Satsar på för mycket?

Matilda_0000

Trådstartare
hej! Jag är en tjej på femton år, hållit på med hästar i ca 10 år och haft ett flertal medryttarhästar bland annat ridit in. Jag har bestämt mig på att satsa på ridning, kanske int försörja mig på det i framtiden. Men tävla i dom HÖGA klasserna.
Jag har tröttnat på att vara medryttare, jag vill ha en häst att tävla med och klättra i klasserna. Inte bara "rida i skogen och hoppa ett litet hinder". Den hästen jag red in sålde dom ett tag efter. Så nu får jag fortsätta med skogsmulleridning. Suck.
Jag skulle så gärna vilja skaffa häst. Men eftersom att jag är så ung, hela min släkt nästan hatar hästar (alltså finns det ingen som kan hjälpa till), känner ingen heller så är det nästan omöjligt i dagsläget. Jag har två systrar oxå som inte ska behandlas orättvist.. Lite flummig text kanske.

Jag vill också hinna utbilda mig och skaffa ett mycket bra arbete inom ekonomi.

Jaja, någon som haft dessa drömmar som ung? Hur gjorde ni? När skaffade ni häst, ni som inte har hästvana föräldrar och inte är typ ekonomiskt oberoende?

Nån som kan ge mig lite livs-tips?
Tack för svar :)
 
@Matilda_0000
Går du i nian? Isåfall tycker jag att du ska satsa på att komma in på ett ridgymnasium nästa år. Jättebra grund, och för oss som inte har nåt gratis hemifrån är det ett bra sätt att komma in i hästvärlden på ett vettigt sätt. Med en utbildning kan du också få chansen att jobba i bra stall, utvecklas och komma vidare den vägen. Hästbranschen är hårt arbete, vilket jag tycker ett bra ridgymnasium kan förbereda för. Satsa då på ett RID-gymnasium med gott rykte och bra tränare, där du får rida och träna utöver de teoretiska hästkurserna. Välj ett med ridprov och använd det här året till att träna och se till att du har bra chanser att komma in via ridprov.

Nu är jag dubbelt så gammal som du och vet inte exakt vilka ridgymnasium som finns och hur det fungerar. Men när jag gick i nian visste jag vad jag skulle söka till gymnasiet, och såg till att rida in mig på stor häst på en bra ridskola året innan. Ridproven gick nämligen på stor häst och det kan jag tänka mig att alla gör, eftersom man måste rida stor häst under gymnasiet för att vara förberedd inför vuxenlivet sedan ;) Tex hippologen och liknande utbildningar där ponny inte existerar. Eller för den delen hästjobb i tävlingsstall.
Jag kom in på ridgymnasiet via ridprovet, och fick där en grund jag ännu lever bra på. Tyvärr blev det inget hästjobb och hästkarriär för mig men det har andra orsaker. Jag blev sjuk sista året på gymnasiet och hade ett uppehåll från hästar på 6 år. Men bland mina "gymnasiekollegor" finns både hippologer, egenföretagare inom häst och duktiga tävlingsryttare.

Jag hade foderponnyer i högstadiet, men jag fick aldrig åka på träningar och tävla eftersom min familj inte ville engagera sig desto mer. Jag fick rida hemma på egna ridklubben och i skogen, men vi hade inga tränare där. I nian hade jag ingen "egen" häst utan var medryttare och red utöver det lektion på en bra ridskola i stan och förberedde mig inför ridprovet på så vis.
I gymnasiet hade jag en skogsmulle som jag fick köpa för en spottstyver eftersom den skulle skickas till slakt, blev inget tävlande där heller. Men jag fick träna 2-3 dagar i veckan på väldigt fina hästar på gymnasiet.
Efter mitt uppehåll återupptog jag ridningen på egen hand och red som medryttare och på ridskola i några år, tills jag pluggat klart och hade råd att skaffa mig egen häst. Jag har nu haft den i 3,5 år och planen var att äntligen ha en häst jag kan tävla och göra allt det där jag aldrig tidigare haft möjlighet till. Har väl inte gått jättebra eftersom hästen varit skadad halva tiden jag ägt den, men så är livet ibland.

Om du satsar på en bra hästutbildning, och inte gör som jag och slösar bort 6 år på att vara sjukskriven direkt efter den, så kommer du kunna nå dina mål trots att du inte har guldskeden i munnen hemifrån. Hårt arbete och ett tydligt mål kan ta dig långt, det kommer även bli lättare sen när du är vuxen och inte är beroende av dina föräldrars intresse för att satsa på hästeriet :)
 
Nu hade jag förmånen att få ha en ponny men när han inte fanns mer sparade jag ihop egna pengar och köpte min storhäst. Har inget fancy jobb utan för mig är det prioriteringar och de prioriteringarna följer även med i vardagen. :)
 
Jag vill också hinna utbilda mig och skaffa ett mycket bra arbete inom ekonomi.

Jag skulle absolut råda dig till att följa din plan. D v s en bra utbildning som ger stabil ekonomi, och sedan satsa på ridningen därifrån.

Vill absolut rekommendera att åka till Tyskland och jobba hos duktig ryttare. Jag ser vilken enorm skillnad det är på de som ger sig iväg. På bara ett år sitter ridning för höga klasser där, bra hästmaterial och bra tränare. Leva och andas häst dygnet runt. Slitigt, men väl värt det om man vill satsa.

Kanske ett sabbatsår mellan gymansie och vidare studier?
 
Det finns ju lite olika val att göra gällande gymnasiedelen, lite beroende på vad som motiverar mest och vad som känns mest givande. Det är ändå tre år som skall avklaras och det ska vara tillräckligt stimulerande för att orka prestera så betygen ändå är okej (om man har planer på framtida fortsatta studier underlättar det).

- ridgymnasium och rikta in de individuella valen på matematik och företagande, för att efter gymnasiet sedan vidareutbilda dig via vuxenutbildning inom ekonomi/juridik/företag/andra lämpliga val för den typ av ekonomiskt arbete du vill arbeta inom. Alternativt via högskola (hästgymnasierna arbetar mer och mer mot att ha högskoleförberedande möjligheter). Vidareutbildningen före eller efter du eventuellt åker utomlands och arbetar inom hästbranchen.

- vanligt gymnasium med ekonomi-inriktning och försöka hitta bra ridning vid sidan av, för att därefter åka utomlands och arbeta. Eventuellt sedan vidareutbilda sig ännu mer.

Även jag slår ett slag för utlandsarbete, det ger så mycket, men man får vara lite noga med researchen så man hamnar på ett vettigt ställe. Genom ridgymnasierna finns ofta bra kontaktvägar även till praktikplatser utomlands och därifrån kan man rulla vidare och få bra kontakter :)
 
Jag gick utbildning inom IT på gymnasiet, ångrar idag att jag inte gick ridgymnasium istället.
Bara man fixar högskolebehörigheten så kan man ju plugga IT, eller som i ditt fall ekonomi på högskolan sen. De kunskaperna man får inom häst på ett ridgymnasium är svårare att plugga sig till i efterhand, framförallt dyrare om man ska rida för tränare osv :P
Jag skulle dock inte vilja jobba med hästar, men jag tror att jag hade haft stor glädje av kunskaperna från ridgymnasium idag :)
 
hej! Jag är en tjej på femton år, hållit på med hästar i ca 10 år och haft ett flertal medryttarhästar bland annat ridit in. Jag har bestämt mig på att satsa på ridning, kanske int försörja mig på det i framtiden. Men tävla i dom HÖGA klasserna.
Jag har tröttnat på att vara medryttare, jag vill ha en häst att tävla med och klättra i klasserna. Inte bara "rida i skogen och hoppa ett litet hinder". Den hästen jag red in sålde dom ett tag efter. Så nu får jag fortsätta med skogsmulleridning. Suck.
Jag skulle så gärna vilja skaffa häst. Men eftersom att jag är så ung, hela min släkt nästan hatar hästar (alltså finns det ingen som kan hjälpa till), känner ingen heller så är det nästan omöjligt i dagsläget. Jag har två systrar oxå som inte ska behandlas orättvist.. Lite flummig text kanske.

Jag vill också hinna utbilda mig och skaffa ett mycket bra arbete inom ekonomi.

Jaja, någon som haft dessa drömmar som ung? Hur gjorde ni? När skaffade ni häst, ni som inte har hästvana föräldrar och inte är typ ekonomiskt oberoende?

Nån som kan ge mig lite livs-tips?
Tack för svar :)
Skaffa dig en utbildning där du har möjlighet till hög inkomst. Det ger dig möjligheter att köpa rätt material till din hästkarriär.
Jag skulle inte rekommendera ridgymnasium. Jag har svårt at se att den utbildningenen kommer generera ekonomisk frihet i framtiden, eller hög utbildningsnivå på ryttare.
Ekonomisk frihet och du kan även välja de bästa tränarna.
Lycka till
 
hej! Jag är en tjej på femton år, hållit på med hästar i ca 10 år och haft ett flertal medryttarhästar bland annat ridit in. Jag har bestämt mig på att satsa på ridning, kanske int försörja mig på det i framtiden. Men tävla i dom HÖGA klasserna.
Jag har tröttnat på att vara medryttare, jag vill ha en häst att tävla med och klättra i klasserna. Inte bara "rida i skogen och hoppa ett litet hinder". Den hästen jag red in sålde dom ett tag efter. Så nu får jag fortsätta med skogsmulleridning. Suck.
Jag skulle så gärna vilja skaffa häst. Men eftersom att jag är så ung, hela min släkt nästan hatar hästar (alltså finns det ingen som kan hjälpa till), känner ingen heller så är det nästan omöjligt i dagsläget. Jag har två systrar oxå som inte ska behandlas orättvist.. Lite flummig text kanske.

Jag vill också hinna utbilda mig och skaffa ett mycket bra arbete inom ekonomi.

Jaja, någon som haft dessa drömmar som ung? Hur gjorde ni? När skaffade ni häst, ni som inte har hästvana föräldrar och inte är typ ekonomiskt oberoende?

Nån som kan ge mig lite livs-tips?
Tack för svar :)

Du får nog kanske välja vad som kommer i första hand. De allra flesta som rider de höga klasserna har hästar som jobb på något sätt, alternativt har ett jobb som inte kräver så mycket utbildning och kan anpassas efter hästarna. Dvs inte bra och välbetalda ekonomjobb.

Välj vad du tycker du vill satsa på i första hand, ett bra ekonomjobb, eller tävling på hög nivå, och så lägger du krutet på det i första hand. Ett bra och välbetalt ekonomjobb kommer inte heller gratis, vill du dit så behöver du satsa på skolan, så att du kan läsa ekonomprogrammet i Uppsala, stockholm, lund, göteborg, handels i stockholm eller indek i på kth, chalmers eller linköping. Att samtidigt satsa 100% på ridningen utan massivt stöd hemifrån tror jag är svårt.
 
För att vara realistisk så måste du för att lyckas i de högsta klasserna (svår klass/SM/internationellt) ha rejält med pengar eller stor talang + mycket stor arbetsvilja + tur.

Jag skulle rekommendera att du läser en bred utbildning på gymnasiet (typ samhälle-ekonomi eller vad det kan tänkas heta nuförtiden.) Kanske kan du hitta någon medryttarhäst att rida så länge eller rida på ridskola. Min uppfattning av ridgymnasium är att de variera mycket i kvalitet. Jag jobbade extra en del i stall när jag pluggade och då fick vi en del praktikanter från ridgymnasier. En del hade pinsamt låg kunskapsnivå.

Efter gymnasiet åk utomlands något eller ett par år. Kommer du till ett bra ställe kan du rida mycket och lära dig. Du kan också känna efter om det är något för dig. Det är långa dagar med mycket slit. Kommer du fram till att du hellre vill jobba med ekonomi och fritidsrida så har du samlat arbetserfarenhet, lärt dig ett språk och fått många erfarenheter. Det är pluspoäng även om du skall söka ett ekonomijobb.
 
Skaffa dig en utbildning där du har möjlighet till hög inkomst. Det ger dig möjligheter att köpa rätt material till din hästkarriär.
Jag skulle inte rekommendera ridgymnasium. Jag har svårt at se att den utbildningenen kommer generera ekonomisk frihet i framtiden, eller hög utbildningsnivå på ryttare.
Ekonomisk frihet och du kan även välja de bästa tränarna.
Lycka till

Fast ärligt talat - hur många har en bra inkomst direkt efter gymnasiet? Den sortens utbildning får man ju skaffa på högre nivå, men givetvis behövs en grund från gymnasiet för högre studier. Och det har ju de flesta program idag.

På gymnasiet tycker jag att för de flesta är huvudfokus att orka igenom utbildningen med motivation. Att då får göra nåt kul vid sidan av teroretiska studier kan ju vara den motivatorn. Har man höga betyg i hästkurserna höjer det också meritvärdet totalt. Jag gick med många som läste vanlig samhälls och var så jäkla skoltrötta att vi ridtjejer hade bättre poäng i slutändan, även om vi "bara lattjade" vid sidan av vanliga samhällskurserna.

Man måste ju inte jobba lågavlönat med häst för att man går ridutbildning. Jag har aldrig jobbat med häst, men jag har fått en bra ridgrund. Jag har sedan medvetet utbildat mig till ett yrke med hög lön, och alltså fått båda delarna. Många i min klass har som sagt jobbat med häst utomlands och utvecklats bra som ryttare, men sedan läst annat på högskola som sedan sett till att de har råd att ha häst vettigt men ändå är bra ryttare tack vare ridbakgrunden. Eller så jobbar de med häst och har inte världens bästa lön, men behöver inte äga hästarna de rider på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 362
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 190
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 052
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp