Sätta fast skänkeln

A

anni0301

Hästen jag rider skickar mig ur sadeln över hindren för jag glömmer bort att spjärna emot å trampa ned hälarna =skänklarna åker bak å jag åker fram. Fick tips av en hopperska om att sätta fast stigbygeln med en rem i sadelgjorden - vips så kan man inte dra tillbaka skänkeln. Nån mer som testat? resultat?
Hästen hoppar ju kanon så då måste ju även ryttaren lära sig sitta kvar :rofl:

Sv: Sätta fast skänkeln

finns massor av trådar om detta här på hoppning :idea:

det lär funka, har dock aldrig testat själv

testa att limma isället. det finns speciella lim som är till för det!:p

testa att limma isället. det finns speciella lim som är till för det!:p

Jag har samma problem, provade sätta fast stigbyglarna med sporremmar
i sadelgjorde och ALDRIG mer jag gör det när jag hoppar, fick grym
panik att känns mig så låst. :crazy:

Det bästa är nog att träna, träna o träna.

Hitta en bra sits och se till att ha bra tramp i stigbygeln.
Sjunk ner lite med knät och ha foten rätt i stigbygeln.
Håll vaden intill så ska du se att det blir bättre.

I somras när jag hoppade några språng med min häst så sköt han mig ur sadeln så att min sambo såg trädtopparna mellan sadeln och min rumpa.:crazy:
Det kändes fruktansvärt.

Jag har verkligen försökt att skärpa mig med sitsen.

Nu händer liksom ingenting.
Hästen hoppar med mkt rygg men skänkeln är på plats.
Använder mina ridstövlar vid hoppning och får en mer stabil skänkel då.

Hoppa låga hinder barbacka :idea: då måste du hålla om med skänklarna för att kunna sitta kvar.

Visst finns det genvägar.... som tidigare nämnts både att sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden med sporremmar, lim på insidan av stövlarna etc. Men jag tycker det är lika viktigt att jobba med sitsträningen för att slippa använda hjälpmedel.

En jättebra övning är att börja och avsluta varje ridpass med att rida i korta läder (ca. 6 hål) och stå i lätt sits. Det är jättejobbigt första gångerna men man märker resultat!

jag har fått lära mig att om man vill få skänklarna mer stilla så vinkla ut knäna (sitt inte o knip som många gör), då kommer vaden intill hästen o den blir lungnare och du får bättre balans och stör inte hästen med flaxande skänklar. trampa ner hälen. måga hästar störs av att man har skänkel för långt bak o blir då "skänkeldödva" om du vinklar ut knät kommer atomatiskt din fot åka lite längre fram.

skulle aldrig sätta fast stigbyglarna i sadelgjorde, låter ju farligt! ;) hehe

det är inte ett dugg farligt, varför skulle det vara farligt?

jag har btw testat att sätta fast stiglädrena i sadelgjorden, det fungerade mycket bra.. ett tips är att rida med det ca 3 ggr när man markarbetar och hoppa låga hinder, sedan rider du varannan gång med och utan remmar..

Har du provat korta dina stigbyglar, ibland kan man "bli skickad ur sadeln" för att hästen hoppar mer med ryggen än man är van vid (har jag hört i alla fall) och om man då kortar sina stigläder kommer man högre upp ovanför sadeln utan att tappa kontakten med stigbyglarna... Det fungerar på mig ibland i alla fall. FAst man får korta typ 2 hål och först galoppera över bommar ett tag för att hitta balansen.

När man "flyger" fram så i sadeln är för hästen har katapult rygg.Hästen skickar upp ryggen efter hindret och smtidigt sätter du dig i sadeln igen och då flyger man fram.En sa till min att jag skulle ta tillbaka tygeln fort efter hindret.Jag gav henne eftergift men sedan tog upp tygeln för sent.Kanske är det så att du också plockar upp tygeln försent.Prova det!:rofl:

polarens ponny slänger upp baken vid hoppning, men det blir mest en väldans klapp i stjärten och man reser sig upp istället för att slås ur sadeln..
det är inte skänklarnas fel det eller..

lösningen på det är att vara med hästen över hela hindret, och inte resa sig upp mitt över..

sporrremmar är ett utmärkt sätt att få hjälp med skänkeln i språnget!! rekomenderar det verkligen, men dom ska vara löst satta en vanligt lång sporrem på yttersta, ska inte kännas att du har den när du rider vanligt.

jag vet en STOR (alltså bra he he) ryttare som red med snören i flera år och svarar på frågan hur han har fått så stadig sits?, med hjälp av remmarna!!
och han har verkligen ett bra stadigt skänkelläge.

sen är såklart alla övningar som nämns över bra, typ utan stigbyglar mm men för att få ett avslappnat stadigt skänkelläge måste man få känna var skänkeln ska ligga och hur det ska vara utan att spänna sig. alltså mitt tips använd snören och haka sen inte upp dig på det problemet längre låt det vara, helt plötsligt kommer du kunna ta av remmarna och det går hur lätt som helst... men spänn dig inte utan snören, det är värre.

tycker jag alltså:angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni förstå känslan av förvåning och lättnad när man ställer sig i duschen efter två ridlektioner, och det INTE svider och gör ont...
Svar
0
· Visningar
216
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har aldrig varit rädd trots att jag under åren haft ett gäng knepiga hästar och fått smaka grus fler gånger än jag kan räkna. Jag...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
30 025
Senast: Eliza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar