Sätta äldre vbl i lösdrift

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare daysi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 777
D

daysi

Funderar på lösdrift för mitt snart 18-åriga varmblodssto. Lösdriften är väl fungerande med ligghall och fri tillgång på hösilage. Hon har varit uppstallad i stort sett hela livet (vad jag vet), dock gått ute om länge somrarna dygnet runt och länge om dagarna övrig tid. Med täcke höst, vinter och vår om det inte varit kanondagar. Hon sätter päls relativt lätt, har stått inne om nätterna utan täcke i svalt stall utan problem.

Om man har henne ute hela sommaren, och sedan helt enkelt låter henne gå kvar i lösdrift utan att stalla in - tror ni hon klarar det?

Mycket tacksam för alla svar och synpunkter!

Sv: Sätta äldre vbl i lösdrift

jo, det tror jag hon klarar. har själv nyss släppt mina hästar på lösdrift. fullblodet med termotäcke på natten. de älskar det! tror nog att din skulle klara det också om du gör som du säger, då sätter hon ju päls efter vad hon behöver och blir det riktigt kallt är det ju bara att slänga på ett täcke?

Jodå, det klarar hon nog :)

Har släppt ut mina hästar på lösdrift igen, eller rättare sagt, dom är ute dygnet runt fast har tillgång till stallet. Men ingen av dom vill komma in.
Min märr är en 11-årig fd. travare, trivs som fisken i vattnet därute och hon har även med sig sin kära lille kompis, en shetlandsvalack.

Med fri tillgång på stråfoder och ev. täcket på kommer nog din gamla märr klara sej!! :)

/Carolrita

Ja det borde hon klara.

"Min" häst som blir 17 i år går sedan några månader på lösdrift och han älskar det (och ser ut som en isbjörn eller nåt med all päls). Han vill INTE stå på box nu (vi fodrar kraftfoder i box dagligen) utan vill vara ute heeela tiden.

Vad roligt att alla tror det kommer att funka! Alla jag pratat med tror det, och det bådar ju gott.
Självklart blir det täcke på om det är ruskväder länge eller är svinkallt!

*puttar upp* om det är fler som vill svara... :angel:

Min unghäst går på lösdrift ihop med en äldre varmblodsherre, tror han är runt 20. Han fick problem med luftvägarna på äldre dar, antagligen pga folk som ville väl och stängde till stallet på vintern... Så han har gått på lösdrift nu i 2 år och det funkar super. Han är lite känslig för regn, så han har täcke på sig dygnet runt på vinterhalvåret.
Jag är toppenglad att han går där, för han har varit ovärderlig som uppfostrare av dryga unghingstar.... Inger respekt utan att behöva vara dum!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 100
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 763
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i... 2
Svar
24
· Visningar
2 086
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 247
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka