Sätta igång efter vila pga benskada.

Qosack

Trådstartare
Har nu äntligen fått sätta igång ponnyn då hon gått i hagen 6 veckor. 2 veckor var planerad vila men sen skadade hon sig så den blev längre:(

Dottern som väger lite mindre har fått börja skritta henne i skogen och mark och travar nu några meter på rakt spår. Jag tömkör henne några dagar i veckan. Benet är mindre svullet efter ridningen:)

Idag var hon minst sagt pigg och blåsten som var hård gjorde det inte mindre stressigt:crazy:
Jag fick leda dottern och ponnyn skogsrundan för det fanns tydligen ponnyätande monster bakom stenarna:eek:. Vanligen går jag bara med men idag fick jag verkligen hålla i henne.

Hon verkligen vill trava längre och ligger på som attan men jag vill nog att hon tar det lugnt ett tag till.

Under hur lång tid lägger ni upp era igångsättning efter infekterade sårskador på benen? Hur långa travpass är lämpliga första veckorna? Här är ganska kuperat, är det bra med klättring för det skadade frambenet?

Sv: Sätta igång efter vila pga benskada.

Har nu äntligen fått sätta igång ponnyn då hon gått i hagen 6 veckor. 2 veckor var planerad vila men sen skadade hon sig så den blev längre:(

Dottern som väger lite mindre har fått börja skritta henne i skogen och mark och travar nu några meter på rakt spår. Jag tömkör henne några dagar i veckan. Benet är mindre svullet efter ridningen:)

Idag var hon minst sagt pigg och blåsten som var hård gjorde det inte mindre stressigt:crazy:
Jag fick leda dottern och ponnyn skogsrundan för det fanns tydligen ponnyätande monster bakom stenarna:eek:. Vanligen går jag bara med men idag fick jag verkligen hålla i henne.

Hon verkligen vill trava längre och ligger på som attan men jag vill nog att hon tar det lugnt ett tag till.

Under hur lång tid lägger ni upp era igångsättning efter infekterade sårskador på benen? Hur långa travpass är lämpliga första veckorna? Här är ganska kuperat, är det bra med klättring för det skadade frambenet?

Jag är också i igångsättningsfas efter sårskada på ben och har en superpigg häst. Enligt min veterinär är det bättre att låta dem trava på lite lätt om de är pigga och ligger på eftersom det annars är risk för att de exploderar vilket är sämre ur skadesynpunkt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka