Sätesstorlek, tum?

E

Eeiram

Hej!

Jag letar efter ljus och lykta efter en bättre begagnad allroundsadel till mitt varmblod. För tillfället har jag endast westernutrustning till henne, men letar som sagt nu även efter engelsk utrustning. Jag har hittat en sadel som är 16,5 i sätet, problemet är att det inte säger mig någonting. Hur stort är det egentligen? Jag är en aning kraftig (inte överviktig) i kroppen och skulle behöva en relativt stor sadel. Hur många tum skall jag leta efter?

Tacksam för svar!

/Marie

Marn har ju ofta "15 tum till typ Shettisar, så det kanske ger dig en grund. "16, och "16.5 brukar typ "ungdomar" ha på typ Cponnys,
still-e8.jpg

Jag har "17 tum på min maxade D ponny, jag är 174, och väger 58 kg.

17" brukar räknas som normal storlek för en vuxen.

Jag är något bredare över rumpan så jag har 17,5".

16,5" räknas som "litet" för en vuxen = en vuxen med liten rumpa. ;)

Det beror lite på hur långa ben du har också, en 17 tums sadel har oftast längre kåpor osv än en 16 tums. Så om man t ex är kortbent men lite rund så får man ofta kompromissa på antingen det ena eller det andra...

När du sitter i sadeln ska du få plats med ungefär en handsbredd mellan din bak och bakvalvets kant. Det brukar stämma på de flesta sadlar. :)

Det låter som om du behöver en 17"-sadel. :)

Liknande trådar

Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 098
Senast: Morran
·
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 625
Western Hej :) Jag har blivit väldigt intresserad av western, men har ingen aning om hur man skulle börja. Finns det prova-på-helger/kurser...
Svar
2
· Visningar
2 451
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka