under fötterna när jag tömkör är kanske inte så dumt så han får upp lite ordentliga muskler igen?
:confused:

Jag har gjort som så med min häst att jag tömkört ca 3 dagar i veckan under ca 2 månader och dom sista veckorna har vi dragit hinderbommar, däck, hinkar, ja lite allt möjligt. Tömkört på volt och tränat upp röstkomandona som han blivit lika duktig på som "förr i tiden". Igår spände vi fast rockarden utan passagerare och jag gick bakom och tömkörde, det gick ypperligt :bump: . Åkte med en bit på sista sträckan hem och jag måste bekänna: JAG ÄR FAST I KÖRTRÄSKET :eek: :o , såååååååååååå roligt det är!!!
Lycka till med din häst!

finns inget mot att sitta upp bakom sin häst för första gången, leendet får nästan kramp!

jenny

När jag köpte min första häst sa ägarna att hon var mycket körd t.o.m tävlad en hel del, men hon hade inte blivit körd på ett par år och mycket sparsamt riden pga ägarens sjukdom. Men hur vet man att man kan lita på fd ägarna..... Så jag gjorde precis som någon annan sa; hanterade henne som ej inkörd, alltså tömkörde mycket, även red för att få upp kondisen, sen blev det att dra slanor/skacklar osv. innan det var dags att spänna för. Då hade jag hjälp av 2 erfarna kuskar och min fina lilla pålla gick framför vagnen som om hon aldrig gjort något annat :bump: Men det är ändå bäst att ta det säkra före det osäkra.
Lycka till !

Har satt igång honom nu och det går kanonbra. Eftersom han är stor och stark av sig själv (Jutsk Heste..STOR) tömkörde jag i en veckas tid men insåg att dte inte gav honom jättemycket utan spände för rockarden och han tyckte det var kanonskoj. Inga problem med träningsvärk eller något efteråt. Kul! :love: Nu ska jag sätta igång mer på allvar och låta honom dra tyngre och gå fler dagar i veckan (tidigare har vi jobbat 4 dgr/ vecka och varit ute och joggat för hand de andra dagarna- bra träning för matte också!)
Tack för alla tips

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 055
Senast: bobbbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve