sätesstorlek?

Zipp2010

Trådstartare
Jag brukar ha 17 tum i mina sadlar, men funderar på vart gränsen går för 16,5 resp. 17,5 tum? Visst har det med benlängd att göra?
Jag är 1.73 lång totalt och väger 59 kg, benlängden vet jag inte, men borde jag kunna ha en 16,5 tumssadel? Har hittat en nämligen som jag är sugen på....Hur vet man om man är för stor, om det inte finns något mått att gå efter?

Sv: sätesstorlek?

Nej, det har med rumpstorlek att göra. Kåpans utformning och storlek/längd är relaterat till benlängden.
Enda sättet att veta om en sadel passar dig och hästen är att prova! :)
Olika sadelmodeller kan kännas väldigt olika även om det är samma tum.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 208
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 193
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 651
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka