settis

Trådstartare
Mammas häst drog på sig en sårskada vänsterbak i onsdags, upptäckte detta när jag tog in dem vid 21.30, gör rent såret, pratar med mamma i mob då hon är bortrest. Vi beslutar att inte lägga om det och det är ordentligt rengjort.

Då klockan blir sent när jag är klar med allt skriver jag ett brev som jag lämnar i stallet med info om hästen/såret till tjejen som har utsläpp. Skriver att det är bra om hon kan göra någon notering hur hästen ser ut när hon släpper ut henne och hur hästen ser ut när hon åker hem. Lämnar två st telefonnumer som hon kan nå mig på jobbet. Skriver oxå att hon ska ringa mig om det är något hon undrar över.

Torsdagmorgon ger jag hästarna mat innan jobbet kl 05.30, benet är svullet men ser ok ut ändå. Får senare på jobbet ett mms som jag inte kan öppna då min mobil inte tar emot bilder. Skickar tillbaks till tjejen med utsläpp som mmsát att jag inte kan ta emot bild, får inget svar.

På kvällen blir hästen jagad i hagen, den andre hästen är aggressiv o ger sig inte och den här stackaren med sårskada skriker i panik. Får in båda hästarna och såret på hästen har blivit värre. Det går inte å göra rent mer än att spola med vatten så jag ringer ut veterinär som kommer ut och gör ingenting. Ingen ide å göra rent mer, blir det infektion så blir det säger han, får ivf "butta" till henne. Orkar inte skriva mer om det får då blir det långt..

Informerar ägaren till hästen som jagat mammas häst om läget samma kväll. Hon har insläpp nästa dag, idag fredag så jag ger instruktioner då hästen ska ha "butta" bla och om att såret ska spolas med vattenslangen. Jag har utsläpp och ser att hästen är väldigt svullen på benet med såret, ringer mamma och hon tycker att hästen bör gå ut.

Kommer ut till stallet efter jobbet ca 22.15 och upptäcker att hästen med såret inte äter och att benet är ännu mer svullet än vad det var när jag släppte ut henne på morgonen då det var bra svullet.

Tar tempen på hästen då det inte är normalt att denna häst inte äter. Ingen temp. Ringer tjejen som hade insläppet. Såret hade de försökt spola och även lagt på en salva, kraft hade hon ätit men sedan hade hon inte noterat att hästen inte ens börjat äta på sitt hö som är ytterst normalt för denna häst. Ingen temp har hon tagit heller.

Sen idag på dagen fick jag ett sms från telia om att jag fått bildmedelande som jag kan titta på på deras hemsida. Det är en bild på hästens ben och en fråga som lyder " såret är svullet och det varar, skall jag släppa ut henne?"

Är lite trött på att detta inte tas på större allvar, att person med utsläpp inte ringde mig då jag lämnat nr hon kan nå mig på när hon undrar om hon ska släppa ut hästen eller inte? (hästen var i hagen när jag slutat jobbet). Att person nr 2 inte noterat att hästen inte äter normalt och sedan hört av sig? Att ta tempen på en skadad häst som inte beter sig normalt är väl något man gör? Tycker ni att jag överreagerar? Börjar känna mig som en tjatig sur kärring, fast jag inte är mer än 26 år..

(var ute i stallet och kollade till hästen en gång till och den hade ivf börjat äta på höet, ringde dessutom å rådgjorde med veterinär)

Senast ändrad:
Sv: Sårvård

Var sitter såret, hur stort är det? Det är väl viktigare just nu att få ordning på såret och förhindra ev. infektion än vem som borde gjort vad?

Varför inte bara göra rent och sedan sätta på socatylsalva så slipper man så mycket krångel, det håller sig tills man är ute nästa gång och man behöver inte be andra att greja med ens häst, som ju är ens eget ansvar. Socatylen förhindrar ju dessutom infektion och är "outstandning" när det gäller att få sår att läka snabbt.

Jag har tvättat såret så gott det bara går, det sitter på kotan, lite på insidan. Hästen e min mammas som e bortrest, alla i stallet har ansvar oavsett vems häst det är att se till hästens välbefinnande. Jag har sett till hästen ett par ggr om dagen MEN jag måste även vara på arbetet.

Varför inte bara göra rent och sedan sätta på socatylsalva så slipper man så mycket krångel, det håller sig tills man är ute nästa gång och man behöver inte be andra att greja med ens häst, som ju är ens eget ansvar. Socatylen förhindrar ju dessutom infektion och är "outstandning" när det gäller att få sår att läka snabbt.

Kanske var jag otydlig, jag gjorde rent hästen efter bästa förmåga. Tyvärr kan jag inte vara i stallet 24 timmar om dygnet utan måste även jobba, tycker att alla i ett stall har ansvar över att se till att hästarna mår bra.

Det är min mammas häst och hon är bortrest och alla i stallet ska hjälpas åt. Självklart ska man inte gnälla över andra men jag tycker att ändå att man är skyldig att medela saker å ting och se efter hästar som står i samma stall. Som sagt så glipar såret en del och jag ville ha veterinären till att dra ihop det genom att linda vilket jag inte kunde göra utan att åka på en riktig spark. Alltså ville jag att hästen skulle drogas. Men han ville inte.

Så ni tycker inte att man ska hjälpas åt och kolla varandras hästar i ett stall? JAG lämnar aldrig en häst som har sår eller dyl utan att försäkra mig om att ägaren är medveten om problemet och uppmärksammar alltid om betendet på en sjuk häst förändras. Men det kanske man är ensam om att ta för givet att man som hästmänniska gör.

Dessutom har jag pratat med båda tjejerna om detta och nu kommit överens hur vi ska göra i fortsättninge.

om du dessutom hade läst inlägget ordentligt hade du läst att hästen inte är min utan min mammas som är bortrest.

om du dessutom hade läst inlägget ordentligt hade du läst att hästen inte är min utan min mammas som är bortrest.

Vem är ansvarig för hästen nu när din mamma är bortrest då? Har ni avtalat med dom andra hästägarna att sårvård och sånt ska ske på varandras hästar vid utsläpp/insläpp?

/Maria

Jag har häst ihop med min mamma och vi hjälper ofta varandra så jag vet hur det är. Men glipar såret hade jag nog ringt ut en veterinär för att sy ihop det alternativt att jag hade bandagerat det omgående. Sår läker inte så bra om man bara spolar rent lite då och då.

Jag står i ett kollektivstall där vi hjälps åt med in och utsläpp och sådant, men jag skulle inte kräva av de andra att de ska tvätta sår på min häst. Möjligtvis linda av bandage och sådant, men själva sårskötseln skulle jag sköta själv.

Med socatyl och linda behöver man absolut inte se till det flera gånger om dagen.

Det är ägaren som är ansvarig för hästen. Det går inte att skylla ifrån sig på stallkompisar.

Du, eller eg din mamma men hon var ju bortrest, skulle ha kollat till hästen oftare. Det är inte stallkamraterna som kan fatta beslut.

Norrland

Vem är ansvarig för hästen nu när din mamma är bortrest då? Har ni avtalat med dom andra hästägarna att sårvård och sånt ska ske på varandras hästar vid utsläpp/insläpp?

/Maria

Alla i stallet hjälps åt att ansvara för vård av hästen när mamma är borta, jag har det yttersta ansvaret dvs är det något som de undrar över ska de ringa mig. Oavsett så är personen som ska ta ut eller in hästarn ansvarig för att se över dem och ev medela ev sår/svullnader eller tappade skor till resp ägare.

Undrar över hur ni som står i stall där man hjälps åt gör när en häst är skadad? Ser inte ni till att hästägaren är upplyst om saker o ting som hänt med deras häst? Om inte hästägaren svarar ställer ni bara in hästen i box/hage och försvinner därifrån?

Vi hjälps bara åt med in och utsläpp samt täcken och en del lindning osv. Självklart gör man ordning ett sår om man inte får tag på ägaren, men oftast får man ju det.
Men jag gör inte ordning sår flera dagar i rad för att ägaren inte har tid om den nu inte ber mig att sköta det efter en överenskommelse.

När mina hästar varit skadade har jag sett till dem (eller min mor) men det har bara hänt vid ett tillfälle att någon annan sett skadan innan mig och då ringde denna person och meddelade att hästen trampat sig (som var i det fallet). När min häst skadade sig var min mor där och upptäckte det och ringde mig och rådfrågade och ringde sedan veterinären som kom ut och sydde då det var en flik och glipade.
Ingen annan behövde göra något utom att ta av en linda om den satt dåligt.

Jag har häst ihop med min mamma och vi hjälper ofta varandra så jag vet hur det är. Men glipar såret hade jag nog ringt ut en veterinär för att sy ihop det alternativt att jag hade bandagerat det omgående. Sår läker inte så bra om man bara spolar rent lite då och då.

Jag står i ett kollektivstall där vi hjälps åt med in och utsläpp och sådant, men jag skulle inte kräva av de andra att de ska tvätta sår på min häst. Möjligtvis linda av bandage och sådant, men själva sårskötseln skulle jag sköta själv.

Med socatyl och linda behöver man absolut inte se till det flera gånger om dagen.

Om du läser en gång till så ringde jag ut veterinären som kom ut och inte ville göra någonting. Jag kan gå in i detalj om veterinärbesöket om du vill. Han vägrade göra något och vad ska jag göra? Jag ville att han skulle droga hästen så att vi kunde lägga om såret. Det var omöjligt att lägga om det innan därför ringde jag veterinär. En hovslagare bremsade hästen, hans sambo höll upp ett ben och jag försökte lägga bandage men när hästen fortfarnade sparkar och det rejält så riskerar inte jag att fortsätta. Men vad ska jag göra när veterinären motargumenterar å inte vill?

Spolar rent då och då, hästen är spolad 2ggr om dagen. Att spola av ett sår med vattenslang har jag inga problem med att överlåta till andra i mitt stall, du vet ju inte hur vi har det i vårt stall så det är ju inte lätt för dig att veta, men jag har lagt om div sår åt andra i mitt stall i alla år så dettar är inget jag skäms över att be någon annan.

Tyvärr måste jag arbeta, jag hade gärna varit hemmafru och haft hästar som enda sysselsättning, men det går inte. Om du är på jobbet och stallkompisar vet om att din häst är skadad och inte uppmärksammar dig på att skadan har blivit värre alt att hästen inte beter sig normalt, hade inte du blivit ledsen och irriterad om de inte hade försökt o få tag i dig då du lämnat info och tom 2 nr de kan nå dig på?

Det är ägaren som är ansvarig för hästen. Det går inte att skylla ifrån sig på stallkompisar.

Du, eller eg din mamma men hon var ju bortrest, skulle ha kollat till hästen oftare. Det är inte stallkamraterna som kan fatta beslut.

Norrland

Kollat hästen oftare? Jag såg till hästen kl 05.30 torsdag morgon, såret såg ok ut. Tjejen som hade utsläpp mmsár mig och jag medelar henne att jag kan inte se mmset, hon har TVÅ st nr till mitt jobb som ligger i anslutning till stallet, hon ringde ett och där svarade ingen och sen är det bra med det. Sedan samma dag åker jag ner kl 14 och hästen verkar ok. Ut igen kl 17.30 hästen ser ok ut, åker hem från stallet 19.30 ut igen vid 20.15, upptäcker innan 21 tiden att hästen jagas, tar in henne, gör rent såret så gott det går med hjälp, går ej att lindas, veterinär kommer ut 22 tiden, stannar en stund, argumenterar för att han ska göra något o han vägrar. Åker hem vid 23 tiden.

Dagen efter har min syster gett dem mat 06.30, jag kommer ut 8.30 släpper ut henne i hage som veterinär sagt att jag bör göra. Åker från stallet kl 13 för att åka till mitt jobb. Sen är jag i stallet igen ca 22.20 tiden. Som sagt när jag jobbar i anslutning till stallet och har en snäll chef som ofta låter mig smita ifrån om det hänt något med mina hästar och jag lämnar info både skriftligt och muntligt vad mer kan jag göra? Tyvärr har jag inte råd att sluta jobba.

Flera dagar i rad? Jag ber utsläppstjejen uppmärksamma såret och släppa ut hästen dagen efter skadan, om det är något hon undrar över ska hon ringa mig, det finns två nr nerskrivna.

Fredag, jag ber insläppstjejen spola rent såret och lägga på salva, hästen som är glupsk äter inte sitt hö visar det sig, då benet är bra svullet kan man ju tänka sig att hästen fått förhöjd temp eller dyl som kan vara bra att kolla?

Du skriver precis så som jag vill ha det, ser man vid ett insläpp att en häst är skadad kontaktar man ägaren, får man inte tag i ägaren tar man hand om hästen, MEN man ser ju alltid till att ägaren är medelad? Då tycker inte jag att ett sms räcker och om man inte får något svar får man väl försöka ringa personen?. Oavsett man lägger om sår eller inte, själva grejen är väl att man medelar ansvarig person om något förändrats? Eller tycker du att det är ok att om din häst är skadad och inte vill äta på kvällen och kvällsfodraren åker hem utan att tala om för dig att hästen inte äter?

Senast ändrad:

Ivarje fall, jag är inte en sån bitch som jag verkar. Jag har pratat med personerna i fråga och vi har kommit överens om att vi ska skriva en "checklista" på vad och hur man ska gå tillväga om en häst är skadad. Vilket förmodligen kommer göra att saker och ting kommer fungera bättre i vårt stall. Dessa två personer tycker jag jätte mycket om och vill absolut inte bli ovänner med, men hästarnas välbefinnande är viktigt för mig. Oavsett vems häst i stallet som är sjuk/skadad tar jag det på allvar och hjälper till när jag är i stallet. Och jag har inga problem med att åka ut en extra gång när jag är ledig för att se över någon annans häst om denne jobbar eller är bortrest. Men alla är ju olika och det är ju bara att inse.

Jag är inte alls ointresserad av de andra hästarnas välbefinnande i vårt stall om det lät så. Men det är ju bra att ni kommit till en lösning i ert stall!

Jag är faktiskt inte säker på att alla i mitt stall skulle märka att någon häst inte betedde sig som vanligt (dvs inte åt bra), så det törs jag inte svara på om det skulle fungera här.

Vad jag menade, är att man kanske inte utan att ha blivit ombedd, skulle sköta ett sår i flera dagar på någon annans häst. Om det nu inte uppstått när ägaren var bortrest och så, men då har man ju oftast någon kontakt med denne ändå och får säkert frågan om man kan ordna det..?

Norrland

Och förresten, jag har inte heller bett dem fatta stora beslut, om det var något de undrade över hade de nr till mitt jobb så det var bara att ringa och fråga.

Efter att jag har pratat med båda så vet jag att de kommer alltid att ringa mig oavsett det är en små sak eller inte, hellre att någon ringer en gång för mycket eller en gång för lite.

Sen tycker jag att det är väldigt lättvindigt att säga att hästägaren är själv ensam ansvarig för sin häst, om man har sett sin häst tidigare på dagen och allt verkar ok och någon annan märker att det senare inte är ok med hästen har väl det den personen skyldighet att medela hästägaren? Och svarar inte personen första gången får man väl ringa igen? Man lämnar väl inte bara en häst? Man behandlar väl andras hästar såsom man vill att de ska behandla ens egen eller?

Nu är dock detta uttrett med alla inblandade och jag är glad att det är personer som man kan prata. Såret har tagits hand om och imorgon kommer mamma hem.

Dessa två var informerade och kunde nå mig på jobbet om det var något."Utsläppstjejen" skulle endast uppmärksamma det hela och höra av sig om det var något hon undrade över, där brast det ju. Detta handlar ju inte om flera dagar heller utan ett tillfälle per person.

Men som sagt, vi har pratat om det och ska nu försöka göra "checklistor" så allt är frid och fröjd igen och det är jag jätte glad för!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 545
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka