Sätta igång 5 åring efter skada + sommarvila

S

smultronglass

Nu ska jag börja sätta igång hästen efter att den har fått vila efter skada + sommarvila.

Hur ska ja lättast börja och hur fort törs jag gå fram?
Hästen är ca 5 år nu och har varit halt efter en brodd spark bak bredvid senan. Senan blev ej skadad bara svullen.
Han är helt frisk nu, bara en skorpa kvar.

Jag ska eg. träna för en tjej nästa helg, men de känns som att de där förtidigt? Kan han ta skada av de?
Jag tänkte då han har stått nu ca 1 månad och hinner bara sättas igång 1 vecka.
Jag tycker de låter lite väl tidigt eftersom jag förmodligen bara hinner sätta igång honom i skritt och lite trav eller?
Och lektionen kommer att vara ca 1 tim med s,t,g.

Sen nästa "problem" vill ju inte sätta mig upp på honom efter att han har stått i hage 1 månad utan någon spec. motion bara ngon promenad.
Är tömmköra ett bra altenativ att skritta på?

Lite hjälp här tack!

Sv: Sätta igång 5 åring efter skada + sommarvila

jag tycker absolut inte att du ska träna om en vecka redan.
promenera 20min-30min i en vecka ungefär, börja sedan tömköra så smått, varvat med långa skrittturer. efter 1½-2veckor så kan du börja trava så smått i skogen osv
låt varje sak ta ungefär en vecka, skulle jag säga.
så kan hästen vara "helt" igång (självklart inte i muskler och kondition) om en månad ungefär.
men.. jag kanske är fjantig ;)

Okej, tack! :)
Han börjar se lite läskig ut, stor gräsmage och musklerna har ju minskat en del ;)
Har då beräknat att till hösten ska han vara fin och i någorlunda kondition.

Bättre att ta de lugnt istället för att skynda på, så de inte blir några skador :)

Vill gärna höra fler åsikter! :)

Ta hänsyn till hur länge hästen haft skadan och till vilken personlighet den har (en pigg häst kan man i regel gå lite fortare fram med vid igångsättning- och nu syftar jag på vilan och inte skadan), men var försiktig så att skadan inte går upp.

Tömkörning är ett jättebra alternativ (och som komplement) till ridningen. Du kommer dels att få en lite mångsidigare häst, samt att den kommer att bygga upp rätt muskler (vackra nack och rygg muskler). Klättring i upp o nerförsbackar ger också fina muskler.

Angående din lektion nästa vecka så hade nog jag väntat lite, men du kan ju alltid prata med din tränare och så kan ni komma överens om något gemensamt... Jag tror det är viktigt att du känner efter själv efter hur lång tid du ska sitta upp. Fast det kanske du i o försig inte ens behöver planera, utan du kommer ut till stallet en dag och tänker "nä, men idag tar jag nog o rider lite lätt" eller "det har gått så bra den senaste tiden, så till helgen sitter jag nog upp". Funkar det inte är det bara att gå tillbaka och ta det lite lugnare. Det är du som känner din häst bäst.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar