Satsa på att jobba med hund

LovingLife

Trådstartare
Skulle tro att ni sett trådar som denna förut, men jag hoppas ändå att få lite hjälp på vägen denna gång..

Jag har kommit fram till att jag vill följa mitt hjärta igen och gå in för att utbilda mig till något inom hund eller djur-relaterat. Frågan är nu vad som är mest värt att lägga tid och pengar på. Vad finns mest behov av i hund/djurbranchen och vilka yrken finns chans att även kunna anställas med behörighet till.

Har funderat på bl.. hundfysioterapeut, vilket ska motsvara sjukgymnast. UPH har även en utbildning som friskvårdskonsulent, lika lång och lika dyr utbildning, men frågan är var behovet i samhället är som störst?

Hunddagis/ instruktör/hundpsykolog etc, allt är egentligen av intresse!.. Dock saknar jag behörighet till t.ex. veterinär. Hade gärna läst etologi eller djursjukskötare på universitetet, men det är bara så otroligt svårt att komma in på dessa.. Csn-berättigade, djurrelaterade utbildningar verkar detta finnas få av..

Läser just nu på universitetet, första terminen, men har helt saknat motivation till detta och tragglat mig igenom hittills, därför som jag funderar på att göra en omsväng och satsa på djuren ist. Kanske ev. vänta med några år av högskoleprovskrivande etc. tills jag kommer in..

Skulle vilja veta av er som studerat eller studerar något djurrelaterat för att satsa på att jobba med det, vilka utbildningar ni gått, och om utbildningen inte hade CSN-behörighet, hur överlevde ni under studierna?

Hundfysio, som du själv är inne på, är nog det absolut enda jag skulle rekommendera någon att satsa på som yrke inom hund. Visst finns det de som livnär sig på andra områden i hunderiet också, men det kan omöjligt vara goda siffror på vilka som klarar sig och inte...

Se bara till att skaffa rejäla kunskaper i ekonomi också! Skrämmande många misslyckas som företagare för att de inte fattar vad de gör...

Nu vet jag inte vilken hunderfarenhet du har sedan tidigare, men då det finns otroligt många(!) riktigt dåliga fysioterapeuter skulle jag inte rekommendera dig att utbilda dig till det utan stor hunderfarenhet sedan tidigare. Dessutom är det i princip ett krav att ha en naturlig känsla för det hela för att bli bra. Det är lätt att läsa sig till allt i teorin osv men desto svårare att bli riktigt bra och verkligen känna vad som behövs osv.

Först och främst skulle jag ta egna hunden till en riktigt bra fysioterapeut som även ser till att utbilda hundägaren vid besöket och genomgången av hunden (inte varianten "Eh, hunden är lite stel här, vi behandlar och hoppas att något blir bättre" samtidigt som hundägaren inte förstår någonting). Jag skulle nog sedan försöka att jobba på hunddagis eller liknande, utbilda mig till massör och jobba lite med det, studera alla hundar noga, gärna titta mycket på hur hundar fungerar i olika tävlingssituationer osv för att se och förstå skillnaden mellan olika hundar och hur de använder sina kroppar. Därefter skulle jag i så fall leta efter en bra utbildning för fysioterapeuter samt gå kurs i egenföretagande eller liknande (om du inte redan gjort det). För precis som monstermom säger så är det nödvändigt att ha stenkoll på det ekonomiska om man ska jobba med hund och ha eget företag.

Jag tror tyvärr det är svårt att slå sig fram "den vägen". Dvs bestämma sig för att företaga runt hund och sen rikta in sig. De allra flesta väljer att gå till nån som redan är etablerad, alternativt någon de känner som sen får ett gott rykte om sig.

Jag får in ca 1/3 av min inkomst från hundträningen, och det har blivit av en slump efter att folk ställde på och efterfrågade kurser.

Jag tror tyvärr det är svårt att slå sig fram "den vägen". Dvs bestämma sig för att företaga runt hund och sen rikta in sig. De allra flesta väljer att gå till nån som redan är etablerad, alternativt någon de känner som sen får ett gott rykte om sig.

Vad som däremot borde fungera är att starta hunddagis i någon storstad. Vet att det tex i Stockholm är konstant långa köer på samtliga hunddagis med lite bättre rykte.

Vad som däremot borde fungera är att starta hunddagis i någon storstad. Vet att det tex i Stockholm är konstant långa köer på samtliga hunddagis med lite bättre rykte.

Det är dock en väldigt svår bransch, inte nog med att etableringskostnaden är hög för att skaffa lämpliga lokaler utan det är också väldigt svårt att alls få tag på lokaler man får använda på det viset. Hyresvärdar oroar sig för slitage och grannar för oväsen. Som regel är det också ganska höga personalkostnader, för det är arbetsintensivt att ta hand om hundar - om det inte handlar om förvaringsvarianten av dagis, men de är väl heller inte så eftertraktade.

Detta konceptet har jag fastnat för när det kommer till hunddagis, vad har ni för tankar om det..?
http://www.pickuphunddagis.se/bli-franchisetagare/

Jag själv skulle aldrig låta något sådant ställe ta hand om mina hundar, aldrig att jag vill att någon annan släpper ihop mina hundar med andra hundar och absolut inte att någon annan släpper mina hundar lösa osv. Finns dock företag där personalen åker hem till en familj, går ut med den hunden, åker vidare till nästa, går med den hunden osv utan att hundarna någonsin hälsar på andra hundar. Betydligt säkrare och sådant skulle jag själv kunna överväga vid behov.

Detta konceptet har jag fastnat för när det kommer till hunddagis, vad har ni för tankar om det..?
http://www.pickuphunddagis.se/bli-franchisetagare/

Fin tanke, men precis som @Red_Chili skriver hade jag aldrig låtit ett sådant dagis ta hand om mina hundar. För det första hade de kanske inte blivit insläppta, för det andra hade jag inte köpt det ansvarsupplägget. För det tredje är det JAG som aktiverar mina hundar, inte nån random person.
Men det kanske funkar för de som har hundar som älskar alla och de som inte gör så mycket med dogsen.

Jag föredrar det upplägget "mitt" dagis har då, egna, stora boxar i baracker så att inte alla står i samma rum och stressar upp varandra. De går ut med jämna mellanrum både på promenader och rastgård, men inget jäkla bad ;)

Lägger bara in en kommentar här fast jag bara är i gymnasie-nivå; Jag hade valet mellan hund, häst och djur när jag började gymnasiet. Jag kom in på allt och valde sen djur eftersom när man har en utbildning inom liksom hela ämnet djur och inte specifierat på hund enbart så kommer man aldrig någonsin vara arbetslös! Det kommer alltid finnas djur som behöver hjälp eller människor som behöver utbildas.
Hund och häst är mycket svårare att ha som heltidsjobb, har hört mycket om slavgöra för småpengar osv. Och trots allt så är både hund och häst ett djur och man kan alltid ha det som fritidsgöra. :)

Inte enbart hund, men djursjukskötare ska det ju vara stor efterfrågan på, kanske vore något?

Det tvivlar jag starkt på, det är ju vanligt att veterinärer jobbar som djursjukskötare eftersom det finns så otroligt många veterinärer att de inte kan få jobb. Eftersom en veterinär har mer utbildning borde de väl vara mer eftertraktade även om de är överkvalificerade för jobbet egentligen?

Det tvivlar jag starkt på, det är ju vanligt att veterinärer jobbar som djursjukskötare eftersom det finns så otroligt många veterinärer att de inte kan få jobb. Eftersom en veterinär har mer utbildning borde de väl vara mer eftertraktade även om de är överkvalificerade för jobbet egentligen?

Vad jag har läst så förutspås det bli brist och redan är, men hur det ser ut i praktiken har jag ingen aning om!
http://www.kommunal.se/Kommunal/Bra...st-pa-legitimerade-djursjukskotare/#.VJdeMAAc

Jag har kommit fram till att jag vill följa mitt hjärta igen och gå in för att utbilda mig till något inom hund eller djur-relaterat.

Jag rekommenderar dig att vända på resonemanget och fundera på vilka yrkeskompetenser UTÖVER hund/djurbiten som intresserar dig. Som exempel: en djurbutikföreståndare måste inte i första hand vara en duktig hundmänniska utan en duktig affärsmänniska och kunna sälj, administration och marknadsföring. Är det intressant för dig att utbilda dig inom det området?

Eller, du kan vara intresserad av rörelsemekanik och anatomi och applicera det på djurområdet som hundfysioterapeut. Du kan vara intresserad av hantverk och lädersömnad och applicera det på djurområdet som sadelmakare. Eller intresserad av hur människor lär sig och växer, och därför vilja leda kurser för hundägare inom hundsporten. Osv.

För att du ska kunna leva på ditt yrke långsiktigt krävs mer än bara djurbiten och den kunskapen behöver du också ta med i din utbildningsplan.

Jag rekommenderar dig att vända på resonemanget och fundera på vilka yrkeskompetenser UTÖVER hund/djurbiten som intresserar dig. Som exempel: en djurbutikföreståndare måste inte i första hand vara en duktig hundmänniska utan en duktig affärsmänniska och kunna sälj, administration och marknadsföring. Är det intressant för dig att utbilda dig inom det området?

Eller, du kan vara intresserad av rörelsemekanik och anatomi och applicera det på djurområdet som hundfysioterapeut. Du kan vara intresserad av hantverk och lädersömnad och applicera det på djurområdet som sadelmakare. Eller intresserad av hur människor lär sig och växer, och därför vilja leda kurser för hundägare inom hundsporten. Osv.

För att du ska kunna leva på ditt yrke långsiktigt krävs mer än bara djurbiten och den kunskapen behöver du också ta med i din utbildningsplan.

Jätteviktig observation! :bow: :bow: :bow:

Det finns inget yrke som är "tycka om hundar", man gör något som eventuellt har med hundar att göra. Jättebra att du pekade ut det tankefelet, hoppas det ger TS några nya infallsvinklar! :up:

Tack för den texten! Jag jobbar visserligen med hund i dagsläget, men inte helt på det sätt jag vill och även om jag gillar jobbet är det omöjligt att inte fundera på hur jag ska gå vidare. Just det du skrev i ditt inlägg har jag visserligen haft med lite i bakhuvudet, men det kändes verkligen bra att bli påmind om det igen.

Hundfrisör är ett bristyrke som ger dig möjlighet till både eget företagande eller som anställd efteråt. Jag tycker det blivit en boom senaste åren där allt fler veterinärer och djurbutiker vill ha en hundfrisör i byggnaden.
Jag hade jobb innan min utbildning var slut och fick jobberbjudanden med jämna mellanrum. Hade det inte varit för att min rygg och axlar tog stryk hade jag gärna fortsatt.

Det finns utbildningar lite runt om i landet med olika bra rykte. På min utbildning träffades vi ett par dagar i månaden och fortbildade oss, däremellan skulle vi klippa/trimma ett visst antal timmar hemma. Ett alternativ är att gå som lärling privat hos en hundtrimmare.
Yrket innebär mycket hundkontakt och en ängels tålamod, många är dåliga på att hantera sina hundar som valpar vilket gör att de blir flamsiga på trimbordet som vuxna. Generellt är det vardagshundar man håller på med, men man bör behärska både klippning och trimning (rycka päls) - alltså inte bara gå loss med rakapparaten. I övrigt är kommunikationen med hundägaren viktig, lyssna på vad de har för önskemål och föreslå vad man ska göra med hunden utifrån det.

Om man vill jobba med hund kommer här lite mer tips:

Polis/hundförare eller väktare/hundförare

Förare av terapihund (krävs kanske att du jobbar inom vården)

I övrigt tror jag som fler svar..att det kan vara svårt att jobba sig in som frisör, fysioterapeut, tränare etc. Inte omöjligt men för kundkrets så brukar det nästan krävas att man redan har "ett namn" så att säga i kretsarna. Hundfrisör tycker jag isf låter som det säkrare kortet av alternativen.

Härikring där jag bor vet jag att det finns behov av fler hunddagis men det är så många krav att många bara kommer till att drömma om att starta upp ett

För att vara hundförare inom polis/tull ska man var intresserad av brottsbekämpande verksamhet i första hand, hundföreri i andra hand.

Tullens hundförare ingår i sin vanliga arbetsgrupp och ska precis som alla andra i gruppen arbeta med selektering, visitering, protokollföring mm. Kan man inte tänka sig att jobba utomhus i alla väder, rota i väldigt skitiga bilar/lastbilar i flera timmar och man inte vill hålla på med förhör och massor av pappersarbete så rekommenderar jag inte att man söker till Tullen. Tullen har dessutom i regel tre gånger fler sökande per utannonserad tjänst än vad polisen har.

Polishundförare måste man ha tjänstgjort ett par år för att bli, när man söker till hundförare (patrullhund) finns det fysprov, orienteringsprov och hundhanteringsprov som ska genomföras. Som hundförare tjänst kör man i regel själv och alla patrullhundar skall (om inte särskild anledning föreligger) tjänstgöra även i kravallpolisverksamheten. Det finns specialsökhundar inom polisen narkotika/bomb mfl man ska komma ihåg att dessa tjänster i första hand, tillfaller de hundförare som har varit i yttre tjänst och nu känner att det är dags att lämna patrullbilarna.

Hundförare inom väkteriet kräver i regel också att man har jobbat ett tag, att man är på ett företag som faktiskt har hundar.

Oavsett vilket är jag av åsikten att är man intresserad av att bli hundförare så ska man vara intresserad av jobbet som ligger till grund i första hand och inte ha för bråttom, utan att lära sig jobbet och skaffa sig erfarenhet först. Det blir bara tokfel att vara i ett uniformsyrke och inte vara intresserad av det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 322
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 426
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb ...Jag har vimsat mellan utbildningar under större delen av mitt liv kan man säga, läste naturvetenskap och hästhållning och hade...
Svar
6
· Visningar
2 086
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb Har äntligen hittat tillbaka till bukefalos igen, men hållit mig i bakgrunden ett tag. Mitt gamla nick finns inte längre kvar. Men! Nu...
Svar
18
· Visningar
2 131
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka