Sätta igång från marken

MiaMaria

Trådstartare
För drygt ett år sedan skadade jag mig och har inte kunnat rida med någon ordning sedan dess. Jag har försökt hitta ridhjälp men inte lyckats, vilket gjort att min häst inte blivit riden ordentligt på mer än ett år.

Nu har jag insett att jag kanske aldrig kommer att kunna rida så som jag vill igen, men ska ändå sätta igång min häst. Min förhoppning är att jag ska kunna rida hyfsat senare i höst, eller iallafall till vintern.

Någon annan här som satt igång sin häst enbart från marken, alltså inte alls med hjälp av ridning. Hur gick du till väga och hur blev resultatet?

Sv: Sätta igång från marken

har väl inte bara satt igång min häst ifrån marken men tror nog att det kan funka :) kan ju börja att ut coh gå i skogen bara och sen börja sprinag lite med den (har gjort det emd min häst). sen kan man ju tömköra och tömlongera så den kan bygga muskler, är väl bra o man inte bara tömkör på bana utan även ute i skogen då.
sen kanske man kan htta nån som akn rida den nån gång bara.

Problemet är att jag själv är orörlig och har svårt för att gå längre sträckor, springa kan jag inte alls :crazy: Tömköra är bra men problemet är även där att jag själv inte kan gå så långt. Jag har under hela denna tiden jag inte kunnat rida, försökt hitta någon som vill rida min häst men det verkar vara helt hopplöst tyvärr. Det är upp till mig själv om jag ska få ingång honom.

Tack för tipsen iallafall!!

Vad har du för speciell häst? Det brukar ju alltid finnas massor med folk som vill rida!

tömköra är ju bra, men om du har svårt att röra dig blir det kanske kämpigt.
Har ni backar i hagen kan du ju prova att tömköra i en fyrkant upp och ner där du
står på ursprungsstället hela tiden.
Är det en säker häst kanske du kan prova att cykla med den?

MVH mia (som har svårt att hitta medryttarhäst)

Det är en snäll och trevlig häst, men tyvärr inte så modig. Han behöver en trygg och lugn ryttare, och just det är mycket svårt att hitta.

Ja, vi har backar i hagen. Det är en bra idé som skulle fungera. Tack för tipset!!

Du bor nog lite för långt bort för att orka ta dig hit, annars hade du varit mer än välkommen och rida min häst!

hmm ja då var det ju svårt... Men om den får gå på lösdrift elelr iaf i stor kuperad hage borde den ju få röra på sje och kan kankse muskla sej lite iaf :)
Tkr det verkar vara väldigt många som vill rida, här iaf... Jobbigt när man inte hittar någon :(

Ja, han går i en sådan hage och är hyfsat välmusklad trots lång vila. Får väl köra igång med tömkörning och löslongering till att börja med, och sen hoppas på lite ridhjälp och att jag själv kommer upp i sadeln inom en inte alltför avlägsen framtid :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V