Sätta igång eller låta vila?

3

3Gringos

Kort fråga.

Min häst har stått med senskada i 2,5 månad nu. Verkar ok. Svullnaden nera. Ömmar inget.
Vad är bäst? Står i valet mellan att skritta igång henne eller låte henne stå över vintern (brukar stå jan-feb). Dom hala, stelfrusna vägarna och frusen paddock kasnke inte är bästa underlaget för nyss läkt skada? Vad tror ni?

Sv: Sätta igång eller låta vila?

Sen skador brukar väl behöva lång tid att läka? Jag skulle låta henne stå, särkilt om hon nu ändå brukar göra det, och börja så smått på vårvintern sen...

Då har du iaf varit extra försiktig och vet att du har gjort allt du kunnat OM hon skulle bli dålig igen.

Låt en veterinär titta på skadan och bedöma om det är ok att sätta igång hästen igen.

Ja det är det jag tänker också. Bättre att vara för försiktig än att sätta igång i onödan :-)

Det beror förstås på omfattningen av skadan. Den vet du om skadan ultraljudats, och då borde du också fått råd om viloperiod och igångsättning, men här är några reflektioner i alla fall.

Om senvävnad är skadad så tar det LÅNG tid för den att läka, men för att vävnaden ska få tillbaka sin elasticitet så behövs viss kontrollerad motion under rehabiliteringen. Kontrollerad = noga avpassad så att inte belastningen gör skadan värre. Hur mycket vävnaden "tål" beror givetvis på hur skadan senan är. Om inte senan belastas kommer den nya vävnad som bildas inte vara lika elastisk som förut, senan blir helt enkelt skör. Därför är det viktigt att hästen får röra på sig och belasta kroppen så mycket som det går med hänsyn till skadan.

Du säger inte vilken sena det är som skadats. Sträcksenorna har inte samma belastning som böjsenorna så där kan man sätta igång fortare. För en skadad böjsena är 9-12 månaders rehabilitering inget ovanligt.

Om inte själva senvävnaden utan bara senskidan skadats så räcker någon månads vila och i det fallet borde det gå fint att sätta igång.

Min egen häst fick en skada på senskidorna runt sina böjsenor på hö bak för 18 månader sedan. Vilade en månad, skrittades igång, efter tre månader red jag någorlunda som vanligt. Ett år efter skadan kunde man fortfarande känna ett "ärr" i senskidan trots att hon var helt igång och inte halt annat än de första dagarna efter skadan. Så lång tid tar det även efter en lindrig skada.

Att ge råd om igångsättning över internet är svårt när jag inte sett hästen, så jag rekommenderar att du pratar med den vet som behandlat din häst. Du kan även åka till klinik och ultraljuda senan för att kontrollera hur den läkt.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Ridning Vår 6 åriga fjording fick överben på båda frambenen i vintras, hon motionerades då lite lugnare i ca 1 månad och vilade någon vecka...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: Ricco
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka