Kramtizzlan

Trådstartare
Vill höra hu ni gör med sådant här! Lördags em inget konstigt. Söndag em litet sår på (nästan) insidan HF knä! Ganska svullen lite varm, men hästen är helt oberörd av det! Detta har hänt förrut!
Och då har jag bara tvättat rent med vatten! Ev sprutat på lite blå spray! O låtit vara! Då har svullnaden gått ner på ett par dagar!
Han går i stor hage så jag har inte gått med honom i övrigt!
I dag var det ungefär lika svullet som i går!

Oj vad rörigt det blev men jag vill veta hur ni gör med sådana "skador"?

Sv: SÅrvÅrd

Sårvård rengöring och antibakteriell på små sår som ej behöver veterinärvård. Ett stort sår kan ju behöva sys tex. För små sår kan man då spraya ex väteperoxid. Om det skummar vitt så sprayar man flera gånger torkar av. Sprayar igen.

Tea tree essentiell oil kan användas på sår är också antibakteriellt.
Bachdroppar räddningsdroppar kan man spraya droppa på mindre sår också.Både för rengöring och läkning.

Mindre skador mindre svullnader bra är arnika gel och eller kylgeler. Bra att ha.

En del tar lite honung på ett sår efter rengöring för att hålla det fritt från insekter på sommaren och det är också antibakteriellt och skyddar mot smuts. Både för och nackdel med det. På vintern kan det räcka att bara rengöra och ev ta antibakteriellt och hålla såret öppet för läkning om det är snö och kallt. Det är bra om det hålls rent för läkning.

En del använder ringblomsalva för läkning. Men rengöring först.

Man kan ge arnika mot småskador även homeopatiskt samt ringblomma dvs calendula och hypericum men bäst är då att be ex homeopat eller tex kinesiolog gå över hästen så det blir rätt medel rätt behandling.

Just det som du beskriver skulle du kanske ta hjälp för ? Ex av en häst kinesiolog eller hästhomeopat. Eller behövs det veterinär ? Dom kan ju göra hembesök också. Det kan ju vara allt möjligt en liten grej eller nåt som kan behövas behandlas svårt säga så här.
(Bra att kolla att hästen har stelkramp vaccinering i ordning)

Jag har klarat mig bra med nämnda metoder men som sagt använder ofta ex hästkinesiolog eller hästhomeopat.

Man bör kolla om hästen har feber också. :love::love::love:

Te tree oil är väl inte att rekommendera till häst överhuvudtaget, såvitt jag känner till kan den ge ordentliga kontakt eksem samt är väl även cancerframkallande på människa.:crazy:

Var har du hört det ? Har du fakta på det ?

Jag vet att man tagigt bort tea tree på en del ställen men det används ex för att motvärka fästing och insekts problem samt att ta död på fästing. Samt som antibakteriellt på småsår samt på svamp. Det beror nog på om man använder det ofta och stora mängder hur det används.

Det ska ju bara tas i ytterst små mängder. På sår kanske bäst att ta väteperoxid då.

Tea tree oil kan ge kraftiga hudreaktioner/överkänsligheter, både på djur och människa.
Man avrådde folk från att använda det. Det där med cancerframkallande finns det nog inte så mycket forskning på men visst finns det studier som visar att det inte fungerar så bra.
Å andra sidan finns det inte så mycket forskning på effekt av homeopati och liknande metoder så det är väl att skjuta bredvid målet att grunda sig på vetenskapliga studier i samma andetag som att diskutera homeopati.

För rengöring av sår är tvål och vatten eller såpa och vatten utmärkta medel, både på människor och djur. Det finns det studier på inom humansjukvården...

Kryddelydd

Var har du hört det ? Har du fakta på det ?

Ja man kan använda internet bl a, och där finns bl a detta skrivet av tillverkaren själv.

Hudbiverkningar i form av kontaktallergi, eksem, sveda och irritation finns rapporterade. Det finns även en risk för korsreaktion med kolofonium, ett ämne som är vanligt i tejp, häfta, papper etc Preparatet bör ej användas av personer med allergi mot kolofonium. Risken för hudbiverkningar minskar om man späder oljan (späds med 9 delar olivolja eller barnolja) samt kortar användningstiden. Oljan är giftig och får bara användas utvärtes.

Den här är lite komisk, samtidig som den är vad ska man säga.;)

http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_19980613_SID_3_1_5.html

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/07/hund.html

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____1259.aspx

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=493018

Jag använder nu mer EM på mina hästar om dom fått ett sår. Dom får även EM kli.

Som sagt man kan ju skippa tea tree för sårvård och använda ex väteperoxid. Angående Tea tree finns färdig tea tree olja mm produkter för
utvärtes bruk om man får problem ex vid fästingangrepp. Det finns andra produkter som också lär vad bra för det emu olja mm men vet ej om de är lika effektiva. Tea tree ska ej användas på de sätt som beskrivits i de artiklar du nämnde. Det är giftigt i större mängd det är starkt. Man får ju fråga och läsa på om produkter man använder hur de ska användas. Att en hund slickat i sig så stor mängd att den blivit förgiftad det är nåt att tänka på så klart.

Allt är relativt.

sårvård och småskador svullnader

Rengöring med såpa ex till vardags funkar bra. Väteperoxid ex är också bra vid mindre sår. Det är enkelt och hygieniskt. Det är också antibakteriellt.
Att använda ex homeopatisk arnika vid mindre skador ex mindre svullnader är ytterligare en hjälp men bäst då att ta hjälp av ex homeopat för att få rätt medel och dosering. Arnika gel och kyl gel är ju också bra. Man får ju göra en avvägning om det är veterinär eller man själv som kan klara av problemet eller ta hjälp som jag gjort då ibland av ex kinesiolog mm.

För ett par år sedan var en stoägare hit för att betäcka med vår hingst,med sig hade hon en flaska flytande EM som skulle användas om hon fick nått sår av nå slag....vi såg ut som fån: EM-Vad är det??

Idag skulle vi aldig komma på tanken att inte ha en flaska färdig EM i stallet,har haft så mycket positiva upplevelser av detta medel.
Det var en Japan som uppfann detta ursprungligen men mer om det kan ni läsa på www.greenfoot.se där finns också bloggar från folk som provat på att använda detta medel som alltså innehåller naturliga mikroorganismer. Vad har vi då behandlat:

Bitsår,skråmer och dylikt.Räcker med att badda ett par gånger!!!

Svårt bitmärke på häst som inte gick att sy: GinnniMax:s häst blev så illa biten att veterinären inte hade en suck att sy ihop det,hon baddade då 3g/dag första tre dagarna och sen ett par gånger/dag för att slutligen göra det bara en gång per dag.Penicellin fick hästen i fem dagar och idag finns det inte ens ett ärr på denna häst!!!

Dåliga hovar:Problem med strålen och att skorna bara tappades,vi sprayar hovarna med flytande EM och låter hästen äta EM-kli,så länge vi gör detta tappar hon inga skor och idag är strålen fin...
(hovslagaren som sett resultatet använder nu också EM)

Lortiga skap: Tvättar med flytande EM

Oroliga hästmagar:EM-kli har visat sig otroligt bra,lugnare med bajsningen och luktar inte så illa.

Vi som ger alla våra hästar detta kli ser också att taglet växer med en väldans fart och veterinären tyckte absolut att vi skulle ge detta till Ginnimax:s halvblod som haft kolikkänning,bra med mikroorganismer för tarmarnas skull.... Vi hoppas att det hjälper henne att slippa kolik nån mer gång!!

Ögoninfektioner på häst:Badda två gånger/dag,infektionen borta på 3-5 dagar.

Hästögon: Baddar man ögonen med flytande EM så vill inte flugorna krypa där!! :rofl:

Öroninflammation på hund(svår) med kraftigt illaluktande stank:
Tvättade ur öronen 3g/ dag,andra dagen var lukten borta,tredje dagen började det lägga sig,fjärde dagen var veterinären åter i tjänst och vi bad henne titta på dessa öron. Utlåtandet blev: Fortsätt som ni gör,det skulle jag göra om det vore min hund,finns ingen anledning att använda cortison när resultatet blir så fint med EM.(idag skickar hon hundägare hit för att få EM till att tvätta ur öron,både på hund och katt)

Skärsår på hund från en sten: 5 cm långt och 3-4 millimeter djupt, tvättade och lade sen ett bandag med EM,bytte bandag och tvättade en gång per dag med EM och fjärde dagen kunde vi ta bort bandaget helt och hållet!!

Bitsår på hund:Liten hund blir biten av stor hund=riktigt stort jack!!!
Veterinären försökte sy ihop,men det funkade inte riktigt bra.
Hunden blev tvättad två gånger per dag och idag ser man inget ärr på henne,precis som med hästens fula sår..

Som sagt,i dag vill vi absolut inte vara utan detta medel för våra djurs skull,jodopaxen har fått flytta ut från vårat stall.
Att det är miljövänligt och dessutom är billigt att göra och använda gör ju inte saken sämre!!!

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: Krystalline
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 831
Senast: Piranesi
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare