SATA Hjälp!

rostad

Trådstartare
Hej!
Är ny här så jag hoppas att jag har lagt tråden i rätt forum.
Nu är det så här att jag har köpt en SATA hårddisk (Seagate Barracuda 7200.11) på 1.5 TB och har sedan tidigare ett Asus K8V SE Deluxe som moderkort.

Nu är problemet att jag kan inte hitta den i SATA-uttagen men hittar den i BIOS via RAID men vill inte ha den där pga att jag enbart har en SATA hårddisk. Har två hårdiskar sedan tidigare och båda är IDE.
SATA hårdisken är kollad i två andra datorer och de hittade den utan några problem.

Sedan har jag ett problem till... Jag kommer inte in i diskhanteraren. Utan när jag försöker klicka in så kommer medelandet: "Hanteraren av logiska diskar (LDM, Logical Disk Manager) är inte registrerad. Hanteraren är logiska diskar stöder Windows 2000 eller högre. Kontrollera vilken versionsnummer operativsystemet på datorn". Diskhanteraren har fungerat tidigare och jag har den senaste versionen av BIOS, den är dock inte helt ny..
Just nu har jag Windows XP pro SP3.

Jag har sökt över allt (tycker jag) men utan lyckat resultat. Kan någon hjälpa mig med problemet??
 
Sv: SATA Hjälp!

Stäng av RAID-funktionaliteten för Promise-controllern i BIOS (under advanced sätt Operating Mode till IDE) så att operativsystemet kan se diskarna som de är. Hittar ingen liknande inställning för VIA-chipset (men inte letat så noga) så se till att ha disken kopplad till en av de två kontakterna som går till Promise-controllern (PRI_SATA och SEC_SATA).
 
Sv: SATA Hjälp!

PRI_SATA och SEC_SATA står det på de kontakterna som är till RAID, men enl. manuallen så ska de kopplas till de kontakter där det står SATA1 och SATA2. Jag har prövat att ställa in Promise-contollern till IDE men utan resultat :s
 
Sv: SATA Hjälp!

låter som att du inte installerat drivrutinen för satakontrollern.
 
Sv: SATA Hjälp!

Jag har funderat på om det kan vara det som ställer till det men är osäker på om det är rätt fil som jag installerat. Jag har även prövat att ta bort drivrutinen men då jag startar om så får jag medelande om att datorn har hittat en ny maskinvara och drivrutinerna installeras igen. Den filen jag har installerat har benämningen viasraid och den hittar jag på skivan med drivrutiner på moderkortet under mappen SATA. Jag kan inte hitta någon annan så jag antog att det var den.
 
Sv: SATA Hjälp!

Så du har disken till SATA1/2 och har inte testat de två andra? Gör det. Både VIA och Promise-styrenheterna har RAID-funktionalitet men bara den andra där du kan stänga av det helt. Att ställa om till IDE för Promise-styrenheten gör förstås inte så mycket om du låter disken sitta kvar på VIA.

Förutsätter att du har rätt drivrutiner för allt...
 
Sv: SATA Hjälp!

Stalker: Vet inte om det är rätt drivrutiner men det ska det vara. Har tagit dem från CD som följde med moderkortet. Prövade att sätta in den i PRI RAID uttagen och sedan gick jag in i BIOS där jag hittade den på Boot bland hårddiskarna men inte i Main där den bör ligga. Sedan gick jag in och tittade bland diskhanteringen (som nu fungerar) men hittade inte den där heller och inte heller i utforskaren. vad ska jag ta mig till? Hjälper det med jumper (för den är inte inkopplad för tillfället i hårddisken) för att kunna begränsa läshastigheten på hårddisken? Diskhanteraren fixade jag, så den fungerar nu.

Sharpless: Ja, det har jag. Men har prövat alla utan resultat
 
Sv: SATA Hjälp!

sata300 (även kallad sata2) hårddiskar ska sänka sin hastighet automatiskt när den kopplas in i en sata150 kontroller.. jag har iaf inte haft något problem med det.

ser du disken i bios men inte i disk management så tyder det på mjukvaru eller drivrutinesfel..

sedermera så ska du vara väl införstådd med att windows gärna installerar fel drivrutin om och om igen, om den märker att det går att installera drivrutinen och inget lämpligare alternativ finns.
 
Sv: SATA Hjälp!

Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 står vid uppstart men om det är rätt drivrutin, det vet jag faktiskt inte... Vad tror du? Det bör det väl vara??
 
Sv: SATA Hjälp!

Är det BIOS du menar att jag ska uppdatera eller vilken menar du?
Har nämligen den senaste BIOS och kan man uppdatera enbart SATA-funktionen i BIOS?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp