Sätta igång gammal häst.

A

Andra

Vi har ett d-ponnysto som just nu bara går som sällskap. Hon är 22 år och har väl inte gått på ca 2 år. Är det överhuvudtaget möjligt att sätta igång henne eller är det bara onödigt?

Sv: Sätta igång gammal häst.

Jag skulle säga att det beror väll på henne, hur pigg hon är, hur mycket hon tycker om att röra på sig och vad du ska ha hon till osv!

Men det beror som sagt på hur pigg hon är, och hur hon mår o så.
Vet inte om jag skulle sätta igång en häst som är 22 och redan stått i 2 år, men kanske lugna promenader i skogen?! Det tycker väl dom flesta hästarna är trevligt oavsett ålder.

Hon är jättepigg och tycker om att arbeta. Det är väl mest tänkt att det ska bli lite skogsturer och kanske lite på gärdena. Jag har precis flyttat hem igen efter att ha bott på annan ort ett tag och är ridsugen

tror att hon bara skulle tycka det var kul att knalla omkring i skog och mark:) du behöver ju inte "kräva" så mycket av henne

Om hon är pigg så är det väl bara å börja rida ;)

Hej!
Om hon nu är pigg och glad och tycker om att arbeta så varför inte?
Jag har precis satt igång min 19-åring efter "vintervila" (pga skola och mörker) och det går finnemang.

Givetvis gäller det ju att ta det långsamt, speciellt som hon är lite till åren!
Vi har skrittat runt 40min i en och en halv vecka nu.
Du känner säkert på henne vad hon klarar/behöver!!
Lycka till!:banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama