Sätta igång häst utan muskler

Qulina

Trådstartare
Mitt snart 11-åriga varmblodssto har av personliga anledningar vilat sedan oktober och ska nu sättas igång. Hon saknar kondition, rump, rygg och magmuskler. Därför har jag tänkt mig att jag ska sätta igång henne från marken tills dess att hon är tillräckligt stark för att bära ryttare på ryggen igen.

Hur tycker ni kunniga jag bör sätta igång för att undvika skador osv? Jag förväntar mig även att det kan ta ett bra tag tills hon faktiskt är igång med tanke på hur länge hon har vilat. Vi har precis börjat ta skrittpromenader för hand ca 30-60 min om dagen på hårt underlag.

Sv: Sätta igång häst utan muskler

Det tycker jag låter som en bra början, lägg även in lite tömkörning i skogen över stock och sten, sen efter några veckor kan du börja skritta hen i skogen, varvat med promenader/tömkörning. Om hästen går i stora hagar räcker det att aktivera hästen 4-5 dagar i veckan,den rör sig ändå i hagen och behöver återhämtning mellan "träningspassen". Efter någon månad kan du säkert lägga in lite korta travintervaller när du rider.

gör upp ett schema på några veckor frammåt

Vecka 1 - gå rask promenad med hästen 4 dagar i veckan i 30 min

vecka 2 - rask promenad 2 dagar, longering 2 dagar, dag 14 sitt up och skritta i 30 min

vecka 3 - rask promenad 1 dag, longering 2 dagar, skritt och lätt trav uppsuttet 2 dagar

osv osv

blanda så att du inte gör samma sak två dagar i rad.

Nått sånt, så att du vet vad du har framför dig och vad du har gjort.

och när du longerar, använd inspärrningstyglar så att hästen arbetar rätt. försök att göra det i en paddock eller manege och gå med hästen så att den inte gör samma cirkel om och om igen utan att du ibland gör en stor cirkel, ibland längst med fyrkansspåret ibland liten cirkel och ibland oval. du fattar.

Förutom longeringen var ditt upplägg bra. Longerar gör man enbart för att kolla av en häst som har varit/är halt. Annars tömkör man och då inte på volt utan på rakt spår. Longering sliter enbart så därför ska man inte hålla på med sådant. Det kvittar hur mycket inspänningstyglar du har för just det att hästen går på en volt sliter ändå. Självklart gäller ju samma i ridningen, man sitter inte och rider på en volt.

Förutom longeringen var ditt upplägg bra. Longerar gör man enbart för att kolla av en häst som har varit/är halt. Annars tömkör man och då inte på volt utan på rakt spår. Longering sliter enbart så därför ska man inte hålla på med sådant. Det kvittar hur mycket inspänningstyglar du har för just det att hästen går på en volt sliter ändå. Självklart gäller ju samma i ridningen, man sitter inte och rider på en volt.

det dröjde inte länge... alltid nån som är emot longering.

men hur menar du att longering sliter om man longerar på sättet jag beskrev? alltså inte på en liten volt utan varier riktnign och storlek på volt, ibland går längst med spåret, ibland på volt ibland på oval. Hur sliter det på hästen?

En volt sliter alltid på hästen oavsett om du sitter på eller om du longerar och oavsett hur mycket du byter volt. Jag har aldrig sett någon longera på rakt spår men visst, gör folk det så är det helt okej att longera :) Eftersom man får mycket bättre koll och inverkan på hästen när man tömkör och då verkligen kan variera så att arbetet inte sliter utan kan låta hästen arbeta på rakt spår och även ut i skog och mark så föredrar jag helt klart det.

sliter? menar du då att hästen kommer få skador om man inte rider på rakt spår?

jag rider nog på rakt spår kanske 20% av tiden och 80% rider jag på böjt spår, öppna slutor, skänkelvikningar, volter, serpentiner etc. du menar då att man inte ska göra det för det sliter på hästen? istället ska man rida på rakt spår hela tiden? okej.

tänk efter innan du skriver.

Det är helt klart att man kan longera sin häst när man ska sätta igång den, det är inga som helst problem med det.

Det kommer alltid finnas två läger när man tar upp longering som träningsform så man får göra som man själv känner och tycker sedan låta andra göra detsamma.

Jag tycker mig hamna i lite utav en gråzon då jag inte tycker om longering som en träningsform (och absolut inte vid igångsättning) men är ett bra sätt att bryta av rutinen med.
Det är svårt/svårare att få en häst att arbeta korrekt på lina om man inte är kunnig inom ämnet, med eller utan hjälptyglar. Min åsikt är att många som jag sett har spänt in hästen och skickat ut på en volt under ca 20 min. Det som händer är att hästen böjer fint på nacken för att undkomma trycket i bettet samt harvar varv efter varv och tillslut sliter ut hela kroppen. För det ÄR inte hälsosamt för vare sig senor, leder eller muskler att gå på volt längre stunder. En häst som heller inte har några direkta muskler att arbeta mer säger sig självt att det inte är en lämplig metod.

Jag kan longera emellanåt men då som sagt för att slänga in ett stort "miljöombyte" plus att hästen tycker det är väldigt roligt. Men det blir knappast längre arbete än tio minuter totalt och då vill jag bara se att han ser fräsch ut samt att han lyssnar.
Han brukar vara på lina i ca tjugo minuter men det är mest hopp och skutt resterande tid, han tycker det är superkul att få flänga runt mig och ha bakhovarna i vädret - varför just det är så himla roligt vet jag inte.

Men jag kan hålla med i det sätt du beskrev longering. Sker det i väldigt varierad form och inte på en tio meters volt så kan jag acceptera det mer. Men då ska det vara en vältränad häst som kan och orkar bära sig själv.

Jag tycker varierad träning är det bästa.

Det gäller också vid igångsättning. Ibland tror jag att vi daltar lite för mkt med våra hästar. En häst som i övrigt är frisk behöver man inte skritta enbart en lång tid av igångsättningen alls. Det viktiga är att man håller det kort hela tiden och ökar intensiet och träningstid eftersom..precis som vi skulle göra.

Att en häst tex stått i 2 månader så måste man inte skritta den i två månader. Allt det gör är att ta onödigt lång tid iom att det ger så lite. Ingen av oss nästan oavsett konditon dör av ett par minuters inslag av jogg om dagen..då ska man vara nära döden

De första veckorna hade jag mest ridit på rakt spår, mkt skritt men även inslag av trav och galopp så att man sakta bygger tillbaka både styrka och kondition. Passlängd mellan 20-60 min beroende på vad man gör. Mer intensivt = kortare pass och lågintensivt = längre pass
Även inslag av vila är superviktigt vid igångsättning! De första två veckorna kan man låta hästen gå varrannan dag tex

Hästen saknar troligtvis inte så pass mycket muskler att den skadas av att ridas på heller.
Det viktiga är att ta det lite lugnare men inte heller begränsa sig så pass att man tror hästen ska trilla i bitar. Hästar har dessutom en otrolig förmåga att bibehålla en slags grundkondition och styrka även om den vilat några månader :)

Senast ändrad:

sliter? menar du då att hästen kommer få skador om man inte rider på rakt spår?

jag rider nog på rakt spår kanske 20% av tiden och 80% rider jag på böjt spår, öppna slutor, skänkelvikningar, volter, serpentiner etc. du menar då att man inte ska göra det för det sliter på hästen? istället ska man rida på rakt spår hela tiden? okej.

tänk efter innan du skriver.

Det är helt klart att man kan longera sin häst när man ska sätta igång den, det är inga som helst problem med det.

Ja hästar får skador om de rids mycket på böjt spår. Det är väl inte så svårt att förstå? Det är ju bara att se till dess naturliga rörelsemönster och dess fysiologi. Att du rider så mycket på böjt spår är helt enkelt skadligt men självklart gör du som du vill. Jag kan inte tvinga dig att rida din häst på ett hållbart sätt.

Jag tänker absolut innan jag skriver. På vilket sätt skulle jag inte göra det menar du? När någon uppmanar en annan person att göra något som uppenbarligen skadar dens häst så är det självklart att jag reagerar om jag ser det.

Nej man bör inte longera sin häst mer än den korta stunden det tar att kolla av den just eftersom det sliter så mycket på hästen och definitivt inte när hästen är under igångsättning eftersom den då är ännu skörare. Det är nog snarare du som behöver läsa på om du tror att longering är någon sorts träningsform för det är det inte. Du har ingen anledning att vara otrevlig på något sätt utan läs på istället varför det är så skadligt för hästen att gå på böjt spår så kanske du också ändrar ditt sätt att se på hästen och dess rörelsemönster.

Om hästen var helt igång i oktober och bra musklad bör den inte ska tappa rygg, rumpa, muskler dramatiskt.(säger inte att det hänt då jag inte vet, men OM) Om den skulle ha fallit ur mycket så bör du se över din foderstat. En häst som vilar ska kunna hålla sig fint musklad om den får rätt foder (främst protein) och får gå i hage där den rör sig dagligen. Även om den såklart tappar lite massa jämfört med i full träning.

Nu tillhör inte detta ämnet kanske, men jag måste fråga dig om en sak eftersom du är emot det här med longering.
Är det samma sak om du ber hästen gå på volt men utan lina?(alltså du kan inte störa dess balans eller liknande) Helt löst utan inspänningstyglar eller liknande. Men hästen ifråga springer alltså på volt i olika stora mått beroende på vad hästen själv känner för. Är det slitsamt det med?

Qulina:
Jag hade satt igång hästen ifråga i skogen, jag hade växlat skritt turer i skogen med promenader beroende på hur omuskladhästen är. Men så länge hästen ifråga har haft bra med mat kan jag inte tänka mig att den kan ha tappat så pass mkt muskler på några månader att den inte går att rida nu i skritt. Ta ut den i skogen där den får lyfta på benen(inte på stig eller väg). Tömkör och gå på promenader, variera träningen så att hästen inte tycker det blir för jobbigt eller tråkigt. Som sagt kortare lite intensivare pass är bättre än långa. Börja trava mer och ta någon galopp efter de första skritt turerna. Hästar är inte gjorda av porslin faktiskt och så länge man håller sig till kortare pass tills muskler och kondition ökar så går de inte sönder av en galopp eller två :)

Håller med! Kan inte tänka mig att en häst tappar så mycket på några futtiga månader att man måste ta så mycket tid på sig innan man vågar sitta på den, trava, osv.

Ser heller inget problem med att rida efter den vilotiden förutsatt att hästen är fräsch. Men med förnuft. Bättre att rida ut än paddock. Ingen större ide att harva runt i paddock på en omusklad häst. Inga långa mjölksyrepass. Korta turer med mycket skritt för att succesivt öka träningen. Varannan dag i början.

Mitt snart 11-åriga varmblodssto har av personliga anledningar vilat sedan oktober och ska nu sättas igång. Hon saknar kondition, rump, rygg och magmuskler.
HUR lite muskler har hon? Är det synligt att musklerna saknas? OM så är fallet så är det i första hand foderstaten du måste börja med, för när muskelbristen är synlig har hästen högst sannolikt gått länge med för lite protein i foderstaten = proteinbrist. Och utan tillräckligt med proteiner kan hon varken underhålla de muskler hon har eller bygga på dem mer. Alltså, viktigt att se till att hon får tillräckligt med proteiner för att både återuppbygga musklerna efter brist och sen att bygga vidare på dessa muskler.

Med rätt foder är hästen rund och fin, även om den inte arbetas.
Träningen ger sen styrka och uthållighet till musklerna.

Nu tillhör inte detta ämnet kanske, men jag måste fråga dig om en sak eftersom du är emot det här med longering.
Är det samma sak om du ber hästen gå på volt men utan lina?(alltså du kan inte störa dess balans eller liknande) Helt löst utan inspänningstyglar eller liknande. Men hästen ifråga springer alltså på volt i olika stora mått beroende på vad hästen själv känner för. Är det slitsamt det med?

Ja det är alltid slitsamt för en häst att gå på volt oavsett om den har inspänningar och/eller linor, om den rids eller om den är helt lös. Det finns en anledning till att man kollar av hältor genom longering eftersom det är där de syns bäst. Det är som jobbigast för hästen på volt och där det gör mest ont så att hästen har svårare att mörka skadan/smärtan som den kanske klarar av att mörka på rakt spår. När hästen belastar kroppen snett och lägger mer tyngd på ena sidan som den gör på en volt så visar sig helt enkelt en eventuell rörelsestörning tidigare än på rakt spår. Hästen snedbelastas ju hela tiden när den går på volt och det är därför det sliter på hästen. Det är väldigt onaturligt för hästen att gå på volt. Den är inte gjord för att röra sig så. Den är gjord för att röra sig rakt fram och då belasta båda sidor lika mycket. Det är ju samma sak som att vi när vi rider måste rida hästen i form så att inte frambenen får ta mer tyngd än vad de faktiskt klarar av utan att hästen trampar under sig med bakbenen så att de tar mer tyngd.

Lyckligtvis är hästar förvånansvärt hållbara djur. Jag har fortfarande inte träffat en enda häst som blivit sönderlongerad.
Tömköra är absolut oxå bra men det är inte så lätt som det låter här på buke att få en häst att jobba bra i tömkörningen.

Jag gillar att longera över bommar med gogue- jättebra träning enligt många, såväl vet som fysiofolk. Det positiva med att lina är att man inte sitter på hästen och att den kan slippa tömmar- inspänningar och sträcka på halsen;) Bra kommunikationsträning oxå. Hästen lär sig lyssna och själv lär man sig kroppsmedvetenhet.
Proffs runt om i världen varierar hästens jobb med longering i olika former. Michel Robert, Laura B.... Hon britten som dressyrade på Mistrals Höjris. Men när man läser här är longering fullkomligt tabu.

Hoppar in lite i diskussionen ang longering och böjt spår.

För mig är böjda spår i lagom dosering mycket viktigt för hästens hållbarhet också.
En häst som bara går på raka spår är en häst som blir stel som en pinne och fruktansvärt obalanserad.

Jag ser det som gymnastik att rida korta stunder på böjda spår alt volt, likaså att longera korta pass då och då.
Böjt spår bygger balans, smidighet och styrka - men det är därför en otränad häst också inte ska gå på böjda spår i större utsträckning för då kan det vara väldigt slitande, men i små doser efter hur pass tränad hästen är så är det iaf enligt mig byggande det också.
Och oerhört stretchande för att kunna få hästen mjuk och liksidig.

Sen ser jag ingen idag som longerar enbart på en volt i 40 min, utan det kan vara volt i några min och sen går man längs fyrkantsspåret..idag torde benämningen vara mer linlöpning än longering därav.
Det är supernyttigt för hästen att få jobba utan ryttare och bygga sin egen styrka/bära sig själv.
Själv blandar jag både longering och tömkörning i markarbete, båda är bra men har lite olika syften för mig.

Variation under ridpass och under hela hästens träning är det viktigaste oavsett för hållbarhet.

Senast ändrad:

Ja det är alltid slitsamt för en häst att gå på volt oavsett om den har inspänningar och/eller linor, om den rids eller om den är helt lös. Det finns en anledning till att man kollar av hältor genom longering eftersom det är där de syns bäst. Det är som jobbigast för hästen på volt och där det gör mest ont så att hästen har svårare att mörka skadan/smärtan som den kanske klarar av att mörka på rakt spår. När hästen belastar kroppen snett och lägger mer tyngd på ena sidan som den gör på en volt så visar sig helt enkelt en eventuell rörelsestörning tidigare än på rakt spår. Hästen snedbelastas ju hela tiden när den går på volt och det är därför det sliter på hästen. Det är väldigt onaturligt för hästen att gå på volt. Den är inte gjord för att röra sig så. Den är gjord för att röra sig rakt fram och då belasta båda sidor lika mycket. Det är ju samma sak som att vi när vi rider måste rida hästen i form så att inte frambenen får ta mer tyngd än vad de faktiskt klarar av utan att hästen trampar under sig med bakbenen så att de tar mer tyngd.
Vet inte om man vågar blanda sig in i diskussionen med tanke på den hätska stämning som börjat:nailbiting: Vill bara bidra med att när jag skulle sätta igång min häst efter en hälta så avrådde min veterinär mig från att longera. Hon ansåg att det är inte en bra träningsform utan det bara sliter på hästen. Hon rådde mig att tömmköra istället blandat med lättare ridning i början för att sen utöka.
För mig så känns det rätt självklart att om jag harvar runt på en volt varv efter varv så sliter det. Varierad ridning/träning ar väl vi alla överens om är det bästa?!;)

Veterinärer brukar avråda från att rida och longera på böjda spår oftast för att dom flesta rider så jävla illa och i obalans. Samt inte vet hur man longerar en häst i balans.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
501
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
353
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Ridning Hej på er! Jag köpte en ny häst för några månader sedan. En aldeles fantastisk individ som passar mig som handen i handsken :-) Det är...
Svar
7
· Visningar
4 659
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur