Satsa på BoT ländtäcke eller täcke?

Satis

Trådstartare
Jag har en 9årig islandshäst som är väldigt spänd i bakdelen och korset. Jag får henne masserad av EQ. Jag har läst en del om Back on Track, vilket verkar värt att testa...

men ska jag satsa på ett ländtäcke som jag har på när jag rider (6d/v) eller ett nättäcke att ha på i hagen dagtid?

Sv: Satsa på BoT ländtäcke eller täcke?

Hej!

Jag har en häst som också lätt blir stram i ryggen, och har funderat på Back on Track, men tänker vänta.

Jag har själv en tröja, och ärligt talat, jag tror inte att den gör någon större nytta. Det pågår forskning nu om Back on Track har jag förstått, och om den kommer fram till att det funkar så kanske jag köper ett täcke.

Men det är mycket pengar, och jag tror att det som egentligen gör bäst nytta för min häst är att ha ett täcke som skyddar mot blåst och regn så att han inte blir kall om ryggen i hagen när det är dåligt väder. Jag klipper aldrig ryggen heller. Om han ändå har blivit blöt och kall så försöker jag värma upp honom snabbt med ett ylletäcke närmast kroppen.

Dessa åtgärder kombineras förstås med gymnastik. :laugh:

Vi har ett BoTnättäcke som vi kallar för "sovtäcket". Hästarna brukar få ha på sig det efter arbete när de vilar en stund i boxen, de älskar det , gäspar och slappnar av. En växande treåring lägger sig alltid med det på.

Så nog tror jag att det gör nytta.

Hade jag råd skulle vi ha fler nättäcken under täckena ute i vinter.

Jag har en 9årig islandshäst som är väldigt spänd i bakdelen och korset. Jag får henne masserad av EQ. Jag har läst en del om Back on Track, vilket verkar värt att testa...

men ska jag satsa på ett ländtäcke som jag har på när jag rider (6d/v) eller ett nättäcke att ha på i hagen dagtid?

Ska du ändå köpa så känns det ju som att du kan ha mer användning av ett nättäcke?

Själv har jag just beställt en BoT ryggvärmare :)

Jag har haft två hästar som blivit behandlade av ET på problem med länd/kors.
Jag skulle rekommendera antingen en ryggvärmare (billigare) eller ett täcke. På mina två så har det varit jättestor skillnad. Jag har även lagt på BoT på ena sto en stund innan ridning för att få igång blodcirkulationen.
En av mina valackar och ett sto som står hos oss har haft mycket hjälp av Back on Track paddarna. Kom på för ett tag sedan att jag kanske skulle testa BoT på mig själv vilket jag gjort. Jag tycker det gör skillnad. Handskarna för oss människor är min nya favorit.

Hej!

Jag har en häst som också lätt blir stram i ryggen, och har funderat på Back on Track, men tänker vänta.

Jag har själv en tröja, och ärligt talat, jag tror inte att den gör någon större nytta. Det pågår forskning nu om Back on Track har jag förstått, och om den kommer fram till att det funkar så kanske jag köper ett täcke.

Men det är mycket pengar, och jag tror att det som egentligen gör bäst nytta för min häst är att ha ett täcke som skyddar mot blåst och regn så att han inte blir kall om ryggen i hagen när det är dåligt väder. Jag klipper aldrig ryggen heller. Om han ändå har blivit blöt och kall så försöker jag värma upp honom snabbt med ett ylletäcke närmast kroppen.

Dessa åtgärder kombineras förstås med gymnastik. :laugh:

Håller med här. Jag har provat BoTpaddarna på mig själv och visst värmer de men jag tycker de är överskattade... funkar lika bra med en yllepad eller ett ylletäcke tycker jag (obs, min personliga åsikt). Man kan även massera länd/kors lite lätt själv innan ridning för att blodcirkulationen ska komma igång. Och såklart tänka på att skritta fram och skritta av ordentligt!

Som med alla bra hjälpmedel dessvärre så är det just när kroppen vänjer sig, som resultat går ner något. Därför ska man inte alltid ha dem på sig eller på hästen, utan varva lite.
Jag har massor av back on track produkter både till human och häst. Min erfarenhet är att om man har ett problem tex. stel i korset så är ett ländtäcke att föredra i första hand,eftersom du då själv känner när hästen känns mjukare och har blivit varm. Först då kan du börja jobba den:) Produkten verkar bättre också vid rörelse. Det man måste tänka på bara är ju att den är smärtlindrande dvs. samma effekt som värktabletter. Skadan finns ju kvar även om den inte känns ( om sådan finns) men det hävdas dock att vissa skador läker snabbare med B o T ,men sanningshalten i det lämnar jag till vetenskapen.
Men det bästa är ju att ha bägge delarna, men det är ju dyrt förstås...;)

Har man inga problem, så är det ju bara en lyx att unna sig eller någon annan, och i förebyggande syfte.
Lycka till!:)

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 789
Senast: CFrisk
·
Utrustning Mitt sto är nätt över bogar och har rätt tunn hals. Hon är känslig i ryggen och behöver täcke(n), men får också lätt fula bogskav om...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Buck
·
Utrustning Ska beställa ett Back on Track nättäcke till islandshästarna, men velar mellan 115 cm och 125 cm. Har förstått att täckena är rel. långa...
Svar
5
· Visningar
4 003
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 783
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈