sätta igång efter sommar uppehållet?

W

whettex

rider en ponny som har varit ledig nu under sommaren, och jag ska så smått börja sätta igång henne igen. undrar om någon har något tips på hur man ska lägga upp träningen?
ponnyn är en maxad c-ponny, vilket avstånd ska jag ha på cavaletti bommar till henne?

tacksam för svar!

Sv: sätta igång efter sommar uppehållet?

Börja med att rida ut några gånger iveckan om du har möjlighet till skog.. och få upplite kondition och musklerpå henne...och dessutom få ner lite mage..

börja med två gånger i veckan och öka sakta vartefter du känner att hon orkar mera..

Hellre kort och regelbundet än ett par ggr/veckan säger jag.

lugna sansade turer mer regelbundet bygger bättre och sliter samtidigt mindre på hästen tycker jag. skritt turer i kuperad mark, korta pass första tiden, sedan längre, sedan öka på med lite trav och även galopp pass. ger dig också mycket mera inblick i vad hästen orkar/vad som är skäligt ansträngnings mässigt, än om du bara rider 2 ggr/vecka...

Beror ju på hur länge hästen vilat.. Men om du ska rida 2 ggr per vecka kommer du ju aldrig få hästen igång...
Jag hade börjat med att skritta minst några dagar ute på långa tyglar för att få igång grundkonditionen, sedan öka på med korta trav och galopp pass allt efterssom. sedan hade jag varit noga med att jobba mkt lösgörande eftersom dom lätt blir lite stela och korta bak efter längre uppehåll.

rabarber2 skrev:
Beror ju på hur länge hästen vilat.. Men om du ska rida 2 ggr per vecka kommer du ju aldrig få hästen igång...

Nä precis...
du får aldrig resultat med så få gånger i veckan ens på det initiala igångsättnings stadiet. det var det jag menade med heller kortare, lättare men frekventare pass.
rider du bara 2 ggr/vecka och hästen stått länge så ökar ju kontrasten mellan vila och arbete de få dagar hästen väl är igång, överansträngning/hårt slitage ökar därmed, jämfört med om du rider hästen mer frekvent, i lättare pass den första tiden, och sen ökar på succesivt.

hmm, har tänkt att börja förskiktigt med att skritta ut på lång tygel en dag, klättra o rida runt på små stigar i skogen nästa dag o sen låta henne vila var tredje dag. senare börja lägga in trav o så småningom galopp, innan jag ens tittar åt en ridbana. hon bjuder lite dåligt inne på banan,så jag tänkte göra träningen så rolig som möjligt innan "allvaret" börjar..:)

hon är lite stel o så, så jag tänkte rida mycket cavaletti o så i höst, vilka avstånd är bra då?

vet inte exakt vad det är för c ponny... hjälpte en kompis med hennes c ponny idag och då la bommarna på en meters mellanrum och det funkade bra.. Men ska man ha upphöjda cavaletti bör man nog korta lite.. sök i gamla trådar, vet att det varit många trådar i ämnet så finns massa avståndstabeller där ute i buke djungeln...

oki, ska kika runt lite då..:)

ni missförstog mig nog..

det jag menade varatt hon aksnke bör börja med att skritta ut en sväng 2-3 gågner på en vecka, och sedan öka träningstillfällen..

en häst som har stått ett helt sommarlov i en hage tycker iaf jag itne man bör rida varje dag :confused: även om detär korta pass. det är ju som sagt vilan som bygger upp muskler och träningen som bryter ner kroppen...

Ja.. fast njeej....
du har rätt i generella lag ang, vila. Men samtidigt ska det vara vila med måtta.... Du bygger inga muskler eller kommer igång om du ska börja jogga och joggar 2 ggr i veckan heller, och däremellan ligger på soff locket...om du ska sätta igång en häst som stått en hel sommar kan du inte komma igång genom att rida 2 ggr/vecka. det blir för okonsekvent och sporadiskt för att över huvud taget ha någon effekt. Annan än den att det blir för grov kontrast mellan vila och ridning, dvs de få dagar du rider riskerar du "slita" mer på hästen just för att den står så många av de andra dagarna, och du därigenom har sämre "koll" på vad som är lagom takt för hästen, än om du red 3-4 ggr i tätare omgångar, men i lätt och sensibelt arbete. En frisk häst som inte sätts igång efter att ha varit skadad osv kan gott gå 4-5 ggr i veckan under igång sättning, men nyckel ordet är ju som sagt i resonabel sensibel takt, anpassat efter tiden den vilat, och dess grundkondition och ork. Vi pratar LÄTT arbete under igång sättning, och då är det svårt att slita hästen på det sättet att den behöver flera dagar för att återhämta sig i muskelvävnad och kropp.

du kan aldrig få igång hästen genom att rida 2 ggr/vecka, och inte tappar den nån mage heller på det lilla ;) lätt men kontinuerligt arbete i sensibel takt är som sagt nyckeln här.

Senast ändrad:

du missförstog mig igen..

Den veckan du börjar sätta igång hästen tycker itne jag man bör rida mer än 2-3 ggr. veckan därpå däremot kan man börja rida kortare stunder varje dag med (säg 1 dag vila) men om en häst stått ett sommarlov utan att blivit riden bör man itne sätta igång med ridning varje varje dag. det om något sliter. bättre då att ta 2-3 skogsturer en vecka och känna lite på häste, den får röra sig lite grann, komma igång.

veckan därpå kan du börja sätta igång den på riktigt

Nä sorry jag håller fortfarande inte med.
ingen har nånsin pratat om att rida varje dag. Men jag kallar inte ens 2 ggr/vecka den första veckan för igång sättning. per tidigare motivering är det som sagt helt OK under normala omständigheter att sätta igång med kortare, lätta pass en 4-5 ggr/vecka. Känner på hästen gör man under dessa lätta, kortare pass som är relativt kontinuerliga. det, återigen, ger en chansen att lättare känna av hästen än om du rider var 3:e dag, och försäkra dig om att den inte har reaktioner av igång stättningen, verkar påverkad negativt på något sätt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Habina
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar