sätta igång D-ponny

M

miillan

Lite tips på hur man vettigast sätter igång en D-ponny som stått utan ridning och träning i ca 4månader? ej varit skadad. :)
 
Sv: sätta igång D-ponny

i vilket skick och kondition var den i innan vilan?

Under förutsättningen att den var normalt musklad innan vilan, i bra kondition och nu efter vilan inte tappat massa muskler, blivit smällfet och stått i fyrkantshage och är stel som en pinne så hade jag skrittat ut första veckan, mjukstarta liksom korta rundor men gärna med lite backar för att få lite flås, lång tygel. Andra veckan hade jag travat och galopperat korta stunder, fortfarande ute och typ 30-45 min pass med mycket skritt. Tredje veckan hade jag fortsatt som vecka två fast skruvat upp den ett snäpp. Fjärde veckan och framåt hade jag gått på hur hästen hade känts om jag tycker att den hämtat sig bra etc.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 120
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp