För att vara hundförare inom polis/tull ska man var intresserad av brottsbekämpande verksamhet i första hand, hundföreri i andra hand.
Tullens hundförare ingår i sin vanliga arbetsgrupp och ska precis som alla andra i gruppen arbeta med selektering, visitering, protokollföring mm. Kan man inte tänka sig att jobba utomhus i alla väder, rota i väldigt skitiga bilar/lastbilar i flera timmar och man inte vill hålla på med förhör och massor av pappersarbete så rekommenderar jag inte att man söker till Tullen. Tullen har dessutom i regel tre gånger fler sökande per utannonserad tjänst än vad polisen har.
Polishundförare måste man ha tjänstgjort ett par år för att bli, när man söker till hundförare (patrullhund) finns det fysprov, orienteringsprov och hundhanteringsprov som ska genomföras. Som hundförare tjänst kör man i regel själv och alla patrullhundar skall (om inte särskild anledning föreligger) tjänstgöra även i kravallpolisverksamheten. Det finns specialsökhundar inom polisen narkotika/bomb mfl man ska komma ihåg att dessa tjänster i första hand, tillfaller de hundförare som har varit i yttre tjänst och nu känner att det är dags att lämna patrullbilarna.
Hundförare inom väkteriet kräver i regel också att man har jobbat ett tag, att man är på ett företag som faktiskt har hundar.
Oavsett vilket är jag av åsikten att är man intresserad av att bli hundförare så ska man vara intresserad av jobbet som ligger till grund i första hand och inte ha för bråttom, utan att lära sig jobbet och skaffa sig erfarenhet först. Det blir bara tokfel att vara i ett uniformsyrke och inte vara intresserad av det.
Borde kanske tillagt att det är en lång väg att gå och som du säger bör man i första hand vara intresserad av själva yrket..Jag tänkte mer på att ge tips yrken som kunde innehålla hund tror jag.
Tror hur som att vill man jobba med hund kan det vara svårt och att ska man leva av det måste man antingen vara känd redan eller så att man valt ett yrke där hunden kan vara ett arbetsverktyg, som ju också kan ses som att "arbeta med hund".
De områden ts tog upp i första inlägget är områden som många egentligen bara har som sidoinkomst/för att det är roligt för att så stor kundkrets är jättesvår att få om du inte är välrenomerad och eftertraktad redan.
Nästa alternativ är kanske att hitta yrken där hunden tillåts på arbetsplatsen men det är inte så vanligt då många ställer krav på allergivänliga lokaler för sina kunders skull..
Så frågan kanske egentligen är att veta om man vill kunna ha hunden i eller på arbetet/arbetsplatsen eller verkligen brinner för ett hundrelaterat yrke..Kan ju vara ganska stora skillnader