Sätta igång häst igen

ElinaS

Trådstartare
Hur länge bör man skritta en häst som vilat 9 veckor? Hästen är ett 13årigt sto som inte hade speciellt bra kondition eller muskler innan vilan heller. Nu den här veckan har hon fått komma ut och röra på sig ungefär varannan dag 20-30 min i skritt, både i skogen och ridbanan.
Hur hade ni lagt upp igångsättningen? :)

Sv: Sätta igång häst igen

Hur länge bör man skritta en häst som vilat 9 veckor? Hästen är ett 13årigt sto som inte hade speciellt bra kondition eller muskler innan vilan heller. Nu den här veckan har hon fått komma ut och röra på sig ungefär varannan dag 20-30 min i skritt, både i skogen och ridbanan.
Hur hade ni lagt upp igångsättningen? :)

Skritta varje dag 20-30 min mestadels i skogen och öka tiden så att du om någon vecka skrittar i skogen minst 45 min. Skritt bygger konditionen bra, se bara till att hon inte går och dagdrömmer, vägvinnande skritt ska det vara :D Klättra 1-2 dagar i veckan. Variera med ridbanan någon dag i veckan och då kanske kliva över lite cavaletti så hon inte blir uttråkad.

Jag hade nog skrittat i ca tre veckor men det beror lite på hur du har henne nu. Om hon går ute dygnet runt kan du börja trava/galoppera lite tidigare tycker jag (eftersom hon rör sig i hagen) men lyssna på hästen. Är hon fortfarande i dålig kondis efter säg 2 veckor så kan du ju låta henne få skritta lite längre. Jag tycker man känner av kondisen rätt bra när man klättrar, på flåset :p

Hade bara skrittat ut i skogen i typ 4 veckor efter 4 veckor hade jag varit uppe i minst 1 h skritt tid, hade efetr det börjt lägga in lite trav och börjat rida på banan. Hade efter att ha skrittat typ 2 veckor börjat kräva lite mer i skritten, flyttat hästen mm. Hade ökat på traven under typ 3 veckor och sedan börjat galoppera lite och sen fotsatt öka traven och galoppen.
Brukar säga att det ska lika lång tid att säta igång hästen som den har stått. Men om den inte var i så super kondition inna skule ja nog låta et ta lite längre beroende på hur hästen känns. Tänk på att lägga in vilodagar/lugnare dagar.

Först i början skulle jag skritta ca 1timme per dag iallafall i en vecka,och sedan börja med att trava lite korta stunder och när den klarar av det skulle jag börja med gallopen och så vidare tills man kom dit man ville:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar