sätta grimma på föl??

LadySara

Trådstartare
hur tidigt gör ni de?? jag jobbade på ett ställe för många år sedan där vi var tvungna att ta in hästarna på nätterna.. å varje dag från dag 2 (dag ett var dom inne hela dagen) så ville inte fölis följa med mamma utan utforska allt runtomkring..
dag 3 vid intag så drog fölis iväg.. så dag 4 blev de grimma på.. vi fick massor med skäll för de men ja tycker de va ett helt rätt beslut va tycker ni??

mamman hon brydde sej inte alls om att fölis försvann.. van som hon var fick 21 föl å togs bort när hon var 25..

behöver ja säga att denna lilla herre var kaxikare än kaxigast när de blev dags för inkörning å longering å allt..men idag är han en charmig å go kille som iofs fortfarande kan blixtra till å tro att han är ledare..

mina föl har grimma från dag 1 och sedan har dom den på sig dygnet runt.

Grimma på från 3 veckan. Bara för att hon ska vänja sig vid hantering i momentet på/av. Leder inte.

Grimma på samma dygn dom föds. Tas av och på flera ggr per dag till att börja med för att dom skall lära sig och få denna första ordentliga kontakt med människor.

Dag 2 satte jag på den... tänk på att den inte ska vara så stor, och inte vara på när du inte är med från början, utifall den kliar sig med bakbenen och fastnar... Inte kul...

har det dom första veckorna för att den ska vänja sig. Har aldrig varit med om att någon av mina hästar har skadat sig med grimman. Det är viktigt att den sitter bra.

Jag började grimträna min från dag 2. Mest för att man ska kunna gå med honom i grimma o grimskaft till o från hage.
Att följa mamma är inte roligt längre, man vill ju ut på sina egna äventyr. ;)

Jag har mitt första föl nu och hon har inte varit i närheten av att få på sig grimman...jag har verkligen försökt men hon är skygg och jag vill inte att första erfarenheten med grimman ska bli traumatisk. Men inom en vecka SKA den på, det har jag gett mig hundan på. Det närmar sig för varje dag.
Min avsikt var att jag skulle hantera fölet jättemycket från scratch, men det är inte lätt med ett föl som inte vill och inte ens är speciellt nyfiket. :crazy:
Hur som helst kan jag inte tänka mig att låta grimman vara på i hagen. Jag vet ett föl som var nära att dö för att foten fastnat då den kliade sig. Och man gör väl som med valpar - följer med fölet till en börja och drar inte i grimskaftet?
Jag måste säga att det är en evinnerlig tur att fölungen följer sin mamma tätt vid sidan! ;)

Men grimmträningen består ju inte av att dom skall BÄRA runt på grimman, ju.
Grimmträningen är att trä på och av.

Så varför behåller du grimman på?

AM

Liknande trådar

Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka