Sätta i snörning i ridstövlar SJÄLV !

W

Whiplashr

Hej!
Har ett par ridstövlar jag köpte för ett par år sedan som jag skulle vilja börja använda igen. De har alltid suttit tight runtvaden men nu får jag absolut inte på mig dem :o De är ett par så kallade "nybörjarstövlar" men av finare slag , ser nästan ut som riktigt läder och är jättesköna att rida i. Eftersom de inte är av läder kan de inte lästas ut och jag har ingen skomakare i närheten heller som kan sätta i resårkil.
Lste i en gammal tråd här på buke tror jag, om en tjej som klippt ett decimeterlångt jack i sina stövlar på baksidan, gjort hål några hål på varje sida och tryckt dit öljetter och sedan satt dit ett snöre! På detta sätt kunde hon lättare få på sig dem.

Jag undrar vad ni tror om denna metod?
Det jag undrar mest över är om jacket verkligen inte går upp mer än vad man vill. Man skulle ju kunna limma lite iochförsig.. Men som sagt, vad tror ni?

Sv: Sätta i snörning i ridstövlar SJÄLV !

Det ÄR svårt att rata sina stövlar om de är sköna att rida i - men du verkar ha växt ur dina......... Det blir aldrig riktigt bra eller hållbart att trixa med stövlar som inte passar - särskilt om inte materialet är formbart.

Det var jag som klippt upp mina cavallo.
Det kan hända att de skulle blivit förstörda om det varit belastning på öppningen hela tiden (och inte så snyggt..), men mitt problem var ju vadmusklen, och kom jag bara förbi den så satt stövlarna perfekt.
Så den metoden kanske inte är så bra om stöveln är för smal hela vägen.
Sen vet jag inte hur bra konstläder funkar heller.

Jag tror risken är överhängande att jacket kommer gå upp mer än önskvärt tyvärr...

Det är bara sista decimetern (eller mindre, 7 cm kanske) som är lite trång , annars sitter de bra.
Jag vet liksom inte riktigt hur jag ska göra.. Är också rädd att det går upp. Inte så kul :S
Skulle inte du Zewz kunna lägga in en bild här om du har på stövlarna (snörningen) ? :)

boot.jpg

Sådär ser mina ut. Dåliga bilder, men ni hänger nog med ändå.
Det där har hållt några år, med ridning dagligen.

Öljetterna är förresten bara slagna genom det yttersta lädret, båda lagrena hade nog blivit för tjockt.

Liknande trådar

Utrustning Mina vader har svällt upp på ett opraktiskt sätt, och det har blivit allt svårare att pressa ned dem i de ridstövlar som finns till...
Svar
2
· Visningar
2 385
Senast: Breccia_
·
Utrustning Jag har aldrig ägt ett par ridstövlar i läder, men nu har jag köpt ett par i syntetläder, och undrar då om samma sak gäller för dom ang...
Svar
2
· Visningar
1 554
Senast: pulkaskurk
·
M
Utrustning Ett par av mina ridstövlar har dragkedja, vilket ju är mycket bekvämt. Tyvärr så har dragkedjan skavt på sadeln så att det blivit...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: l_isa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka