Sätta igång mamma häst

fejko

Trådstartare
Jag funderar på att börja rida mitt sto så smått i paddocken och ha fölet vid sidan om. Är det någon son gjort detta och brukar det vara något problem?

Sv: Sätta igång mamma häst

Jag red förra året ett sto som hade föl vid sidan. Det gick inte att ha honom på ridbanan när man red, då han klättrade på stoet.
Han fick gå i hagen brevid ridbanan.

Det beror nog mycket på hur fölet är. Jag har börjat sätta igång mitt sto och både rider och tömkör henne i hagen med fölet närvarande. Funkar superbra:laugh::love: Fölet drar ibland några repor runt oss men går mest runt och nappar lite strån här och var och Mammahäst är fokuserad på sin uppgift och jobbar på bra.:) Fölet är idag precis 2 månader och jag har ridit stoet i två veckor nu.

Jag misstänker att fölis kommer att bli uppspelt och börja rejsa runt. Kanske bäst att sambon håller fölis den första gången. Tömmar vågar jag nog inte ha för jag är rädd att fölis trasslar in sig.

Jag har gjort det med alla mina fyra och ingen har klättrat. Jag tänker mig att mycket beror på hur stoet fungerar. Mitt sto var 16 år när hon fick sitt första föl och van ridhäst.

Jag red i hagen med fölis sidan om. Fölis var busig och drog rundor men jag tyckte ändå att det funkade ganska bra. Med stoet var det inga problem men man fick parera för att inte krocka med fölis eller bli sparkad när hon rejsade runt..... Vill man så går det :laugh: (på ett el annat sätt...)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar